اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی خبر داد

افزایش 15 درصدی سهم صادرات خراسان ‌رضوی از مجموع صادرات کشور

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به افزایش 15 درصدی سهم صادرات استان از مجموع صادرات کشور گفت: این سهم در 5 ماهه اول سال گذشته، 2/5 درصد بوده است که در 5 ماهه 91 با رشد صادرات به 6 درصد رسیده است.

افزایش 15 درصدی سهم صادرات خراسان ‌رضوی از مجموع صادرات کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، علی صفرزاده عصر امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: استان خراسان رضوی به لحاظ صادرات غیر نفتی با 3587 هزار تن تولید نهایی به ارزش 976 میلیون دلار در پنج ماهه اول سال جاری رتبه سوم کشور پس از استان‌های تهران و اصفهان را در صادرات به تفکیک تولید نهایی داشته است و با 13 درصد سهم  وزنی و 8 درصد سهم ارزشی در کشور، نسبت به مدت مشابه سال قبل 11 درصد رشد ارزشی را تجربه نموده است.

وی به رشد 15 درصدی وزنی و 13 درصدی ارزشی صادرات غیرنفتی استان در مدت مذکور اشاره کرد و گفت: 99 درصد ارزش صادرات استان و 74 درصد ارزش صادرات کشور به 20 کشور اول طرف صادراتی استان تعلق دارد که در صدر آن کشورهای افغانستان، ترکمنستان، تاجیکستان، امارات متحده عربی، اسپانیا، عراق و قزاقستان قرار دارند.

وی افزود: افغانستان نخستین شریک تجاری استان و چهارمین شریک تجاری کشور در پنج ماهه اول سال 91 بوده است که 30 درصد از کل صادرات کشور به افغانستان از استان خراسان رضوی صورت گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به نقش اثرگذار استان در تجارت با کشورهای منطقه و آسیای میانه اظهار داشت: 78 درصد از صادرات استان به این کشورها از طریق جاده‌ای و ریلی می‌باشد و این امر توسعه امکانات حمل و نقل به خصوص در بخش ریلی و جاده‌ای را می‌طلبد.

صفرزاده گفت: 46 درصد از وزن صادرات استان را محصول سیمان تشکیل می‌دهد که بیش از 50 درصد آن به افغانستان و از طریق جاده‌ای ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: افزایش ارزش 10 قلم عمده صادراتی استان با وجود کاهش وزنی آن، نشان‌دهنده افزایش ارزش دلاری هر تن کالا و ارز آوری بیشتر در صادرات این اقلام است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: میانگین قیمت کالاهای صادراتی در استان 1.5 برابر قیمت کشور است که نشان‌دهنده وجود کالاهای صنعتی و ارز آور در سبد صادراتی استان است.

انتهای پیام/ش20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول