به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، علی نیکزاد پیش از ظهر امروز در مراسم بهرهبرداری از پروژه 46 کیلومتری برقی کردن راهآهن تبریز – آذرشهر با خرسندی از همکاری راهآهن روسیه در برقی کردن خطوط ریلی و استفاده از تکنولوژیهای نوین تصریح کرد: معتقدم برقی کردن پروژه 46 کیلومتری راهآهن تبریز – آذرشهر آغازی بر انجام برقی کردن دیگر خطوط و شروع همکاریهای گستردهتر است.
وی با قدردانی از ابراز همدردی و ارسال کمک روسیه به زلزلهزدگان آذربایجانشرقی و حضور رئیس راهآهن روسیه در مراسم بهرهبرداری از پروژه برقی کردن راهآهن تبریز – آذرشهر یادآور شد: حمل و نقل در حوزههای مختلف به ویژه در حوزه ریلی تاثیر مستقیم و موثری در توسعه مناطق مختلف دارد و جمهوری اسلامی ایران با شتاب بسیار فراوان با وحدت و همدلی برنامههای توسعهای را پیش میبرد.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حال حاضر در کشور 11 هزار کیلومتر راهآهن در دست بهرهبرداری بوده و همین میزان نیز در حال ساخت است.
وی اعلام کرد: 29 هزار و 300 کیلومتر انواع راه ریلی، آزادراه، بزرگراه و راه اصلی و فرعی در کشور در حال ساخت است و از این میزان سه هزار و 200 کیلومتر آزادراه احداث میشود.
10 هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته میشود
نیکزاد اظهار داشت: امسال 10 هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته میشود که به این ترتیب تمام روستاهای بالای 50 خانوار دارای راه روستایی آسفالته خواهند شد.
وی ادامه داد: ایران از چهار جهت با کشورهای همسایه خط ریلی خود را متصل میکند به طوری که راهآهن شلمچه تا بصره، خواف در مرز افغانستان، خط ریلی کرمانشاه در مرز خسروی برای اتصال به عراق، خط ریلی گرگان برای اتصال به ترکمنستان و قزاقستان سپس روسیه و چین از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی است.
وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد که با استفاده از تکنولوژیهای نوین راهآهن با سرعت 350 کیلومتر اجرا شود و با برقی کردن خطوط امکان استفاد بهینه از ظرفیتهای موجود فراهم شود.
نیکزاد بر آمادگی ایران برای سرمایهگذاری روسیه در خطوط ریلی تاکید و خواستار همکاریهای بیشتر دوطرف در این زمینه شد.
گفتنی است که پروژه برقی کردن محور ریلی تبریز – آذرشهر صبح امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راهآهن ایران و رئیس راه آهن روسیه رسماً به بهرهبرداری رسید.
طرح برقیکردن محور تبریز - آذرشهر به طول 46 کیلومتر به عنوان اولین پروژه مشترک همکاری بین راهآهن دو کشور ایران و روسیه با اختصاص اعتباری بالغ بر 8 میلیون یورو و با پیشرفت 100 درصدی امروز با حضور نماینده ولیفقیه در استان آذربایجانشرقی، وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران، استاندار آذربایجانشرقی و تنی چند از مسئولان کشوری و لشگری به همراه هیئتی بلندپایه از کشور روسیه به سرپرستی ولادیمیر یاکونین، رئیس راهآهن روسیه افتتاح شد.
پروژه برقیکردن محور تبریز - آذرشهر در سال 87 کلید خورد و در مدت 4 سال نیز به سرانجام رسید.
بر اساس این گزارش برخی از مشخصات بهرهبرداری این خط میتوان سرعت بیشینه طراحی شبکه بالاسری 140 کیلومتر بر ساعت با پیشبینی 4 رام قطار باری با ظرفیت 1000 تن (همزمان یک قطار باری) و 6 رام مسافری با ظرفیت 300 تن (همزمان 2 قطار مسافری) اشاره کرد.
انتهای پیام/ب10/ف4004