اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هنرمند سفالگر منتخب یونسکو در گفت‌وگو با فارس:

سفال مازندران قدیمی‌ترین هنر صنعت ایرانی‌ها است

خبرگزاری فارس: هنرمند سفالگر از استان مازندران که منتخب یونسکو هم هست، گفت: سفال مازندران قدیمی‌ترین هنر صنعت ایرانی‌ها است.

سفال مازندران قدیمی‌ترین هنر صنعت ایرانی‌ها است

رمضانعلی چینی‌ساز جویباری در حاشیه برگزاری هفته هنر مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرستان ساری اظهار داشت: سفال مازندران در غار هوتو و کمربند مربوط به هشت هزار سال قبل از میلاد مسیح است.

این هنرمند مازندرانی گفت: سفال مازندران قدیمی‌ترین هنر صنعت ایرانی‌ها است.

وی با اشاره به اینکه پیدایش سفال در دنیا متعلق به 10 هزار سال قبل از میلاد است، ادامه داد: در حاشیه دریای مازندران اقوامی زندگی می‌کردند که به سفالگری مشغول بودند و اکنون هم محله‌ها و منطقه‌هایی وجود دارد که ریشه در کار سفالگری داشته‌اند و کلاگرمحله، کوزه‌گرمحله و کاسگر محله از این مناطق هستند که کلا به معنای کوزه و کلاگر هم به معنای کوزه‌گر است.

چینی‌ساز متذکر شد: این مناطق تقریبا مانند شهرک صنعتی بوده و چند کوره مشترک داشتند و از مراوده تجاری و اقتصادی بسیار عمیقی برخوردار بودند.

وی با بیان اینکه ظروف سفال در همه خانه‌ها بود، گفت: در ظرفی به نامه «قدره» آش می‌خوردند و ظرف «گومبکا» هم ظرف مخصوص نیشکر بوده است.

این هنرمند سفالگری با اشاره به اینکه «گل لوه» ظرف مخصوص ماست بود، یادآور شد: تمام ظروف مصرفی بودند.

وی با بیان اینکه فرهنگ مصرفی به صورت کامل حاکم بود، تصریح کرد: مردم زندگی سالم داشتند.

چینی‌ساز با اشاره به اینکه مردم آب را در سبو نگه‌داشته و استفاده می‌کردند، ادامه داد: سبو آب را تصفیه می‌کرد و سالم و خنک نگه می‌داشت.

 * ظروف ملامین و یکبار بلای خانمان‌سوز زندگی است

وی با بیان اینکه امروز ظروف ملامین و یکبار بلای خانمان‌سوز زندگی است، افزود: طبیعت ماست اینگونه است که پس از یکی دو روز، ترش می‌شود، اما در این ظروف یکبار مصرف نگهدارنده‌ای استفاده می‌کنند که 15 روز هم بماند ترش نمی‌شود.

چینی‌ساز با اشاره به اینکه شاید رسانه‌ها کمتر تبلیغ می‌کنند، ادامه داد: خانم‌های خانه‌دار هم کم کار شده‌اند.

این هنرمند با بیان اینکه از فرهنگ مصرف خودمان، دور شده‌ایم، متذکر شد: نیاز است اصالت کارمان را معنادار کرده و شکل دهیم.

چینی‌ساز با اشاره به اینکه سفال زیبایی و نجابت دارد و مربوط به فرهنگ خودمان است، تصریح کرد: سفال وارداتی نیست و حتی ذره‌ای از آن را وارد نمی‌کنیم.

 * در مراسم و برنامه‌ها هدایای غیر ایرانی می‌دهند

وی با بیان اینکه در مراسم و برنامه‌ها هدایای غیر ایرانی می‌دهند، خاطرنشان کرد: ایرانی هستیم اما اقتصاد سایر کشورها را تقویت می‌کنیم.

این هنرمند سفالگر مازندرانی با اشاره به اینکه رسانه‌ها در زمینه سفال تبلیغاتی ندارند، ابراز داشت: شاید هر هنرمند و صنعتگر حوزه صنایع‌دستی به رسانه دسترسی نداشته و موقعیت تبلیغات نداشته باشد، اما این رسانه‌ است که باید به سراغ هنرمند برود.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه‌ها باید به صورت مستمر برگزار شود، گفت: از صنایع دستی، بازی‌های بومی و هرآنچه که داریم را باید در این نمایشگاه‌ها در مقابل دیدگان افراد قرار دهیم.

چینی‌ساز با اشاره به اینکه معرفی شخصیت‌ها، سرزمین، وقایع و... باید در نمایشگاه مورد توجه قرار گیرد، افزود: اجرای برنامه‌های آیینی یک عقب‌گرد به گذشته‌ها و نوعی تجدید خاطره بود.

این هنرمند با بیان اینکه فضا واقعا سنتی است، ادامه داد: همه کارهای نمایشگاه را به حقیقت پسندیدم.

 * نمایشگاه باید طیف وسیع‌تری را شامل شود

چینی‌ساز با اشاره به اینکه نمایشگاه باید طیف وسیع‌تری را شامل شود، اضافه کرد: در این نمایشگاه فروش چندانی نداشتم، اما به نوعی تنوع روحی هم برای من و هم برای مازندرانی‌های ساکن پایتخت است.

وی با بیان اینکه برنامه‌های آیینی از زندگی مردم پر کشیده است، یادآور شد: انفصال محبت شده است.

این هنرمند اضافه کرد: آرزو می‌کنم به خویشتن خویش و فرهنگ خودمان برگردیم و والایی فرهنگ خودمان را به منصه ظهور برسانیم.

به گزارش خبرگزاری فارس، سه اثر چینی‌ساز طی سال جاری مهر یونسکو را دریافت کرده و سنت و مدرنیسم را در این آثار با هم ترکیب کرده است.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول