اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از نمایشگاه کاشان‌شناسی گزارش می‌دهد

از عکس کویر تا عطر کعبه

خبرگزاری فارس: بخش‌های عکس کاشان و گلاب قمصر از جمله غرفه‌های مهم نمایشگاه کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان به شمار می‌رود.

از عکس کویر تا عطر کعبه

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، نمایشگاه بزرگ کاشان‌شناسی که چند روزی است در دانشگاه کاشان برپا شده به معرفی آداب و رسوم، فرهنگ‌ها، ظرفیت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، علمی،‌ کشاورزی و اقتصادی این شهرستان می‌پردازد.

این نمایشگاه در حالی روزهای نخست فعالیت خود را پشت سر می‌گذارد که استقبال از آن فراتر از یک نمایشگاه منطقه‌ای و محلی بود و توانست نگاه‌های دانشجویان و میهمانان خطه کویر را نیز به خود معطوف کند.

در نمایشگاه بزرگ کاشان‌شناسی بیش از 20 غرفه به ارائه توانمندی‌ها و محصولات بومی خود در شش حوزه‌ مجزا از جمله صنایع‌دستی، غذاها و شیرینی‌‌جات محلی، محصولات کشاورزی، عکس، فرهنگ بومی و حوزه خبری و اطلاع‌رسانی می‌پردازند.

در حوزه صنایع‌دستی که بخش لباس‌های محلی و صنایع فرش و گلیم را نیز شامل می‌شود نمونه‌هایی از زیباترین زینت‌ها، پوشش‌ها و تار و پودهای اصیل هنرمندان کاشانی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

در حوزه کشاورزی نیز که غرفه‌های گلاب، اسانس‌ و عرقیجات گیاهی را نیز در برمی‌گیرد از انار سرخ کاشان تا انواع خشکبار و محصولات زارعان پرتلاش شهرستان به چشم می‌خورد.

اما نمی‌توان از اشک چشم کویر تنها با ذکر یک نام در یک دسته‌بندی کلی به سادگی گذشت... گلاب قمصر کاشان که مدت‌ها است افتخار شست‌وشوی جامه کعبه را به خود اختصاص داده است در این نمایشگاه چنان رایحه‌اش با مشام حاضران پیوند خورده که انگار خیال جدایی ندارد و یکی از غرفه‌های مهم و محبوب نمایشگاه محسوب می‌شود.

در حوزه اطلاع‌رسانی نیز با خبرگزاری‌ها و نهادهای خبری مواجه می‌شویم که در میان انبوه تیترهای پرزرق و برق مربوط به پایتخت‌، مأمور ارسال خبرها و رویدادهای خطه مؤمنان روی خروجی سایت‌ها و ورودی اندیشه‌ها هستند.

در غرفه عکس کاشان‌شناسی نیز تصاویری از مکان‌های مختلف دیار کویر عرضه شده و آثاری از هنرمندان عکاس این شهرستان مانند محمد نعمتی و محبوبه سهیلی به نمایش گذاشته شده است. 

غرفه‌های دستاوردهای ستاد برگزاری نماز جمعه کاشان، تألیفات و پژوهش‌های دانشگاه کاشان و آشنایی با آداب و رسوم مناطق و روستاهای شهرستان از دیگر غرفه‌های فعال این نمایشگاه است.

مسئول برگزاری نمایشگاه کاشان‌شناسی در حاشیه برپایی این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان، هدف از برگزاری این نمایشگاه را عرضه توانمندی‌ها، ظرفیت‌ها، زیبایی‌ها و دستاوردهای مختلف خطه دارالمؤمنین در حوزه‌های مختلف دانست و گفت:‌ پس از برگزاری جشنی با عنوان «کاشان‌شناسی» برای دانشجویان جدیدالورود دانشگاه کاشان و استقبال مناسب دانشجویان و اساتید از آن، تصمیم به برگزاری نمایشگاهی با ابعاد بزرگ‌تر گرفته شد.

امیرحسین کاشانی‌نژاد با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های تحقق شعار «تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی» برپایی چنین نمایشگاه‌هایی است تصریح کرد: با عرضه دستاوردها و توانمندی‌های بومی و محلی می‌توان گام‌های بلندی در تقویت بخش تولید داخلی برداشت و همچنین جامعه را به مصرف کالاهای خودی تشویق کرد.

وی در ادامه با اذعان بر اینکه انتظار چنین استقبالی از این نمایشگاه وجود نداشت عنوان کرد: با وجود واقع نبودن نمایشگاه در میادین اصلی شهر، به طور روزانه یک‌هزار نفر از این نمایشگاه بازدید می‌کنند که در نوع خود کم‌نظیر است.

کاشانی‌نژاد با بیان اینکه این نمایشگاه به همت روابط عمومی دانشگاه کاشان برگزار شده ابراز داشت: نمایشگاه کاشان‌شناسی تا 26 مهرماه سال‌جاری در محل ورودی دانشکده علوم دانشگاه کاشان دایر است.

رئیس دانشگاه کاشان نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان با اشاره به اینکه این شهرستان در ردیف معدود شهرستان‌هایی که ظرفیت و قابلیت‌های آن به درستی معرفی نشده بیان داشت: برگزاری نمایشگاه کاشان‌شناسی فرصت مناسبی برای رفع این نقیصه است چراکه موجب شناسایی و معرفی ظرفیت‌های فرهنگی، گردشگری، تاریخی و آداب و رسوم کاشان می‌شود.

عباس کتابی خاطرنشان کرد: فرهنگ غنی مذهبی و سابقه تشیع، بهره‌مندی از مفاخر علمی و دینی، وجود مراکز اقتصادی، تاریخی و گردشگری تنها بخشی از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های این شهرستان به شمار می‌رود.

وی عدم توجه به اطلاع‌رسانی را یکی از مشکلات موجود در معرفی کاشان دانست و گفت: امروز دنیای غرب برخلاف کشور ما با استفاده از ابزار رسانه‌ای دنیا را به تسخیر خود درآورده و تمام پیشرفت‌های علمی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی آن مدیون رسانه است.

کتابی، برگزاری اولین نمایشگاه کاشان‌شناسی در دانشگاه کاشان را تجربه آغازین این دانشگاه اعلام کرد و متذکر شد: با رفع نقایص احتمالی می‌توان نمایشگاه‌های جامع‌تر و کامل‌تری در زمینه فرهنگ کاشان برگزار کرد.

وی همچنین استفاده از تمام ظرفیت‌های شهرستان در بخش‌های مختلف برای معرفی توانمندی‌های این خطه را ضروری دانست.

نمایشگاه بزرگ کاشان‌شناسی تا چهارشنبه هفته جاری در دانشگاه کاشان برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.

انتهای پیام/ن10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول