اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

اهانت به ادیان جرم بزرگ محسوب می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: بر اساس قوانین حقوقی، امنیت روانی انسان‌ها مبنا قرار دارد و اهانت به ادیان جرم بزرگ قلمداد می‌شود.

اهانت به ادیان جرم بزرگ محسوب می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد پیش از ظهر امروز در همایش ملی حقوق ادیان که در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد اظهار کرد: دشمنان کور بوده و چشم دل آنها بسته است و نمی‌توانند حقایق را مشاهده کنند.

وی با بیان اینکه قلب ما از اهانت به ساحت رسول خدا(ص) به عنوان گیرنده وحی‌نامه الهی به درد آمده است گفت: این واقعه اخیر در پی سلسله اهانت‌ها به ساحت مقدس سبب شد مسلمانان متحد شده و الفت بین مسلمانان تقویت شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان داشت: برخی اوقات این کارهای نادانسته و توطئه‌آمیز برخاسته از انگیزه‌های شیطانی تبدیل به پدیده‌های ارزشمند می‌شود.

وی یادآور شد: مسائلی در زمینه قداست ذاتی برخی مقدسات در زمینه اشخاص و احکام مربوط به آنها در فقه و حقوق است.

وی عنوان داشت: مباحث اقلیت‌های دینی، در حوزه حقوق ادیان قلمداد می‌شود که در گرایش‌ حقوق فقه عنوان شده است.

رشاد با بیان اینکه باید جلوه‌ها، مبانی مسئله و مراد از حقوق ادیان مشخص شود گفت: اگر اهانت به مقدسات را جرم قلمداد کنیم باید مشاهده شود که این مبحث در حقوق و فقه اسلامی چه جایگاهی دارد.

وی عنوان داشت: هویت معرفتی حقوق ادیان، جایگاه معرفتی در حوزه‌های معرفتی و مباحث حکمت متعالی، بایدها و نبایدها و فقه و حقوق باید در نظر گرفته شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: حقوق منشأ اعتبار است و مقوله‌ای به عنوان حقوق ادیان مبنای انسان‌شناختی دارد.

وی خاطر نشان کرد: انسان دارای کرامت ذاتی بوده و نفس انسان دارای جایگاه خاص است بنابراین باید در زمینه عقیده مقدس و قدسی به مبنای انسان‌شناختی تمسک کرد.

رشاد یادآور شد: از جمله وجوه فطرت‌مندی انسان دین‌خواهی و دین‌گرایی اوست که از طبیعت انسان برمی‌خیزد.

وی با بیان اینکه کرامت‌مندی انسان ناشی از خصایصی است که انسان دارد گفت: اگر کسی دارای خصایص بالاتری باشد در نتیجه از حرمت و حقوق بیشتری برخوردار است بنابراین در مقام جرم‌شناسی و جزا انگاری باید بین انبیا و انسان عادی تفاوت باشد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطر نشان کرد: انسان به دلیل آنکه به طور ذاتی دین‌گراست بنابراین اقتضای فطرت بشر بوده که دین را می‌شناسد و نمی‌توان به وی الزام کرد.

وی با بیان اینکه مقدسات و ادیان حقیقی است گفت: حقیقت حریم دارد و کسی حق ندارد با حقیقت مقابله کند و خدشه به حقیقت جرم است.

رشاد خاطر نشان کرد: انسان حق اندیشیدن دارد و ذهن او چندان در قبضه او نیست بنابراین نمی‌توان ذات اندیشیدن را تا زمانی که جنبه اشاعی، ترویجی و اظهاری پیدا نکرده جرم دانست.

*حقوق ادیان تبیین شود

وی ادامه داد: تبیین نکردن حدود و حقوقی که به ادیان بازمی‌گردد سبب عواقب زیان‌بار و ضررهای فاحش بشری و جنایات می‌شود.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: بر اساس مبانی اگر به دین فردی اهانت شود حق دفاع وجود دارد و برخی اوقات به جنگ‌های بین‌المللی منجر می‌شود ولی نباید طوری باشد که سبب بدبینی نسبت به اسلام و مسلمانان شود.

وی عنوان داشت: سازنده فیلم موهن آمریکایی صهیونیستی، عاطفه یک میلیارد مسلمان را جریحه‌دار کرد، آیا این افراد مرتکب جرم نشده‌اند؟

رشاد خاطر نشان کرد: بر اساس قوانین حقوقی، امنیت روانی انسان‌ها مبنا قرار دارد و اهانت به ادیان جرم بزرگی قلمداد می‌شود.

وی یادآور شد: لازم است در زمینه مفهوم‌شناسی، ماهیت‌شناختی، جایگاه شناختی، معرفت‌شناختی، انسان‌شناختی و موضوع‌شناختی حقوق ادیان کار شود تا این مقوله به رشد و حوزه معرفتی قلمروی حقوق برسد.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول