اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر امور فرهنگی اداره کل میراث کرمان:

کودکان با موزه‌ها بیگانه‌اند‌/جایگاه تاریخ در مهدهای کودک کجاست؟

خبرگزاری فارس: مدیر امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: کودکان با موزه‌ها و اماکن تاریخی کرمان بیگانه هستند.

کودکان با موزه‌ها بیگانه‌اند‌/جایگاه تاریخ در مهدهای کودک کجاست؟

محمدمهدی افضلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: در حالی که نسل جدید باید با سابقه تمدنی و تاریخی کشور خود آشنا شوند، اما هیچ حرکتی از سوی مهدهای کودک در این زمینه انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به تعدد موزه‌ها و اماکن تاریخی کرمان بیان داشت: مهدهای کودک و مدارس تمایل چندانی برای حضور این گروه‌های سنی در اماکن تاریخی و بازدید از موزه‌ها نشان نمی‌دهند.

افضلی افزود: بیشتر اردوهای کودکان و مدارس جنبه تفریحی دارد تا علمی، مدیران مراکز آموزشی با وجود رایگان بودن بازدید کودکان و نوجوانان از اماکن تاریخی، اما رغبتی بر این کار ندارند.

وی تصریح کرد: مربیان حاضر هستند تا کودکان را در زیر یک سایه درخت و با یک ناهار به گردش ببرند، اما آنها را از نزدیک با آثار تاریخی و داشته‌های فرهنگی و پیشینه خود آشنا نمی‌کنند.

افضلی ابراز داشت: حضور در موزه‌ها و اماکن تاریخی امکان در‌س‌آموزی و افزایش اطلاعات تاریخی دانش‌آموزان و کودکان را فراهم می‌کند، موزه سکه، موزه ارتش، حمام گنجعلیخان و ... اطلاعات فراوانی را در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهد. 

مدیر امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان با بیان اینکه اردوهای فرهنگی و تاریخی در دستور کار واحدهای آموزشی نیست، خاطرنشان کرد: بعضا دیده می‌شود که حتی زنگ تاریخ مدارس را به کلاس‌های فوق برنامه اختصاص می‌دهند.

افضلی با بیان اینکه دبیران تاریخ وظیفه سنگینی به عهده دارند، گفت: مدیران مدارس به درس تاریخ همانند ریاضی و ... بها نمی‌دهند، جایگاه تاریخ در ذهن دانش‌آموزان و نونهالان ما کجا است.

وی اذعان داشت: با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و بهزیستی استان کرمان به مناسبت هفته ملی کودک بازدید مهدهای کودک از موزه‌ها و اماکن تاریخی رایگان اعلام شد، اما با وجود اطلاع‌رسانی‌های انجام شده، استقبال چندانی نشد.

افضلی افزود: در سایر استان‌ها از این طرح استقبال شده و ویژه‌برنامه‌های خاصی نیز در این ایام از سوی مهدهای کودک در اماکن تاریخی و موزه‌ها برگزار شد، می‌طلبد که حتی در داستان‌ها و اشعار کودکانه به مسئله تاریخ و فرهنگ استان و کشور توجه شود.

وی تصریح کرد: امروز نمادهای دنیای غرب به عنوان اسطوره به کودکان ما معرفی می‌شود، اما آنها هیچ آشنایی با اسطوره‌های واقعی و حماسه‌سازان ایران ندارند.

افضلی بیان داشت: تعداد کمی از خردسالان ما رستم و سهراب را می‌شناسند، اما شخصیت‌هایی مانند مرد عنکبوتی و بن‌تن کاملا برای آنها شناخته شده است در حالی که هیچ سنخیتی با فرهنگ و تاریخ ما ندارند.

انتهای پیام/ب20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول