اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با اعتباری بیش از یک میلیارد تومان

16 مسجد تاریخی کردستان ساماندهی شدند

خبرگزاری فارس: سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان از مرمت، استحکام‌بخشی و ساماندهی 16 مسجد تاریخی در سطح استان در سال گذشته خبر داد.

16 مسجد تاریخی کردستان ساماندهی شدند

امیر الهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار کرد: این مساجد شامل مسجد دارالاحسان، مسجد جامع بیجار، مسجد دیواندره، خورشیدلقا خانم، مسجد وزیر، ملا احمد قیامتی، شیخ محمدباقر غیاثی، پیر محمد، سمیران، تمبر بیگ، خسروآباد گروس، دومناره سقز، شیخ مظهر  و آویهنگ است که یک میلیارد و 200 میلیون تومان اعتبار برای مرمت آنها هزینه شده است.

سرپرست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کردستان گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده در سال‌جاری تعداد 18 مسجد توسط این سازمان ساماندهی، مرمت، احیاء و استحکام‌بخشی می‌شوند.

الهی میزان اعتبار هزینه‌شده برای مرمت و احیا این مسجد را 12 میلیارد ریال ذکر کرد که از محل اعتبارات ملی تامین شده است.

ثبت 14 مسجد تاریخی کردستان در فهرست آثار ملی

وی گفت: تاکنون 14 مسجد نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و مسجد جامع سنندج و پیرمحمد به عنوان دو مسجد ثبت شده از مساجدی هستند که مورد توجه و بازدید مسافران و گردشگران قرار می‌گیرند.

الهی در ادامه به پیشینه تاریخی مساجد استان کردستان نیز اشاره کرد و گفت: همزمان با شکل‌گیری شهر سنندج و برقراری حکومت در منطقه کردستان، احداث و ایجاد مساجد از جمله مسجد جامع سنندج نیز آغاز شد.

به گفته وی اکثر مساجد سطح استان دارای پلان چهار گوش و ارتفاع بلند هستند که از سنگ و آجر و چوب ساخته شده و اکثر نمای بیرونی آنها دارای کاشی‌کاری‌های زیبا به سبک مساجد شهرهای اصفهان و شیراز است.

نخستین مسجد شهر سنندج مسجد دارالاحسان است که فضای خارجی آن کاشی‌کاری و دارای حیاط بزرگی در وسط بناست و چهار طرف حوض را بنای تاریخی مسجد فرا گرفته است.

الهی در ادامه به اجرای دو طرح مطالعاتی در سطح شهر سنندج اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دو طرح مطالعاتی در دست اقدام است که این طرح‌ها شامل مطالعات موزه باستان‌شناسی و مطالعات احداث سایت موزه باغ مشاهیر است که در صورت تامین اعتبار عملیات اجرایی آنها آغاز خواهد شد.

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول