اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست اوقاف شهرستان اصفهان:

12 وقف جدید نیمه نخست سال در اصفهان ثبت شد

خبرگزاری فارس: سرپرست اوقاف و امور خیریه شهرستان اصفهان گفت: طی شش ماه نخست امسال با اعتبار 2 میلیارد تومان 12 وقف جدید در سطح شهرستان اصفهان به ثبت رسیده است.

12 وقف جدید نیمه نخست سال در اصفهان ثبت شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان حجت‌الاسلام رضا صادقی پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار کرد: در حال حاضر حدود 9 هزار رقبه و یک‌هزار و 475 موقوفه در شهرستان اصفهان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه اوقاف شهرستان اصفهان درصدد است که تمام اطلاعات موقوفات و رقبه‌های موجود در اصفهان را در سامانه جامع اطلاعات موقوفات استان به ثبت برساند، افزود: البته این سامانه در سال 1388 در اوقاف و امور خیریه استان راه‌اندازی شده که طی سه سال اخیر درصد بالایی از اطلاعات موقوفات و رقبه‌های اصفهان در این سامانه ثبت شده است.

سرپرست اوقاف و امور خیریه شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه وقف‌های جدید باید بر اساس نیاز‌های موجود در جامعه ایجاد شوند، تصریح کرد: طی شش ماهه نخست امسال با اعتبار 2 میلیارد تومان 12 وقف جدید در سطح شهرستان اصفهان به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه خیرات و مبرات برای دارو و درمان، اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی و وقف انتفاع برای تکایا، مساجد و حسینیه‌ها از جمله نیات واقفان جدید برای این 12 وقف است، ادامه داد: همچنین از ابتدای امسال تاکنون مال‌‌الاجاره حدود 2 هزار رقبه در این شهرستان با استفاده از نظرات کارشناسان خبره مشخص شده و به روز شده است.

صادقی با بیان اینکه از این 2 هزار رقبه برای حدود یک‌هزار مورد از آنها با مستأجران رقبات قرارداد تنظیم شده و مال‌الاجاره این رقبه‌ها به روز پرداخت شده است، تاکید کرد: بر اساس ثبت اطلاعات موقوفات، رقبات، حسینیه‌ها و تکایای موجود در اصفهان در سامانه اطلاعات جامع موقوفات استان هیچ فردی نمی‌تواند دخل و تصرفی در این موقوفات داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه بیش از 90 درصد مال‌الاجاره‌ای که مستأجران برای موقوفات پرداخت می‌کنند برای خود موقوفه هزینه می‌شود، اضافه کرد: همچنین هشت درصد از اجاره‌بهای موقوفات برای تصدی‌گری موقوفه و پنج درصد آن برای فعالیت‌های مدیریتی اختصاص داده می‌شود.

سرپرست اوقاف و امور خیریه شهرستان اصفهان با اشاره به اینکه در حال حاضر در شهرستان اصفهان، جرقویه علیا و سفلا، بخش مرکزی اصفهان، کوهپایه و برخی از شهر‌های حاشیه اصفهان حدود 147 بقعه متبرکه وجود دارد، گفت: حدود 90 مورد از این بقاع در شهرستان اصفهان هستند و حدود 70 مورد از این بقاع متبرکه نیز دارای درآمد است.

وی با تاکید بر اینکه امامزادگان یکی از شعائر دین اسلام هستند، اظهار کرد: در حال حاضر تنها 10 درصد از امامزاده‌های اصفهان دارای شجره‌نامه هستند و در شهرستان اصفهان امامزاده‌های شاخصی همچون امامزاده محسن (ع)، اسماعیل (ع) و امامزاده درب امام وجود دارد.

صادقی با بیان اینکه تولیت امامزادگان، بقاع متبرکه، تکایا و مساجد بر اساس قانون به عهده اوقاف و امور خیریه است، افزود: در سال گذشته احکام هیئت امنا و مدیریت افتخاری برای بیش از 200 بقعه متبرکه و مسجد در اصفهان صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه این افراد به صورت افتخاری و بدون دریافت هیچ هزینه‌ای در این اماکن فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: فعالیت‌های عمرانی در بقاع متبرکه زیر نظر دفتر فنی اوقاف و امور خیریه استان و برنامه‌های فرهنگی نیز زیر نظر معاونت فرهنگی ادارات اوقاف و امور خیریه هر شهرستان صورت می‌گیرد.

سرپرست اوقاف و امور خیریه شهرستان اصفهان با تاکید بر اینکه در حال حاضر در هفته دفاع مقدس و دهه کرامت قرار داریم، ادامه داد: پنجم ذی‌القعده به عنوان روز ملی تکریم و بزرگداشت امامزادگان در سراسر کشور نام دارد و برگزاری این جلسه نیز به دلیل تکریم و گرامیداشت امامزادگان اصفهان است.

وی با بیان اینکه اوقاف و امور خیریه همزمان با سراسر کشور برنامه‌های مختلفی را برای تکریم و بزرگداشت امامزادگان در اصفهان برگزار می‌کند، تاکید کرد: پنجم مهرماه جاری مراسم تکریم و بزرگداشت امامزاده احمد ابن علی ابن محمد باقر (ع) در اصفهان برگزار می‌شود و این امامزاده یکی از امامزادگان میراثی دارای شجره‌نامه معتبر به شمار می‌رود.

صادقی با اشاره به اینکه این امامزاده به ثبت میراث فرهنگی اصفهان رسیده است، اضافه کرد: مردم اصفهان اعتقاد بسیاری به ائمه اطهار (ع) و فرزندان آنها دارند و در برنامه‌های مختلفی برای تکریم و بزرگداشت امامزاده‌ها شرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه رسیدگی به وضعیت امامزاده‌ها و بقاع متبرکه و اجرای برنامه‌های فرهنگی و عمرانی در این بقاع در اولویت فعالیت و برنامه‌های مدیران این اماکن قرار دارد، گفت: اجرای طرح نشاط معنوی، طرح ملی حافظان و تربیت قاریان قرآن، برگزاری سوگواره یاس نبوی و اجرای طرح آرامش بهاری از جمله این برنامه‌ها است.

انتهای پیام/ح10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول