اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس موزه کهگیلویه و بویراحمد:

298 شی‌ء تاریخی در موزه کهگیلویه و بویراحمد موجود است

خبرگزاری فارس: رئیس موزه استان کهگیلویه و بویراحمد تعداد اشیای موجود در موزه این استان را 298 قلم شیء عنوان کرد.

298 شی‌ء تاریخی در موزه کهگیلویه و بویراحمد موجود است

خدیجه سیاوشی‌جو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج اظهار کرد: آثار موزه استان کهگیلویه و بویراحمد مربوط به دوره پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی بوده که شامل اشیای مفرقی، سفال، سکه و سنگ است.

رئیس موزه کهگیلویه و بویراحمد به شرح اشیای پیش از تاریخ و کاربرد آنها اشاره کرد و گفت: از اشیای پیش از تاریخ می‌توان به ریز تیغ‌ها و سنگ‌های مادر فشنگی که مربوط به دوره نوسنگی هستند و از آنها به عنوان ابزار برنده استفاده می‌کردند، اشاره کرد.

سیاوشی‌جو دوره بعد از نوسنگی را مفرق با قدمت 3 هزار ساله عنوان کرد و گفت: مفرق یک فلز با ترکیب روی، قلع و مس است که کاربرد آن در ساخت وسایل جنگی، آشپزخانه و ابزارهای روزمره است.

این مسئول به شرح ساخت و کاربرد سفال پرداخت و اذعان کرد: برای ساخت سفال آب و گل را مخلوط و برای اینکه حالت چسبندگی بگیرد از موی بز و کاه استفاده می‌کردند که این سفال دست‌ساخت بوده و قدمت آن به 3 هزار سال پیش برمی‌گردد.

وی در ادامه به تابوت سفالی که قدمت آن به 3 هزار و 500 سال برمی‌گردد، اشاره کرد و گفت: در کف تابوت سه سوراخ وجود داشت که برای از بین بردن چربی مردگان از آن استفاده می‌کردند.

سیاوشی‌جو با اشاره به این امر که جنس هر سکه نشان‌دهنده غنای مالی آن دوره است، گفت: سکه‌هایی با نقش برجسته ساسانی در موزه موجود است که نقش یک ساتراپ قدیمی از جنس سنگ بر روی آن حکاکی شده است.

رئیس موزه کهگیلویه و بویراحمد تعداد اشیای موجود در موزه این استان را 298 شیء ذکر کرد و گفت: اکثر بازدیدکنندگان دانش‌آموزان و دانشجویان هستند که بیشتر از استان‌های تهران، خوزستان، فارس، بوشهر، اصفهان، یزد و مشهد هستند.

وی به کشف گورستان و تاریخ راه‌اندازی موزه در این استان اشاره کرد و گفت: از سال 79 گورستان لما از توابع روستای چاله شاهین شهرستان دنا کشف و سال 82 موزه راه‌اندازی شده که در حال حاضر 90 درصد اشیای موجود در موزه مربوط به این گورستان است.

سیاوشی‌جو اشیای دیگر دوره اسلامی را مهر، سنگ قبر و خمره‌های بزرگ و متوسط از دوره ساسانی و هخامنشی عنوان کرد.

انتهای پیام/آ20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول