اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با شروع سال تحصیلی جدید صورت گرفت

اجرای طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌های فارس

خبرگزاری فارس: طرح آموزش و ایمن‌سازی فیزیکی مدارس حاشیه راه‌های استان فارس در سال تحصیلی 92-91 آغاز شد.

اجرای طرح ایمن‌سازی مدارس حاشیه راه‌های فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان فارس، مدیرکل این اداره در مراسمی که در دبیرستان دخترانه سمیه شهر لطیفی لار برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اهمیت اجرای طرح آموزش و ایمن‌ساری فیزیکی مدارس حاشیه راه‌های استان در مقاطع مختلف تحصیلی اظهار داشت: از ابتدای اجرای این طرح در سال 1386 تاکنون بیش از 950 مدرسه واجد شرایط شناسایی شدند.

احمد خواست خدایی ادامه داد: از این تعداد 737 مدرسه از  آموزش‌های پیش‌بینی شده بهره‌مند شدند؛ ضمن آنکه 225 مدرسه حاشیه راه‌های استان از جنبه‌های مختلف مرمت و ایمن‌سازی فیزیکی برخوردار شده‌اند.

وی با حساس برشمردن جایگاه ایمنی عبور و مرور دانش‌آموزان، هدف از اجرای این طرح را ایجاد شرایط ایمن و مطمئن در تردد پیاده آنان در مقاطع مختلف تحصیلی برشمرد و گفت: این طرح با هدف ایمن‌سازی تردد دانش‌آموزان به ویژه به هنگام رفت و آمد به مدارس خود با انجام اقدامات آموزشی و عملی مختلف با استفاده از روش‌های متنوع و جذاب، تهیه و توزیع لوازم و محصولات آموزشی و کمک‌آموزشی، بسته‌های فرهنگی و نیز تجهیزات ایمنی صورت گرفته‌ است.

این مسئول اضافه کرد: اجرای موثر این طرح تاثیر بسزایی در کاهش حوادث و صدمات ناشی از تصادفات دانش‌آموزان مدارس حاشیه راه‌های استان داشته است.

فرماندهی قرارگاه جنوب پلیس راه انتظامی فارس نیز طی سخنانی با تاکید بر اهمیت اصل تداوم آموزش به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل فرهنگ‌سازی ترافیکی و کاهش سوانح و تصادفات گفت: 35 درصد از تلفات جانی ناشی از تصادفات را عابران پیاده در سنین فعال (15 تا 40 سال) به خود اختصاص می‌دهند.

محمدحسین گودرزی اهمیت ارزش زمانی ولو چند دهم ثانیه در وقوع یک حادثه رانندگی را یاد‌آور شد و ادامه داد: 93 درصد از علل وقوع حوادث رانندگی عامل انسانی است، به عبارتی شاه‌کلید و راه حل اصلی مشکلات به رفتار انسان‌ها برمی‌گردد و این جنبه دگرگون نمی‌شود مگر آنکه اصل آموزش ایمنی و ترافیک مداوم و نهادینه شود.

وی آموزش را فاصله بین شایستگی‌های موجود با مطلوب ارزیابی کرد و بر اجرای بهینه آموزش در سنین کودکی به لحاظ اهمیت تاثیرپذیری آن تاکید کرد.

در این مراسم کارشناس مسئول فنی دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به عنوان میهمان ویژه مراسم طی سخنانی با اشاره به اینکه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در بیش از 3 هزار مدرسه در سراسر کشور طرح آموزش و ایمن‌سازی فیزیکی مدارس حاشیه راه‌ها را به مرحله اجرا درآورده است، گفت: اجرای هم‌زمان این طرح باعث شده است که آسیب‌های اجتماعی و پیامدهای ناشی از تلفات عابران پیاده بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

عادل منصور کیایی ادامه داد: زنگ ایمنی در مدارس حاشیه راه‌ها هر چند به طور نمادین زده شد اما زمینه‌ساز ارزیابی فعالیت‌ها و بررسی جدی میزان درصد تحقق اهداف و دستیابی به برنامه‌های پیش‌بینی شده در حوزه موضوعات ایمنی و ترافیکی در استان‌های کشور است.

وی استان فارس را از جمله استان‌های موفق و الگو در اجرای طرح‌های مختلف ایمنی و ترافیک دانست و افزود : امیدواریم زنگ ایمنی در مدارس حاشیه راه‌های استان‌ها زمینه‌ساز روزهای بدون حادثه باشد.

این مسئول همچنین با اشاره به اجرای طرح موفق پایلوت ایمن‌سازی برای عابران پیاده و موتورسواران در 18 استان کشور در سال گذشته تصریح کرد: با اجرای این طرح 35 درصد تلفات موتورسواران به 18 درصد کاهش یافته است.

این کارشناس اهمیت اصل آموزش ایمنی و ترافیکی را یکی از مهم‌ترین راهکارها در راستای فرهنگ‌سازی اعلام کرد و افزود: برای کاهش سوانح و حوادث جاده‌ای الگوسازی برای تغییر در رفتار انسان‌ها به ویژه از طریق ارائه اصول آموزشی امری ضروری است.

انتهای پیام/ز30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول