اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل بهزیستی آذربایجان‌غربی:

23 هزار نابینا در آذربایجان‌غربی وجود دارد

خبرگزاری فارس: معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی آذربایجان‌غربی گفت: 23 هزار و 226 نفر نابینا زیر پوشش اداره کل بهزیستی در آذربایجان‌غربی وجود دارد.

23 هزار نابینا در آذربایجان‌غربی وجود دارد

علی پرمقیاس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با بیان اینکه 580 هزار نفر نابینا در سطح کشور وجود دارد، اظهار داشت: 23هزار و 226 نفر نابینا درآذربایجان‌غربی وجود دارد که زیر پوشش اداره کل بهزیستی استان قرار گرفتند.

این مسئول افزود: عصای خصوصی، نرم‌افزار ویژه، فلش‌خوان، فلش‌مموری، پرداخت مستمری به نابینایان مطلق از جمله خدمات بهزیستی از این قشر جامعه است.

پرمقیاس با بیان اینکه در سطح کشور هفت مرکز آموزش برای نابینایان هست، تصریح کرد: همچنین در آذربایجان‌غربی یک مرکز آموزش وجود دارد که برای 50 نفر ظرفیت دارد.

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی آذربایجان‌غربی گفت: 385 نفر دانشجوی نابینای استان در دانشگاه‌های کشور و در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند.

وی از مناسب‌سازی مسیرهای ورودی ادارات و ساختمان‌ها برای نابینایان خبر داد و گفت: این مسیرها برای افراد نابینا و کم‌بینا قابل لمس است که اداره بهزیستی به طور کامل به این ابزارها مجهز بوده و نیز آسانسورها نیز به صورت گویا و برجسته که قابل استفاده برای این قشر است.

پرمقیاس همچنین‌ از لزوم ایجاد مراکز شنوایی سنجی در بیمارستان‌های استان خبر داد و ابراز داشت‌: نیاز است تا برای جلوگیری از هزینه‌های سنگین درمان به وی‍ژه کاشت حلزون در زایشگاه و بیمارستان‌های استان مراکز شنوایی‌سنجی ایجاد شود تا در همان بدو تولد مشکل شنوایی نوزادان تشخیص داده شود.

وی گفت: با توجه به تعامل خوب بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی استان می‌توان با انعقاد تفاهمنامه همکاری بسترهای لازم جهت راه اندازی آزمایشات شنوایی سنجی را در بیمارستان‌ها فراهم آورد.

معاون توان‌بخشی بهزیستی استان با اشاره به اینکه عمل کاشت حلزون در کودکان دارای مشکل شنوایی از جمله عمل‌های جراحی پرهزینه به شمار می‌رود، افزود: با پیگیری‌های مستمر مدیریت بهزیستی استان آمار پشت نوبت دریافت کمک هزینه کاشت حلزون در سال گذشته به صفر رسید و به 57 نفر هر یک مبلغ 30 میلیون ریال پرداخت شد.

پر مقیاس با بیان اینکه بهزیستی استان آمادگی دارد تا خانواده‌هایی را که کودکانشان نیازمند عمل جراحی کاشت حلزون هستند حمایت و یاری کند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از 15 هزار نفر در استان به مشکل ناشنوایی و کم شنوایی مبتلا هستند که بهزیستی استان خدماتی از قبیل سمعک، کمک هزینه کاشت حلزون، معافیت سربازی، آموزش، پرداخت شهریه های تحصیلی، اشتغال و... به آن‌ها ارائه می‌کند.

وی با تاکید بر جدی گرفتن غربالگری شنوایی در بدو تولد افزود: بهزیستی استان در حد توان و وظایف قانونی خود اقدام به غربالگری شنوایی می‌کند، اما اجرای این آزمایش در کنار سایر آزمایشات روتین از جمله واکسیناسیون می‌تواند از بروز مشکلات جدی‌تری  چون کاشت حلزون جلوگیری کند.

معاون توان‌بخشی اداره کل بهزیستی استان، اشتغال و برقراری ارتباط با افراد جامعه را از عمده‌ترین مشکلات ناشنوایان برشمرد و اذعان داشت: اگر چه بهزیستی در مواردی خاص چون حضور در محاکم قضایی به ناشنوایان رابط شنوایی معرفی می‌کند، اما همچنان برقراری ارتباط ابتدایی با افراد عادی جامعه از جمله مشکلات اساسی ناشنوایان به حساب می‌آید.

انتهای پیام/ن10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول