اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری:

80 درصد تولیدات گوشت چهارمحال و بختیاری فاقد آنتی بیوتیک است

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: نزدیک 80 درصد تولیدات گوشت این استان بدون استفاده از آنتی بیوتیک است.

80 درصد تولیدات گوشت چهارمحال و بختیاری فاقد آنتی بیوتیک است

برزو هیبتیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: با توجه به افزایش جمعیت و نیاز روزافزون جامعه به فرآورده‌های دامی باید از طریق اصلاح نژاد دام، نژادهایی تولید شود که دارای کیفیت گوشت بهتری باشند تا در سیستم بسته دامداری صنعتی بازدهی اقتصادی بهتری داشته باشند.

وی افزود: به همین دلیل سه طرح اساسی برای گوسفندداری در ایران مصوب شده که شامل نگهداری دام در شرایط کاملا صنعتی و بسته، نگهداری دام در شرایط نیمه بسته و استفاده از مرتع و مزرعه و آخور و سیستم عشایری است.

هیبتیان اصلاح نژاد برای بهره‌وری بهتر در سیستم بسته را از برنامه‌های این معاونت برشمرد و گفت: اصلاح نژاد، تغذیه و مدیریت صحیح باعث می‎شود در سیستم بسته تولید بهتری داشته باشیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری از تلاقی نژاد گوسفند لری بختیاری با نژاد رومانوف و نژاد پاکستانی خبر داد و گفت: به‌منظور کاهش چربی گوسفندان بختیاری و بهبود کیفیت گوشت، نژاد لری بختیاری را با نژاد رومانوف تلاقی داده و همچنین از نژاد پاکستانی برای تلاقی با گوسفند لری استفاده شده است.

وی با اشاره به اهداف اجرایی این طرح، گفت: گوسفند رومانوف و پاکستانی درجه چربی کمتری دارد، گوسفند بختیاری نیز سنگین وزن است که با تلاقی این دو نژاد بره به دنیا آمده چربی کمتر و گوشت بیشتر خواهد داشت.

هیبتیان ادامه داد: در ایستگاه تغییر نژاد عمل لاپراسکوپی اسپرم قوچ رومانوف به میش‌های لری بختیاری انتقال پیدا کرده و در اسفند سال گذشته نخستین نسل این گوسفندان به دنیا آمدند و اکنون در حال تحقیقات بیشتر هستیم.

وی از انتخاب 600 رأس گوسفند آزاد در محیط بیرون از آزمایشگاه خبر داد و گفت: امسال عمل لاپراسکوپی بر روی هشت گله مردمی انتخاب شده حدود 15 روز پیش انجام شد.

هیبتیان هدف از انجام این کار را تولید تجاری دانست و گفت: در واقع با فروش این گوسفندان به قصابی‌ها، گوشت بهتری به دست مردم می‎رسد، برهمین اساس اگر تا پنج ماه دیگر 80 درصد باروری ایجاد شود 480 رأس بره اصلاح نژاد شده متولد خواهد شد.

معاون امور بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: نزدیک 80 درصد تولیدات گوشت گوسفند و گوساله در این استان بدون استفاده از آنتی بیوتیک است، در واقع تقریبا اکثر محصولات گوشتی گاو، گوساله، بز، بزغاله و مرغ‌های بومی تماماً بدون استفاده از آنتی بیوتیک تولید و در بازار مصرف می‎شود.

انتهای پیام/خ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول