اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

آغاز بازسازی آرامگاه نخستین حاکم شیعی طبرستان

خبرگزاری فارس: با تاکیداتی ویژه بر ساماندهی مقبره ناصرالحق بنیانگذار حکومت علویان در منطقه پایین‌بازار آمل، موجب شکل‌گیری روندی جدید در رسیدگی به این بقعه تاریخی شده است.

آغاز بازسازی آرامگاه نخستین حاکم شیعی طبرستان

به گزارش خبرگزاری فارس از آمل مقبره ابومحمد اطروش‌ملقب به ناصرالحق که از او به عنوان نخستین حاکم شیعی سرزمین طبرستان، دیلمان و گیلان نام می‌برند در یکی از قدیمی‌ترین محلات شهر آمل قرار گرفته است.

با وجود اهمیت هزار ساله این بنا، این محدوده دارای مالک خصوصی است و ساخت‌ و سازهای زیادی نیز در حریم آن صورت گرفته است.

همچنین ساختمان مجتمع اداره ارشاد اسلامی شهرستان آمل نیز در این محوطه قرار دارد.

با توجه به اهمیت این بقعه برای مسلمانان و اینکه ناصرالحق گسترش دهنده اسلام در سال‌های طولانی بوده و یکی از قدیمی‌ترین مدارس دینی سرزمین طبرستان و دیلمان را تاسیس کرده، دفتر مقام معظم رهبری برای بازسازی و ساماندهی این بنا تاکید کرده‌اند.

این امر موجب شد ظهر امروز با حضور مدیران کل میراث فرهنگی و صنایع دستی، اوقاف و امور خیریه و اداره کل فرهنگ و ارشاد مازندران و فرماندار و شهردار آمل جلسه‌ای در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل که در جوار این بقعه قرار دارد برای رسیدگی به وضعیت این بقعه تشکیل شود.

* بقعه ناصرالحق از غربت خارج شود

فرماندار آمل در این جلسه با اشاره به اینکه شهر آمل و بهبهان به گفته علامه حسن‌زاده آملی دارای قدمتی 7 هزار ساله است، یادآور شد: آمل از قدیمی‌ترین شهرهای کشور محسوب می‌شود.

یدالله اکبرزاده با بیان اینکه مبارزان دینی و سیاسی در تاریخ این منطقه به همراه بزرگان علمی و فرهنگی ثبت شده، افزود: ناصرالحق یکی از بزرگان دینی و سیاسی سرزمین طبرستان است که جایگاه ویژه‌ای در بسط و گسترش اسلام در حاشیه دریای خزر داشته است.

وی با اعلام اینکه از بقایای مقبره ناصرالحق تنها یک بقعه باقی مانده است، بیان کرد: مسئولان شهرستانی برای ساماندهی این بقعه آمادگی کامل دارند.

اکبرزاده با پیشنهاد اینکه می‌توان در کنار این بقعه یک کتابخانه مرکزی و یا یک فاطمیه اعظم بنا کرد، افزود: باید شرایطی ایجاد شود تا این بقعه از غربت بیرون بیاید.

این مسئول با اشاره به اینکه باید نظرات کارشناسی در این زمینه استماع و واصل شود، گفت: باید زمان‌بندی برای اجرای این طرح‌ها در نظر گرفته و ساماندهی صورت گیرد.

* مقبره ناصرالحق دارای ارزش تاریخی است

معاون میراث فرهنگی اداره کل گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی مازندران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در سال‌های 84 و 85 نیز با تاکید رهبری مرمت این بقعه صورت گرفته، گفت: به دلیل اینکه این بقعه متولی خاصی نداشت با وجود مرمت این بقعه رها شد.

مهدی ایزدی با اعلام اینکه ناصرالحق از فقها، علما و شعرای توانمند قرن سوم هجری بوده، بیان داشت: در سال 304 ه‌.ق این مکان مدرسه‌ای بوده که وی در آن تدریس می‌کرده است و بعد از وفاتش وی را اینجا دفن کرده‌اند.

این مسئول تصریح کرد: این بقعه و اماکن اطراف آن در طول سال‌ها تخریب شده و نشست زمین‌های اطراف موجب شده تا این بقعه کج شود.

ایزدی با اشاره به اینکه در ساماندهی، این مجموعه را به صورت یک پارک تاریخی با آلاچیق‌هایی با سازه‌های سبک تعریف کردیم، یادآور شد: محوطه این مجموعه با توافق میراث فرهنگی گمانه‌زنی شد و آثار تاریخی از شهر قدیم آمل به دست آمد.

وی با بیان اینکه آثار به دست آمده از این محوطه متعلق به صدر اسلام است، ادامه داد: سکه‌هایی متعلق به دوره‌های اسلامی از این محدوده استخراج شده به همین دلیل ساخت و ساز در آن را متوقف کردیم.

* تکلیف مالکیت بقعه مشخص شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران نیز با تاکید بر اینکه به تمام معنا بر حسب نظر رهبری آمادگی کامل برای ساماندهی این مقبره را داریم، ابراز داشت: در وهله نخست باید متولی آن مشخص و مالکیت آن نیز تعیین تکلیف شود بعد بتوانیم تشخیص دهیم که باید چه اماکنی در آن احداث شود.

* ظرفیت محدوده ناصرالحق برای ساخت کتابخانه

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران نیز در سخنانی با بیان اینکه مذهب زیدیه در پنج امام با شیعیان مشترک هستند، یادآور شد: وجاهت این بقعه به دلیل اینکه آنان ناصرالحق را یکی از امامان خود می‌دانند فراتر از مسائل دینی و سیاسی است.

محمداسماعیل امامزاده با اشاره به اینکه محدوده این بقعه ظرفیت ساخت یک کتابخانه بزرگ را دارد، افزود: باید با اقدامات فرهنگی این بقعه را از حالت این‌ چنینی خارج کرد.

* برای ساماندهی ناصرالحق امروز و فردا شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز با بیان اینکه در زمانی که نهاد کتابخانه‌ها و سازمان گردشگری با وزارت ارشاد یکی بود یک و میلیارد و 400 میلیون تومان برای ساماندهی این بقعه هزینه شده، یادآور شد: این دغدغه تا به امروز وجود داشته که این بقعه ساماندهی شود، ولی امروز و فردا شده است.

حجت‌الاسلام عباسعلی ابراهیمی با اشاره به اینکه نخستین مساله در این طرح مشخص کردن مالک و تعیین عرصه آن است، گفت: سند مالکیت محوطه بقعه و زمین اداره ارشاد آمل در اختیار مالکان است که سند شش دانگ دارند و تمام طرح‌ها باید با رضایت مالک صورت گیرد.

وی با اعلام اینکه در اختیار کردن تملک این زمین باید مدیریت شود، بیان داشت: با تعیین مالکیت می‌توان اقدامات اساسی در آن انجام داد.

* استانداری هزینه‌های تملک زمین را تقبل کند

شهردار آمل نیز با بیان اینکه شهرداری آمل می‌تواند 45 هزار متر مربع از زمین‌های این محدوده را تملک کند، اضافه کرد: این امر به شرطی صورت می‌گیرد که هزینه‌های تاسیساتی آن از سوی سازمان گردشگری تامین شود.

احمد امیرسلیمانی افزود: در تامین هزینه تملک زمین نیز استانداری کمک 50 درصدی به شهرداری آمل داشته باشد می‌توانیم از این مجموعه به عنوان پارک تاریخی استفاده کنیم.

* آمادگی مالکان برای معاوضه و یا فروش زمین‌ها

فرزندان مرحوم توکلی به عنوان وارثان بخش مهمی از زمین‌های محوطه ناصرالحق، زمین‌های ساختمان ارشاد و باغ بزرگ مرکبات در ضلع شرقی این محوطه نیز با تاکید بر اینکه پدرشان عمری را شرف نگه‌داری این بقعه و باغات مرکبات کرده است، گفت: در صورت آمادگی برای همکاری دستگاه‌های اجرایی، در ازای واگذاری این دو مجموعه خواهان تفکیک زمین باغ مرکبات در ضلع شرقی هستیم.

به گزارش فارس، یکی از نکات مهم این جلسه اصرار مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران برای تعیین متولی بقعه بود و معتقد بود متولی بقاط اوقاف است و این سازمان در صورتی در امر بازسازی آن مشارکت می‌کند و وارد می‌شود که متولی بقعه و حریم‌ آن مشخص شود.

باغ مرکبات توکلی نیز که به نظر می‌رسید به عنوان پیش شرط برای واگذاری محدوده تاریخی بقعه ناصرالحق از سوی وارثین در نظر گرفته شده است جز محدوده تاریخی و شهر قدیم آمل قرار دارد و اجازه ساخت‌و ساز و یا تفکیک اراضی در آن داده نمی‌شود.

البته وارثان اعلام کردند که حاضرند این زمین‌ها با زمین‌هایی دیگر نیز معاوضه کرده و آن‌ها را به نهاد متولی بسپارند.

با توجه به تمایل وارثین برای همکاری، در انتهای جلسه تعیین شد که برای تعیین تکلیف این زمین‌ها و محدوده، نظر نهایی از به استاندار مازندران اعلام و تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.

=============

گزارش از الناز پاک‌نیا

==========

انتهای ‌پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول