اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان خبر داد

تعرض به کلنی آثار تاریخی ثبت شده شرق شوشتر

خبرگزاری فارس: سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان از تعرض اداره اوقاف شهرستان شوشتر به آثار ثبت ملی شده میراث فرهنگی کلنی شرق شوشتر خبر داد.

تعرض به کلنی آثار تاریخی ثبت شده شرق شوشتر

مجتبی گهستونی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوشتر اظهار داشت: اداره اوقاف شهرستان شوشتر با ورود به عرصه چشمه سوزنگر و بنای توکمری اقدام به خط‌کشی و فراهم کردن شرایط برای توسعه قبرستان مقام صاحب زمان (عج) این شهر کرده است.

وی افزود: در اطراف چشمه سوزنگر گوردخمه‌های فراوان وجود دارد که منعکس کننده‌ سنت‌های تدفین از گذشته تاکنون است.

گهستونی خاطرنشان کرد: آرامگاه صخره‌ای «توکمری» در غرب چشمه سوزنگر، قدمگاه صاحب الزمان (عج) در ضلع شمالی، وجود سد و بندهای صخره‌ای باعث شده تا مردم اعتقاد ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند.

 

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان خاطر‌نشان کرد: سبک معماری چشمه که در دره و در دل صخره و رو به شرق ایجاد شده یادآور مهرابه‌هاست.

وی تاکید کرد: ایجاد بنا در غار و تاسیسات دستکندی، وجود پله‌های سنگی برای دسترسی به مهرابه، قرار گرفتن در کنار چشمه و وجود کانال‌های آب در درون غار، استفاده از سکو در معماری بنا، وجود حفره‌های متعدد طاقچه‌مانند بر روی مهرابه و بر دیواره‌ دو طرف غار که احتمالاً برای قرار دادن مجسمه تعبیه شده‌اند از جمله دلایل مهرابه بودن چشمه سوزنگر عنوان شده است.

گهستونی تاکید کرد: اثر دیگری که با ساخت قبرستان جدید مورد تعرض قرار می‌گیرد بنای صخره‌ای توکمری است.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان تصریح کرد: توکمری نمونه‌ای دیگر از معماری صخره‌ای بوده که به صورت اتاقی مستقل از کوه بنا شده است.

وی درباره این اثر تاریخی تاکید کرد: در ضلع جنوبی اتاق، گودالی چهار گوش دیده می‌شود که احتمالاً محل قبری بوده است که بنا به گفته برخی از مورخین همچون قاضی نورالله شوشتری، قبر مادر عارف بزرگ سهل ابن عبدالله بوده است.

گهستونی تاکید کرد: بر سطوح دیوارهای داخلی اتاق نقوش نمادینی به شکل درخت کاج حک شده، همچنین دو حفره‌ کوچک نیز بر دیواره‌ اتاق دیده می‌شود که شاید برای قرار دادن شمع بوده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، چشمه سوزنگر شوشتر با شماره 4331 و بنای توکمری با شماره 4332 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول