اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وجود 300 انبار ضایعات در حاشیه مشهد جان شهروندان را تهدید می‌کند

انبارهای غیرمجاز در مشهد آتشی زیر خاکستر

خبرگزاری فارس: شاید همین چهار پنج سال پیش بود که گاری‌های نمکی وقت و بی وقت برای جمع‌آوری ضایعات مردم در خیابان‌ها و کوچه‌ها حضوری فعال و چشمگیر داشتند.

انبارهای غیرمجاز در مشهد آتشی زیر خاکستر

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، شاید همین چهار پنج سال پیش بود که گاری‌های نمکی وقت و بی‌وقت برای جمع‌آوری ضایعات مردم در خیابان‌ها و کوچه‌ها حضوری فعال و چشمگیر داشتند،‌ اما با برخورد و جمع‌آوری آن‌ها، امروز نوع سودجویی و فرصت طلبی‌شان تغییر کرده و می‌توان آنها را هر روز در حال جمع و جور کردن ضایعات از سطل‌های زباله یافت.

این افراد که امروز به کیسه‌پشتی‌ معروف شده‌‍‌اند ضایعات مردم را به انبارهای غیر مجاز که شاید تعداد آن‌ها هم کم نباشد تحویل می‌دهند.

انبارهایی که وجود آنها در داخل شهر می‌تواند سبب مشکلات بهداشتی و زیستی برای شهروندان شود. اما موضوع دیگر ایمن نبودن این انبارها است که طی چند سال اخیر باعث بروز حوادث شده است.

انبارهای غیر مجاز ضایعات، کانون‌ خطر است

در همین ارتباط مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد از ناایمنی قریب به 95 درصد انبارها خبر داد و گفت: از سال گذشته تاکنون 365 مورد حریق و همچنین 29 حادثه در انبارها رخ داده است.

حسن جعفری ادامه داد: تمام انبارهایی که به دلیل ایمن نبودن دچار حریق و حادثه می‌شوند به صورت مخفی فعالیت دارند که با آنها برخورد جدی شود چرا که جان شهروندان را به خطر می‌اندازند.

وی روند برخورد با این انبارها را طولانی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از سازمان‌ها رابط قضایی دارند اما سازمان آتش‌نشانی که برای جان و مال مردم تلاش می‌‌کند از این مهم بی‌بهره است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد در ادامه بیان کرد: از مکان‌هایی که در آن انبارهای ضایعات نا‌ایمن فعالیت دارند، بولوار میامی و سرخس می‌باشد.

جعفری با بیان اینکه چندین‌بار کارشناسان سازمان، ناایمن بودن این انبارها را گزارش کرده‌اند، گفت: با توجه به طولانی بودن روند برخورد با این اماکن کمیسیون بند 20 باید هر چه زودتر ورود پیدا کند.

وی این انبارها را کانون خطر دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه اکثر این انبارها در خارج از شهر مستقر هستند پروسه برخورد با آنها مشکل است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد گفت: انبارهایی که قصد فعالیت در سطح شهر را دارند باید استعلام ایمنی از سازمان آتش‌نشانی داشته باشند.

جعفری اضافه کرد: در گذشته تنها یک استعلام برای انبارها از سازمان آتش‌نشانی اخذ می‌شده است اما با توجه به اینکه ایمنی باید به صورت مستمر انجام شود نیاز است هر سال این استعلام‌ها صادر شود.

وی خاطرنشان کرد: ایمنی انبارها باید در مقوله‌هایی مانند کپسول اطفای‌حریق، سیستم آب آتش‌نشانی، راه‌های خروج، سیستم اعلام حریق و ... رعایت شود.

فعالیت 300 انبار ضایعات غیرمجاز در حاشیه شهر

در ادامه مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد نیز در این باره گفت: با توجه به اینکه که فعالیت افراد در زمینه جمع‌آوری ضایعات و نان خشک از منشاء رواج انبارهای غیر مجاز است در این راستا سازمان مدیریت پسماند با این افراد برخورد می‌کند.

علی نجفی بیان کرد: در این راستا در شش ماهه اول سال جاری با 8132 بازیافت کننده غیر مجاز برخورد شده است 5464 مورد آن برخورد با کیسه‌پشتی‌ها بوده است.

وی ادامه داد: افرادی که بدون وسیله نقلیه و به صورت غیرمجاز ضایعات خشک را جمع‌آوری می‌کنند به کیسه پشتی‌ها معروف هستند بنابراین با توجه به اینکه برخورد قانونی با این افراد نوعی تنش اجتماعی ایجاد می‌کند این سازمان می‌تواند تنها کیسه آن‌ها را ضبط کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در خصوص انبارهای غیرمجاز ضایعات نیز گفت: در حال حاضر بالغ بر 300 انبار غیر مجاز در حاشیه شهر فعالیت دارد که از نظر ایمنی و بهداشتی مشکل دارد.

نجفی ادامه داد: طبق مجوزی که از مراجع قضایی اخذ شده است انبارهای غیرمجاز بعد از شناسایی تخلیه و پلمپ می‌شود.

وی تصریح کرد: ضایعات جمع‌آوری شده از این انبارها در صورت ناسالم بودن دفن می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد در ادامه گفت: همچنین ضایعات نان خشک نیز بعد از جمع‌آوری به انبارهای مجاز و سپس به دامداری‌ها برای استفاده حیوانات تحویل داده می‌شود.

نجفی از فعالیت نیروهای گشتی سازمان برای برخورد با جمع‌آوری غیرمجاز ضایعات خبرداد و گفت: در حال حاضر 6 خودروی گشتی برای برخورد با افرادی که به صورت غیرمجاز ضایعات جمع‌آوری می‌کنند به صورت شبانه‌روزی در سطح شهر فعال است.

وی بیان کرد: انبارهای ضایعات برای فعالیت باید تاییدیه اتحادیه مربوطه و همچنین بهداشت را داشته باشند در غیر این صورت با رای کمیسیون بند 20 پلمپ می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد اضافه کرد: در 5 ماهه اول سال جاری 10 درصد زباله‌های جمع‌آوری شده، نان خشک بوده است.

نجفی از کاهش ضایعات نان خشک تولیدی توسط شهروندان خبر داد و بیان کرد: میزان تولید ضایعات نان خشک 60 درصد کاهش پیدا کرده است اما هنوز جمع‌آوری غیرمجاز از رستوران‌ها و اغذیه فروشی‌ها ادامه دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد تصریح کرد: در حال حاضر عمده رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها با پیمانکار و سازمان برای جمع‌آوری ضایعات نان قرارداد ندارند.

نجفی در ادامه با ارائه آماری از جمع‌آوری زباله خشک در مشهد گفت: در 5 ماهه ابتدای سال جاری 50 درصد از زباله‌های جمع‌آوری شده کاغذ، 22 درصد پلاستیک و مشتقات آن، 11 درصد فلزات و 6 تا 7 درصد شیشه از سطح شهر جمع‌آوری شده است.

برخورد قانونی با انبارهای ضایعات غیرمجاز داخل شهر

نایب رییس شورای اسلامی شهر مشهد با بیان اینکه در حال حاضر هیچ انبار ضایعات نان در داخل شهر فعالیت ندارند، گفت: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر تمام انبارهای ضایعات به دلیل اینکه زمینه‌ساز بروز مشکلات بهداشتی برای شهروندان هستند باید به خارج از شهر منتقل شوند.

کمال سرویها تصریح کرد: همچنین زمانی که به خارج از شهر منتقل شدند باید کارشناس محیط زیست وضعیت بهداشتی این انبارها را تایید کند.

عضو شورای اسلامی شهر مشهد بیان کرد: براساس این مصوبه هیچ انبار ضایعاتی نباید در داخل شهر فعالیت داشته باشد در غیر اینصورت برخورد قانونی و پلمپ می‌شود.

سرویها تصریح کرد: در گذشته 58 انبار ضایعات در داخل شهر فعالیت داشته‌اند که در حال حاضر این تعداد جمع‌آوری شده است.

عضو کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: مجوز فعالیت انباری در داخل شهر صادر می‌شود که محصور باشد و مزاحمتی برای بافت مسکونی ایجاد نکند.

سرویها اضافه کرد: در صورت مشاهده فعالیت انبار غیرمجاز در سطح شهر پس از بازدید کارشناسان کمیسیون بند 20 محل جمع‌آوری و پلمپ می‌شود.

وی در ادامه همچنین درباره فعالیت انبارهای ضایعات نان در سطح شهر نیز گفت: پس از هدفمند کردن یارانه‌ها حضور انبارهای ضایعات نان و نمکی‌ها در سطح شهر کاهش چشمگیری پیدا کرده است و در حال حاضر فعالیت آنها توجیهی ندارد.

سرویها در پایان گفت: براساس گزارش کارشناسان در حال حاضر هیچ انبار ضایعات نان در سطح شهر فعالیت ندارد.

انتهای پیام/ش10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول