اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هفته آینده

2 سد خاکی در چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداری می‌رسد

خبرگزاری فارس: معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری از بهره‌برداری از دو سد خاکی در استان خبر داد.

2 سد خاکی در چهارمحال و بختیاری به بهره‌برداری می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، علی‌محمد محمدی ظهر امروز در جلسه هماهنگی این اداره‎کل که به مناسبت روز کاهش اثرات بلایای طبیعی برگزار شد، اظهار داشت: پوشش گیاهی، جنگل و مرتع اصلی‎ترین نقش را در حفاظت از آب و خاک دارند و در کنار سایر مواردی که می توانند از آب و خاک حفاظت کنند، بیشترین ارزش را دارند.

وی افزود: پوشش گیاهی 10 برابر سازه‌های کنترل و عملیات‎های مهار سیل، در کنترل و حفاظت خاک نقش ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه پوشش گیاهی از برخورد مستقیم قطرات باران با زمین جلوگیری می‌کند گفت: اگر قطرات به طور مستقیم با زمین برخورد کند علاوه بر شکستن ساختمان خاک، روان آب‌های سطحی نیز ایجاد می‎کند.

محمدی ادامه داد: در واقع وقتی پوشش گیاهی نیست، روان آب سطحی زیاد شده و زمان تمرکز حوزه آبخیز نیز کم شده و در نتیجه فرسایش خاک زیاد می‎شود.

معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به قدرت تخریبی آب گل آلود خاطرنشان کرد: آب گل آلود به لحاظ اینکه گل آلودگی آن بالاست قدرت تخریبی آن زیاد شده و سدهای بزرگ ذخیره‌ای را پر می‎کند اما وقتی پوشش گیاهی زیاد باشد، قطرات آبی ابتدا در برگ ذخیره شده سپس به وسیله ریشه و به مرور در زمین فرو رفته و وارد سفره زیرزمینی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه 86 درصد سطح زمین‌های این استان جزو منابع طبیعی است، گفت: از این میزان 66 درصد مرتع و 20 درصد آن جنگل است و در حفاظت از خاک نقش مهمی دارد.

وی مهمترین عامل از بین رفتن پوشش گیاهی در این استان را وجود دام دانست و تصریح کرد: عدم رعایت تقویم چرایی، بوته کنی، قطع جنگل‎ها و وابستگی ساکنی در حوزه آبخیز به مرتع از دیگر عوامل تخریب مرتع است.

محمدی در این جلسه از بهره‌برداری از دو سد خاکی آبخیزداری شمس‎آباد و دوتو در این استان خبر داد و گفت: به مناسبت هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی، هفته آینده این دو سد خاکی با حضور معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور به بهره‎برداری خواهد رسید.

انتهای پیام/ش20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول