اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل بهزیستی کرمان خبر داد

معاینه چشم 90 هزار کودک در کرمان

خبرگزاری فارس: مدیرکل بهزیستی استان کرمان گفت: 90 هزار کودک 3 تا 6 ساله در پایگاه‌های دائم و موقت بهزیستی مورد معاینه و سنجش بینایی قرار گرفتند.

معاینه چشم 90 هزار کودک در کرمان

رضا عباسی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به بیماری تنبلی چشم اظهار داشت: به خانواده‌های دارای فرزند سه تا شش ساله هشدار می‌دهم که مراقب چشم فرزندان خود باشند، زیرا بی‌علامتی شایع‌ترین علامت بیماری تنبلی چشم یا آمبلیوپی است.

وی افزود: بیماری تنبلی چشم یا آمبلیوپی بیماری خاموشی است که بعضاً عارضه یا علامت ظاهری یا تغییر فرم یا حالت چشم ندارد و با انجام تست و معاینه توسط مربیان، بینایی‌سنجان و چشم پزشکان قابل تشخیص و درمان است.

عباسی ابراز داشت: خانواده‌ها با یک بیماری بی‌علامت روبه‌رو هستند که در صورت تشخیص و درمان دیرهنگام یعنی تشخیص و درمان در سن بالای شش سالگی فرزند خود را به سمت نابینایی مطلق یا کم‌بینایی هدایت کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: توصیه جدی و تأکید اصلی ما در بهزیستی به عنوان متولیان بحث پیشگیری از بروز معلولیت‌ها و مجری برنامه پیشگیری از آمبلیوپی در سطح استان کرمان این است تا خانواده‌های دارای کودک سه تا شش ساله به مراکز و پایگاه‌های موقت بهزیستی مستقر در ادارات بهزیستی شهرستان‌ها، مهدهای کودک، پیش‌دبستانی‌ها، خانه‌ها و مراکز بهداشت و مراکز دائمی سنجش بینایی چشم کودکان مراجعه و نسبت به سنجش بینایی و تست چشم کودک خود اقدام کنند.

عباسی افزود: از آن جا که این بیماری در سن سه تا شش سالگی به راحتی قابل تشخیص و درمان است، خانواده‌ها این زمان و فرصت طلایی را از دست ندهند.

وی خطاب به رابطان پیشگیری بهزیستی در سراسر استان و مجریان طرح گفت: می‌دانیم که پیشگیری بهتر و مقدم بر درمان است، اما در کنار این دانسته‌ها باید با اعتقاد کامل در این زمینه فعالیت کنیم، زیرا هر زمان انجام امور و وظایف قانونی محوله با اعتقاد انجام شود، نتیجه مطلوب‌تری دارد.

این مسئول اطلاع‌رسانی عمومی و ارائه آگاهی‌های لازم به خانواده‌ها را در مورد خطرات این بیماری و مزایای حضور خانواده‌ها در این طرح را از وظایف مهم بهزیستی برشمرد و گفت: انتظار داریم تا همچون سال‌های گذشته دیگر دستگاه‌های مرتبط از جمله دانشگاه‌های علوم پزشکی استان، آموزش و پرورش، مراکز بهداشت، نیروی مقاومت بسیج، فرمانداری‌ها، دهیاری‌ها، رسانه‌ها و ... بهزیستی را در این زمینه یاری کنند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمان ارائه آموزش‌های لازم به تسهیل‌گران جدید را برای اجرای هرچه بهتر این طرح لازم و ضروری دانست.

عباسی همچنین پیگیری مراحل انجام درمان بیماری آمبلیوپی چشم کودکان را پس از شناسایی اولیه در سطوح مختلف از جمله وظایف مهم مجریان طرح عنوان کرد و افزود: زمانی می‌توان بر تاثیرگذاری طرح پیشگیری از بیماری چشم تاکید کرد که توانسته باشیم از نابینایی و یا کم‌بینایی کودکان جلوگیری کنیم.

وی عنوان کرد: طرح غربالگری بینایی علاوه بر این که از وظایف قانونی سازمان بهزیستی است، وظیفه انسانی همکاران ما برای غربالگری و پیگیری از معلولیت‌ها نیز به شمار می‌رود که از این رو همکاران بهزیستی در پیشگاه الهی ماجور می‌شوند.

عباسی بیان داشت: در سال گذشته 142 هزار و 368 کودک سه تا شش 6 ساله در استان کرمان واجد شرایط شرکت در طرح غربالگری بینایی بوده اند که از این تعداد 90 هزار کودک در 2 هزار و 437 پایگاه دائم و موقت و با استفاده از توان 2 هزا رو 555 مربی، بینایی‌سنج و چشم پزشک مورد معاینه و سنجش قرار گرفته‌اند.

وی افزود: از 90 هزار کودک معاینه شده تعداد 7 هزار و 897 کودک مشکوک تشخیص داده شدند که در مرحله بعد معاینه توسط بینایی‌سنج تعداد 2 هزار و 744 نفر مبتلا به انواع اختلالات بینایی و 316 نفر از این کودکان مبتلا به آمبلیوپی قطعی بوده‌اند.

عباسی تصریح کرد: در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع این کودکان به طور قطع در سن بالاتر دچار نابینایی می‌شدند.

وی گفت: 63 درصد از بیماری تنبلی چشم زیر پوشش طرح پیشگیری از تنبلی چشم قرار گرفتند که با برنامه‌ریزی صورت گرفته این تعداد افراد در سال جاری افزایش قابل ملاحظه‌ای را دارد.

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول