اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شاعر برجسته کشور:

برای انتخاب شعر آئینی باید از چشم درون استفاده کرد

خبرگزاری فارس: شاعر برجسته کشور گفت: در مقوله شعر آئینی بیشتر باید از چشم درون به کلمات نگاه کنیم و انتخاب درستی در این راستا داشته باشیم.

برای انتخاب شعر آئینی باید از چشم درون استفاده کرد

محمدعلی بهمنی در حاشیه شب شعر ملکوت هشتم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار کرد: شعر مقوله‌ای است که تعریف‌ناپذیر است و هنوز کسی نتوانسته تعریفی ماندگار و درونی از شعر ارائه دهد؛ اما می‌توان گفت که شعر یک ناگهان است که انسان را دعوت به ثبت دقیقه‌ای می‌کند که خود ناگهان شکل می‌گیرد و شاعر در خدمت زبان است به عبارت دیگر شعر حکومت زبان است.

شاعر برجسته کشور افزود: شعر آئینی یک ارادت درونی به اهل بیت(ع) است که انسان در سرودن شعر آئینی دلبستگی خاصی در درونش به وجود می‌آید و در واقع شعر آئینی دارای خلوصی در نمای بیرونی و درونی است که این خلوص جاذبه‌هایی را به همراه دارد که پیر و جوان را به سمت خود می‌کشد.

بهمنی خاطرنشان کرد: اگر در حال حاضر ضعف‌هایی را در شعر آئینی مشاهده می‌کنیم به خاطر این است که خلوص نتوانسته به درستی تبدیل به ایده شود.

وی افزود: به افرادی که وارد مقوله شعر آئینی می‌شوند توصیه می‌کنم به خاطر داشته باشند که شعر آئینی یک ارادت درونی است نه یک مقوله مناسبتی که به انسان سفارش دهند؛ پس برای سرودن شعر آئینی بدانند که قبلًا معنویات آن در وجود آدمی پذیرفته شده است.

شاعر برجسته کشور با اشاره به لطمه‌ای که امروز به شعر آئینی وارد شده گفت: لطمه‌ای که امروز به شعر آئینی وارد شده بیشتر در بخش مداحی است و بیشتر شعرهایی انتخاب می‌شوند که از درون متلاطم شاعر نشأت نگرفته است و ممکن است یک مداح صدای گیرایی داشته باشد ولی اگر کلامی را اجرا کند که التهاب و هیجان درونی در آن نباشد مداح تنها صدای خوب خود را ارائه می‌کند و نمی‌تواند یک پیام خوب را به مخاطب منتقل ‌کند.

شاعر برجسته کشور تاکید کرد: برای انتخاب شعر آئینی باید از چشم درون استفاده کرد مانند اینکه همیشه از کودکی شنیده‌ایم که هر که دارد هوس کرب و بلا بسم‌الله در صورتی که کربلا هوس نیست و اگر به جای کلمه هوس، عطش جایگزین شود مشاهده می‌کنیم که کربلا با عطش هم ذات پنداری نزدیک‌تری دارد.

بهمنی در ارتباط با اثر جدید برای چاپ اظهار کرد: هر سال کتاب جدیدی را منتشر می‌کنم که امسال نیز در اردیبهشت ماه کتاب جدیدی را منتشر می‌کنم.

انتهای پیام/ح20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول