اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل محیط زیست گلستان:

پروانه شکار در 10 سال گذشته در گلستان صادر نشده است

خبرگزاری فارس: مدیر کل محیط زیست استان گلستان گفت: در 10 سال گذشته هیچ‌گونه پروانه شکاری از نوع قوچ و میش، کل، بز، مرال از سوی استان در عرصه‌های طبیعی صادر نشده است.

پروانه شکار در 10 سال گذشته در گلستان صادر نشده است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان محمد ممشلی شامگاه سه‌شنبه در جمع مدیران ادارات محیط ریست استان گلستان اظهار داشت: فقط پروانه شکار پرنده از آبان ماه تا آخر هر سال برای پرندگان غیرحمایت شده (در صورت عدم آلودگی آنفلوآنزای مرغی) صادر می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به وجود گونه‌های نادر زیستی پروژه‌های بین‌المللی و مطالعاتی در این زمینه صورت نگرفته و فقط حفاظت از این گونه‌ها در مناطق انجام می‌شود.

مدیرکل محیط زیست استان گلستان در خصوص برنامه‎هایی که سازمان حفاظت محیط زیست برای حفظ و احیای تالاب‎های گمیشان ابراز داشت: به منظور احیای تالاب گمیشان با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده و ذی‌نفع بودن اداره کل شیلات استان از منبع آب تالاب گمیشان برای بهره‌برداری در سایت پرورش میگو گمیشان، در حال حاضر شرکت مشاوری از سوی اداره کل شیلات استان در حال مطالعه و ارزیابی گزینه‌های مختلف تأمین آب تالاب از دریا است. 

ممشلی خاطر نشان کرد: در خصوص مدیریت و احیای تالاب‌ها، طرح جامع مدیریت تالاب‌های کشور در دست تدوین است و تالاب بین‌المللی آلاگل از استان گلستان به عنوان تالاب منتخب برای تدوین طرح جامع مدیریت است.

وی ادامه داد: همچنین در این خصوص مجموعه تالاب‌های بین‌المللی آلاگل، آلماگل و آجی‎گل پروژه لایروبی کانال‌های آبرسان به این مجموعه تالاب‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر کل محیط زیست استان گلستان افزود: هم‌اکنون بودجه لازم به این امر از محل اعتبارات طرح ملی حفاظت و احیاء تالاب‌های کشور اختصاص داده شده و مقرر است پس از برگزاری مناقصه برای اجرا به پیمانکار بخش خصوصی واگذار شود.

ممشلی با اشاره به ایجاد اشتغال مردم در کنار مناطق حفاظت ‎شده و تاثیری که در مشارکت اهالی آن منطقه در حفاظت از عرصه‎های محیط زیستی دارد تصریح کرد: حمایت از مراکز گردشگری و طبیعت‌گردی در اطراف مناطق حفاظت شده و همکاری با نهادهای مردمی در به کارگیری افراد بومی به عنوان راهنما و افزایش خرید صنایع دستی توسط گردشگران در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

وی در خصوص میزان مناطق تحت مدیریت محیط زیست گلستان اضافه کرد: 136 هزار و 636 هکتار از سطح استان از مناطق تحت مدیریت اداره کل است که مناطق جدید برای ارتقای سطح به سازمان اعلام کرده است.

مدیر کل محیط زیست استان گلستان با اشاره به دلایل حمله حیوانات وحشی به واحدهای دامی شهرهای استان اذعان داشت: علت حضور و حمله حیات‌وحش تغییر کاربری در اراضی بدون مطالعه و تبدیل زیستگاه‌های عمده و اصلی و کاربری‌های نامرتبط، اجرای پروژه‌های مختلف در زیستگاه‌ها و کوچک شدن زیستگاه‌های طبیعی و قطع کریدورهای حیات‌وحش از علل اصلی حضور حیات‌وحش است.

ممشلی به اقدامات اداره کل محیط زیست در خصوص روند رهاسازی حیوانات زخمی اشاره کرد و متذکر شد: بر اساس آمار طی شش ماهه اول سال 1391 بیش از 135 مورد مداوا و درمان حیات‌وحش زخمی انجام شده که بیش از 60 درصد گونه‌ها پس از معاینه توسط دامپزشک و تیمارداری و طی دوران نقاهت در زیستگاه‌های اصلی خود رهاسازی شده‌اند و گونه‌هایی که توانایی بازگشت به طبیعت را ندارند در محل اداره کل نگهداری می‌شوند.

انتهای پیام/ن20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول