اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مهدی کلهر

امام راحل بر ثبت رشادت‌های رزمندگان تأکید داشت

خبرگزاری فارس: معاون سابق سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حضرت امام خمینی (ره) در زمان جنگ تأکید زیادی داشتند که تصاویر رشادت‌های رزمندگان ثبت شود تا آیندگان بدانند پدران آنها چه قهرمان‌هایی بودند.

امام راحل بر ثبت رشادت‌های رزمندگان تأکید داشت

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، مهدی کلهر در نشست "بازتعریف سینمای دفاع مقدس" با اشاره به روند پیدایش سینمای جنگ و دفاع مقدس گفت: ما در سینمای جنگ از تئوری به مقاومت نرسیدیم، بلکه در شرایطی قرار گرفتیم که دیدیم برای ما راهی به غیر از مقاومت و نشان دادن آن وجود ندارد.

وی بیان کرد: در زمان جنگ حضرت امام خمینی (ره) تأکید زیادی داشتند که تصاویر رشادت‌های رزمندگان ثبت شود تا آیندگان بدانند پدران آن‌ها چه قهرمان‌هایی بودند.

کلهر با اشاره به شرایط سینمای ایران در سال‌های آغازین انقلاب و همزمانی آن با آغاز جنگ تحمیلی ابراز داشت: در آن زمان ساخت یک فیلم سینمایی بین 700 تا یک میلیون تومان هزینه داشت از طرف دیگر بسیاری از فیلمنامه‌هایی که ارائه می‌شد، کپی کارهای خارجی بود.

وی عنوان کرد: بنابراین تا سال 61 فیلم قابل‌توجهی ساخته نشد و بیشتر فیلم‌های خوب کوتاهی ساخته شد و در سال 61 تصمیم گرفته شد که فیلم بلند ساخته شود که "صدای پای نور" و "یا زهرا" از جمله این فیلم‌ها است.

کلهر با اشاره به این که آثار آوینی به یک بیانیه شبیه است، گفت: فیلم‌های آوینی در ژانر مستند نمی‌گنجد، زیرا آوینی به عنوان یک پرسش‌گر سئوال‌هایی از هستی داشت و دنبال جواب می‌گشت.

وی با اشاره به اینکه نقش سینما همچنان در کشور آن‌گونه که در آمریکا جدی گرفته می‌شود، اهمیت پیدا نکرده است، تصریح کرد: سینما در امریکا و هالیوود نقش حوزه علمیه و یک پایگاه ایدئولوژیک را دارد و حتی در ساختار سیاسی و تعیین روسای جمهور نقش مهمی دارد به همین دلیل در سال 27 تا 30 درصد آثار به انتقاد از عملکرد دولت‌ها می‌پردازند، اما این ارتباط‌ها با پایان خوش همراه است.

از سری برنامه‌های دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت کرمان نشستی با عنوان "بازتعریف سینمای دفاع مقدس" برگزار شد.

این نشست با حضور مهدی کلهر، ابراهیم فیاض و اجرای اکبر نبوی و با حضور میهمانان جشنواره فیلم دفاع مقدس در محل هتل پارس برپا شد.

انتهای پیام/ی20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول