اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در نشست بررسی علل تزلزل نظام خانواده مطرح شد

عبور از سنت‌گرایی مهم‌ترین عامل تزلزل خانواده است

خبرگزاری فارس: یک مشاور خانواده معتقد است که عبور از سنت‌گرایی مهمترین عامل تزلزل خانواده است.

عبور از سنت‌گرایی مهم‌ترین عامل تزلزل خانواده است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا ایزد‌پور در پنجاه و هشتمین نشست از سری نشست‌های گفتمان عقاید و اندیشه‌ها با موضوع بررسی علل تزلزل نظام خانواده با اشاره به جایگاه بنیان خانواده در دین اسلام گفت: بنیان خانواده در دین و از نگاه اسلام اهمیت بسیار بالایی دارد، به گونه‌ای که روایات بسیاری در این زمینه بیان شده است.

وی ادامه داد: رشد و تامین انسان در صورتی مناسب و خوب خواهد بود که در یک خانواده خوب و به بیان دیگر خانواده‌ای که از سلامت برخوردار باشد اتفاق بیفتد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: این موضوع به تمام مردم برمی‌گردد به این معنا که فرد فرد جامعه در زمینه خانواده‌ها و شکل‌گیری خانواده‌هایی با سلامت کامل روحی نقش‌آفرین خواهند بود.

وی با بیان این مطلب اذعان کرد: اگر به شکل صحیح به نظام خانواده پرداخته شود، قطعا جامعه به درستی هدایت خواهد شد.

ایزدپور در ارتباط با تزلزل در خانواده و منظور از این کلمه اظهار داشت: به طور کلی زمانی که کلمه تزلزل در نظام خانواده بیان می‌شود، تا زمانی که عوامل آن بررسی و مورد تحقیق قرار نگرفته باشد به عنوان یک بیان قوی نمی‌توان از آن استفاده کرد.

وی گفت: عواملی که در بحث تزلزل مطرح است به پنج بخش تقسیم می‌شود که هر کدام از این بخش‌ها خود به تنهایی می‌تواند یک نظام خانواده را به طور کلی با مشکل مواجه سازد.

مشاور برجسته خانواده افزود: نخستین بخش از تزلزل در نظام خانواده مربوط است به عوامل بیرون از خانواده همچون فشارها و دخالت‌هایی که از خارج از بنیان خانواده تحمیل می‌شود.

وی ابراز کرد: دومین عاملی که در این زمینه مطرح است بحث عوامل درونی خانواده است، عواملی که مربوط به شخص نیست اما به صورت کلی در درون یک خانواده ایجاد می‌شود.

ایزدپور بیان داشت: عامل سوم مربوط به خانم‌ها است، در اینجا زنان با پدید آوردن مشکلاتی از قبیل ناسازگاری‌هایی باعث تزلزل در نظام خانواده خواهند شد.

وی عامل چهارم را مربوط به آقایان عنوان کرد و گفت: در مقابل زنان و همانطور که آنها در این زمینه نقش دارند، آقایان نیز نقش‌آفرین هستند، در این زمینه نقش آقایان حتی پررنگ‌تر است.

استاد دانشگاه ادامه داد: عامل پنجم نیز مرتبط با هر دو نفر زن و مرد در خانواده است، در اینجا هم زن و هم مرد سر به ناسازگاری گذاشته و مشکلاتی را پدید می‌آورند.

وی در ادامه مسائلی که خانواده‌ها را با مشکل مواجه می‌سازد را بیشتر مربوط به بحث عبور از سنت‌گرایی و گرایش به تکنولوژی دانست.

ایزدپور با بیان اینکه تکنولوژی دو جنبه مثبت و منفی برای خانواده‌ها دارد گفت: در ارتباط با مباحث روانشناختی اگر بخواهیم زمینه‌های پذیرش جنبه منفی تکنولوژی توسط خانواده‌ها را بررسی کنیم، به دو دلیل می‌رسیم.

این استاد دانشگاه در تشریح این دلایل تصریح کرد: فقدان باورهای قوی دینی در متن خانواده از یک طرف و وسوسه‌های شیاطین از طرف دیگر زمینه پذیرش ابعاد منفی تکنولوژی را در میان خانواده‌ها بیشتر کرده است.

وی در پایان این مقوله را مقوله‌ای فراگیر دانست و اضافه کرد: حتی خانواده‌هایی که از میزان پایبندی بالایی نسبت به عقاید برخوردار هستند نیز امروز با این مشکل مواجه هستند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول