اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ادامه بحران در رودخانه‌های خوزستان

کرخه و دز در بدترین وضعیت 40 سال گذشته هستند

خبرگزاری فارس: مدیرکل حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از بروز بحرانی‌ترین وضعیت در رودخانه‌های کرخه و دز طی 40 سال اخیر خبر داد.

کرخه و دز در بدترین وضعیت 40 سال گذشته هستند

محمدعلی میری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز با اشاره به بحران کم‌آبی در رودخانه‌های کرخه و دز گفت: وضعیت این رودخانه‌ها در آمار بلند مدت 40 ساله بدترین بوده است.

وی افزود: رودخانه کرخه با 86 درصد کاهش آورد روبه‌روست و تا کنون فقط 14 درصد آورد سال‌های نرمال تأمین شده است.

میری آورد این رودخانه را در سال‌های نرمال 5 هزار و 527 میلیون مترمکعب عنوان کرد و ادامه داد: امسال حجم آورد این رودخانه فقط 775 میلیون متر مکعب بود.

عضو ستاد مقابله با خشکسالی استان همچنین با اشاره به بروز بحران در رودخانه دز در سال جاری گفت: وضعیت این رودخانه در آمار بلند مدت 40 ساله نیز بعد از خشکسالی سال 87 در بدترین حالت خود قرار دارد و با 60 درصد خشکسالی رو به‌روست.

وی اظهار کرد: آورد طبیعی این رودخانه 7 هزار و 900 میلیون مترمکعب است که امسال فقط 3 هزار و 170 میلیون مترمکعب آن محقق شده است.

میری گفت: کشاورزی در حوزه دز حتی در فصل تابستان با صرفه‌جویی، استفاده از ذخایر و همکاری کشاورزان انجام شد اما برای کشت زمستانه هنوز تصمیمی اتخاذ نشده  است.

وی افزود: به دلیل بحرانی بودن وضعیت کرخه در پنج سال  گذشته، ممنوعیت کشت تابستانه اعمال شده بود و برای پائیز نیز هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم.

میری تأکید کرد: اگر چه وضعیت رودخانه‌های کارون و مارون به نسبت این دو رودخانه بهتر بوده اما رودخانه کارون نیز با 50 درصد خشکسالی روبه رو بوده است.

انتهای پیام/ع20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول