اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از ورود خدام رضوی به آذربایجان‌غربی

دیگر از راه دور با حسرت، اسمتان را صدا نخواهم کرد

خبرگزاری فارس: همزمان با روزهای پایانی دهه کرامت و در آستانه میلاد حضرت علی‌ابن‌موسی‌الرضا(ع) خادمان حرم رضوی با استقبال مردم ارومیه وارد آذربایجان‌غربی شده و از صبح امروز آغازگر جشن‌های سراسری زیر سایه خورشید شدند.

دیگر از راه دور با حسرت، اسمتان را صدا نخواهم کرد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، مردم آذربایجان‌غربی و به ویژه شهرستان ارومیه به عنوان مرکز استان در حالی روزهای پایانی دهه کرامت را پشت سر می‌گذارند که خادمان حریم یار با ورود خود به این استان رنگ و بوی رضوی را در میان مردم پخش کرده و دل‌های عاشقان حضرت را بار دیگر به سوی مشهدالرضا راهی کردند.

نقطه آغازین این جشن‌ها مراسم استقبال مردمی از خادمان حرم امام رضا(ع) بود که با شرکت دلدادگان و مشتاقان کوی رضوی از تقاطع خیابان امام(ره) و خیام ارومیه آغاز شد و تا میدان انقلاب این شهر ادامه داشت.

مردم مشتاق از دقایق و شاید ساعاتی قبل در محل وعده داده شده منتظر تشریف‌فرمایی خادمانی بودند که با خود عطر حریم یار را به همراه داشته و یادآور خاطرات شیرین حضور در کنار گنبد طلایی رضوی بودند.

با دیده شدن خودروی حامل خادمان حرم امام رضا(ع) می‌شد اشک‌های شوق و حسرت مردان و زنان حاضر در خیابان را دید که به شوق پیوستن به کاروان عاشقان امام رضا(ع) دور هم گرد آمده بودند. این اشک‌ها تنها تا زمانی توان ماندن روی صورت‌ها را داشتند که هنوز خودروی خدام از حرکت باز نایستاده بود و پرچم سبز حرم رضوی در میان جماعت باز نشده بود.

تنها احساسی که در این هنگام می‌شد توسط هر عاشقی بیان و سروده شود این بود که «ای کاش که من هم یک کبوتر بودم» و تنها اشعار قابل ذکر در این موقعیت این بود که «ما عاشقیم، شیعه زهرا و حیدریم، ما شیعیان کشور موسی بن جعفریم».

هر کدام از حاضران در این جمع نیت و گرفتاری خاص خود را داشت که به شوق حل آن آمده بود تا امام رئوف ایران زمین پاسخ چنین احساسی را با گشودن گره‌ای از کار شیعیان خود بدهد و شاید در روزهای پایانی دهه کرامت درد دل‌های پاک عاشقان خود را بهتر از هر زمانی بگشاید.

در مسیر استقبال از خادمان آستان مبارک امام رضا(ع) تنها می‌شد اشک را دید که از مژگان پاک و خالص سرازیر بود و بیانگر این بود که «من با تو زندگی نکنم پیر می‌شوم، بی تو من از جوانی خود سیر می‌شوم».

در نقطه پایانی مراسم استقبال مردمی محلی تدارک دیده شده بود که خادمان با حضور در این محل دقایقی هرچند کوتاه را در کنار مردم و در مقابل تصویر حرم رضوی ایستادند تا دل‌های عاشقان آن حضرت بار دیگر به سوی گنبد طلا و پنجره فولاد رضا(ع) پر بکشد و تداعی‌گر لحظات ناب و غیرقابل بیان میان مردم باشد.

در این محل البته مراسمی کوچک نیز به همت جوانان خوش‌فکر شهر ارومیه که در موسسه قرآنی با نام دارالحافظین قرآن کریم مشغول به فعالیت هستند تدارک دیده شده بود تا خادمان رضوی لحظاتی را سخنرانی کرده و با اشعاری در مدح این امام رئوف آرامش‌بخش دل‌های مشتاق باشند.

پس از نواختن آهنگ امام رضا(ع) توسط گروه موزیک لشکر 64 پیاده ارومیه که به نوعی با مناسبت این هفته یعنی دفاع مقدس نیز عجین بود و همچنین سخنرانی یکی از شکوفه‌های قرآنی موسسه دارالحافظین در نزد خدام رضوی نوبت به آغاز رسمی مراسم و سخنرانی مسئولان حاضر رسید.

طاهر بخشایی مدیرکل آموزش و پژوهش استانداری و عضوی از این موسسه سخنران و خیرمقدم‌گوی مراسم بود که تنها اشاره‌ای به اشتیاق مردم ارومیه برای دیدار با خادمان داشت و از میهمانان شهر عشق در استان خواست تا احساسات مردم را به نحو شایسته نزد امام رضا(ع) ببرند و شفاعت تمام محتاجان را از ایشان بخواهند.

سخن گفتن در چنین جمعی تا حدی سخت و دشوار است که شاید بخشایی ترجیح داد که خود خادمان پاسخگوی احساسات مردم باشند و نوبت را به سید آل پیامبر بسپرد.

حجت‌الاسلام سید جعفر مطلبی از روحانیان این حرم باصفا سخنران دوم برنامه بود که در سخنان خود اشاره‌ای به فضایل

امام رضا(ع) داشت و گفت: این امام رئوف همانند سایر ائمه(ع) برای هر مشکلی کرامتی دارد و به این ترتیب دل‌های تمام مردم ایران زمین و تمام جهان به عشق ایشان می‌تپد.

در پایان این مراسم نیز جمشیدی از خادمان حرم به مداحی در مدح این امام پرداخت و پاسخی به چشمان پر اشک مردم حاضر در این مراسم داد تا مراسم استقبال مردمی به پایان رسیده و نوبت برنامه بعدی یعنی همایش بزرگ تکریم امام‌زادگان ارومیه در محل امامزاده غریب حسن(ع) این شهر برسد.

البته ابراز احساسات خالص و پاک مردم در حاشیه این مراسم نسبت به خادمان تمامی نداشت به طوری که خودروی حامل این مسافران سرزمین امام غریب مجبور به شکافتن راهی میان مردم شد تا به موقع در مراسم بعدی نیز حضور داشته باشد.

*ای نوکر درگهت جهان را سرمست

حضور جمعی از مدیران کل و روسای ادارات ارومیه و آذربایجان‌غربی در جمع استقبال‌کنندگان از خادمان نشان‌دهنده این امر بود که هر شخصی در هر منصبی باز هم محتاج لطف و مرحمت امام رضا(ع) بوده و الطاف واسعه ایشان برای تمام مردم ایران و مسلمانان جهان دارای تازگی است.

سپس نوبت به اجرای همایش «امام‌زادگان ارومیه» رسید که به همت اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان مهیا شده بود. شاید نبود تبلیغات گسترده و همچنین دوری مسافت امامزاده از مرکز شهر عمده دلایل استقبال کمرنگ از این برنامه بود که تا حدودی تأثیر منفی از چهره شهر در ذهن خدام ایجاد می‌کرد اما اینان پس از چند سال همنشینی با امام رضا(ع) دیگر فقط به باطن آدمی نگاه می‌کنند نه به تعداد و کمیت مراسم!

این برنامه با قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط وحید وکیلی قاری بین‌المللی آغاز و با سخنرانی حجت‌الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان ادامه یافت.

اما بهترین بخش برنامه برای حاضران سخنرانی دلنشین حجت‌الاسلام سید جعفر مطلبی بود که در سخنان خود خاطراتی از کرامات امام رضا(ع) را برای مردم تعریف کرد و همانند مراسم استقبال، چشمان حاضران در این جمع را پر از اشک شوق و حسرت کرد.

مداحی خادم آستان قدس رضوی بخش پایانی برنامه بود که تنها ذکر امام رضا(ع) بود و اشعاری در وصف این امام رئوف، پس از این مداحی دلنشین نیز زیارت خاصه امام رضا(ع) توسط این خادم و تمام حاضران قرائت شد تا نوبت به بخش اصلی یعنی تبرک به پرچم بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج برسد.

جمعیت حاضر تمام دردها و مشکلات خود را با تمام وجود به این پرچم هدیه دادند تا نزد امام هشتم بازگو و حاجات آنها را از ایشان بطلبد.

با اتمام این بخش از برنامه روز نخست حضور خدام در ارومیه به پایان رسید اما این حضور تا روز جمعه میلاد امام رضا(ع) ادامه خواهد داشت و خادمان آستان قدس رضوی با حضور در شهرستان‌های مختلف آذربایجان‌غربی به اجرای برنامه‌های مختلف همانند دیدار با خانواده شهدا، برگزاری مراسمات جشن عمومی، حضور در مزار شهدا خواهند پرداخت.

مراسم پایانی حضور خدام رضوی در آذربایجان‌غربی، جشن عمومی در خانه جوان ارومیه است که ساعت 20 روز جمعه برگزار خواهد شد.

برگزاری جشنواره‌های «زیر سایه خورشید» در سراسر ایران اسلامی با حضور خادمان حرم رضوی یکی از برترین برنامه‌های ابداعی این آستان است که با استقبال مردمی مواجه شده و امید است در سال‌های آتی شاهد پربارتر بودن حضور خدام در استان‌های مختلف باشیم.

نکته پایانی این مراسم شاید چنین قابل ذکر باشد که «ما در خانه‌ی سلطان سر و سامان داریم، هرچه داریم ز آقای خراسان داریم».

------------------------------

گزارش از سجاد امیرکردلر

------------------------------

انتهای پیام/ل10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول