به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجتالاسلام علیاکبر رشاد پیش از ظهر امروز در همایش ملی حقوق ادیان که در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد اظهار کرد: دشمنان کور بوده و چشم دل آنها بسته است و نمیتوانند حقایق را مشاهده کنند.
وی با بیان اینکه قلب ما از اهانت به ساحت رسول خدا(ص) به عنوان گیرنده وحینامه الهی به درد آمده است گفت: این واقعه اخیر در پی سلسله اهانتها به ساحت مقدس سبب شد مسلمانان متحد شده و الفت بین مسلمانان تقویت شود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی عنوان داشت: برخی اوقات این کارهای نادانسته و توطئهآمیز برخاسته از انگیزههای شیطانی تبدیل به پدیدههای ارزشمند میشود.
وی یادآور شد: مسائلی در زمینه قداست ذاتی برخی مقدسات در زمینه اشخاص و احکام مربوط به آنها در فقه و حقوق است.
وی عنوان داشت: مباحث اقلیتهای دینی، در حوزه حقوق ادیان قلمداد میشود که در گرایش حقوق فقه عنوان شده است.
رشاد با بیان اینکه باید جلوهها، مبانی مسئله و مراد از حقوق ادیان مشخص شود گفت: اگر اهانت به مقدسات را جرم قلمداد کنیم باید مشاهده شود که این مبحث در حقوق و فقه اسلامی چه جایگاهی دارد.
وی عنوان داشت: هویت معرفتی حقوق ادیان، جایگاه معرفتی در حوزههای معرفتی و مباحث حکمت متعالی، بایدها و نبایدها و فقه و حقوق باید در نظر گرفته شود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: حقوق منشأ اعتبار است و مقولهای به عنوان حقوق ادیان مبنای انسانشناختی دارد.
وی خاطر نشان کرد: انسان دارای کرامت ذاتی بوده و نفس انسان دارای جایگاه خاص است بنابراین باید در زمینه عقیده مقدس و قدسی به مبنای انسانشناختی تمسک کرد.
رشاد یادآور شد: از جمله وجوه فطرتمندی انسان دینخواهی و دینگرایی اوست که از طبیعت انسان برمیخیزد.
وی با بیان اینکه کرامتمندی انسان ناشی از خصایصی است که انسان دارد گفت: اگر کسی دارای خصایص بالاتری باشد در نتیجه از حرمت و حقوق بیشتری برخوردار است بنابراین در مقام جرمشناسی و جزا انگاری باید بین انبیا و انسان عادی تفاوت باشد.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطر نشان کرد: انسان به دلیل آنکه به طور ذاتی دینگراست بنابراین اقتضای فطرت بشر بوده که دین را میشناسد و نمیتوان به وی الزام کرد.
وی با بیان اینکه مقدسات و ادیان حقیقی است گفت: حقیقت حریم دارد و کسی حق ندارد با حقیقت مقابله کند و خدشه به حقیقت جرم است.
رشاد خاطر نشان کرد: انسان حق اندیشیدن دارد و ذهن او چندان در قبضه او نیست بنابراین نمیتوان ذات اندیشیدن را تا زمانی که جنبه اشاعی، ترویجی و اظهاری پیدا نکرده جرم دانست.
*حقوق ادیان تبیین شود
وی ادامه داد: تبیین نکردن حدود و حقوقی که به ادیان بازمیگردد سبب عواقب زیانبار و ضررهای فاحش بشری و جنایات میشود.
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی یادآور شد: بر اساس مبانی اگر به دین فردی اهانت شود حق دفاع وجود دارد و برخی اوقات به جنگهای بینالمللی منجر میشود ولی نباید طوری باشد که سبب بدبینی نسبت به اسلام و مسلمانان شود.
وی عنوان داشت: سازنده فیلم موهن آمریکایی صهیونیستی، عاطفه یک میلیارد مسلمان را جریحهدار کرد، آیا این افراد مرتکب جرم نشدهاند؟
رشاد خاطر نشان کرد: بر اساس قوانین حقوقی، امنیت روانی انسانها مبنا قرار دارد و اهانت به ادیان جرم بزرگی قلمداد میشود.
وی یادآور شد: لازم است در زمینه مفهومشناسی، ماهیتشناختی، جایگاه شناختی، معرفتشناختی، انسانشناختی و موضوعشناختی حقوق ادیان کار شود تا این مقوله به رشد و حوزه معرفتی قلمروی حقوق برسد.
انتهای پیام/ش10/د1000