اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون استاندار گیلان خبر داد

تولید سالانه یک میلیون تن شلتوک برنج در گیلان

خبرگزاری فارس: معاون برنامه‌ریزی استاندار گیلان از تولید سالانه یک میلیون تن شلتوک برنج در این استان خبر داد و گفت: جایگاه دوم تولید برنج کشور به گیلان اختصاص دارد.

تولید سالانه یک میلیون تن شلتوک برنج در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدحسین اصغریان عصر امروز در نخستین اجلاس کمیته مدیریت فنی مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج کشورهای آسیای میانه و غربی اظهار کرد: برنج در کنار گندم یکی از اصلی‌ترین تامین کننده کالری مردم ایران و دنیاست.

وی به وجود 600 هزار هکتار اراضی شالیزاری در 16 استان اشاره کرد و افزود: سالانه 3 میلیون تن شلتوک برنج در ایران تولید می‌شود.

اصغریان با بیان اینکه 80 درصد برنج مورد نیاز ایران در کشور تولید می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم با تلاش موسسه تحقیقات برنج کشور بتوانیم پس از گندم در تولید برنج نیز خودکفا شویم.

معاون استاندار گیلان یک سوم برنج تولیدی کشور را متعلق به این استان دانست و خاطرنشان کرد: سالانه یک میلیون تن شلتوک برنج از 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان برداشت می‌شود.

وی با اشاره به جایگاه دوم گیلان در تولید برنج در کشور، ابراز کرد: یک سوم برنج کشور در گیلان تولید می‌شود.

اصغریان گیلان را دارای 300 بهره‌بردار اراضی شالیزاری عنوان کرد و گفت: سد سفیدرود دارای ظرفیت یک میلیارد مترمکعب آب برای کشت برنج است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار گیلان وجود 2 هزار و 700 کیلومتر شبکه آبرسانی را سبب توسعه کشت برنج در این استان خواند و بیان کرد: مراکز دانشگاهی متعدد و موسسه تحقیقات برنج کشور در گیلان جایگاه ویژه‌ای در توسعه علم و رشته‌های مربوط به برنج در زمینه تولید و فرآوری صنایع تبدیلی در استان به وجود آورده است.

وی خواستار ارائه دستاوردهای تحقیقاتی در زمینه تولید برنج به دیگر کشورهای منطقه شد و یادآور شد: 60 نفر محقق در موسسه تحقیقات برنج کشور فعالیت می‌کنند.

اصغریان معرفی 38 رقم پر محصول برنج را از جمله موفقیت‌های موسسه تحقیقات برنج کشور برشمرد و اذعان کرد: معرفی برنج پر محصول گوهر و ... از جمله تلاش‌های موسسه تحقیقات برنج کشور است.

به گزارش فارس، نخستین اجلاس کمیته مدیریت فنی مرکز منطقه‌ای تحقیقات و آموزش برنج کشورهای آسیای میانه و غربی با حضور نمایندگان کشورهای آذربایجان، ترکیه، عراق، تاجیکستان، قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، افغانستان و ایران و همچنین نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی فائو، اکو و آی،دی،بی سوم و چهارم مهر جاری در موسسه تحقیقات برنج کشور در رشت در حال برگزاری است.

انتهای پیام/آ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول