اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در 5 سال آینده

توسعه مکانیزاسیون برنج به 100 درصد می‌رسد

خبرگزاری فارس: رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: توسعه مکانیزاسیون برنج در پنج سال آینده به 100 درصد می‌رسد.

توسعه مکانیزاسیون برنج به 100 درصد می‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، علی جمشیدی اظهار داشت: مکانیزاسیون برنج در استان فارس در سه سال اخیر از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است و در صورت حمایت اداره‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط و هم‌چنین تأمین تسهیلات بانکی ارزان قیمت در آینده نزدیک شاهد شکوفایی بیشتر در مکانیزاسیون این زراعت خواهیم بود. 

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: در حال حاضر بیش از 100 کمباین برنج و 130 دستگاه انواع نشاکار توسط کشاورزان و کمباین‌داران منطقه خریداری شده و 100 نفر نیز متقاضی خرید کمباین هستند.

جمشیدی افزود: در سال جاری نزدیک به 3 هزار هکتار از مزارع برنج این استان در منطقه کامفیروز، درودزن، بانش  و رستم با ماشین‌های نشاکار کشت شده که پیش‌بینی می‌شود بیش از 85 درصد مزارع این استان (حدود 10 هزار هکتار) در منطقه کامفیروز و 60 درصد مزارع برنج در سایر مناطق شهرستان مرودشت و بیش از 30 درصد در سایر شهرستان‌های برنج‌کار با کمباین برنج عملیات برداشت صورت پذیرد، در این عملیات علاوه بر کمباین‌های این استان تعداد قابل توجهی کمباین از استان‌های شمالی به مناطق برنج‌کاری وارد شده و اقدام به برداشت می‌کنند.

وی در ادامه کاشت و برداشت به موقع محصول و آسایش و آرامش کشاورزان را از مزایای روش‌های مکانیزه برشمرد و ادامه داد: این روش ضمن بهبود وضعیت کمی و کیفی محصول تولیدی در کاهش هزینه‌های تولید نیز بسیار مؤثر است، به طوری که در هر هکتار رقمی معادل 15 میلیون ریال از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.

جمشیدی بهره‌گیری از دستگاه‌های وجین برنج در مزارع مکانیزه را اقدامی نوین و مهم برای توسعه مکانیزاسیون برنج دانست و ادامه داد: در گذشته کار وجین به صورت دستی انجام می‌شد که علاوه بر هزینه بسیار از کیفیت خوبی نیز برخوردار نبود، اما دستگاه‌های وجین‌کار علاوه بر اینکه علف‌های هرز، آبزیان بی‌هوازی و جلبک‌ها را زیر و رو می‌کند سبب هوادهی به ریشه نشاها در بین ردیف‌ها می‌شود که این امر افزایش کمی و کیفی محصول و کاهش هزینه‌های تولید را در پی دارد.

رئیس اداره امور فناوری‌های مکانیزه کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود توسعه مکانیزاسیون در عملیات کاشت، داشت و برداشت برنج در اراضی مستعد و قابل اجرای این استان در پنج سال آینده به 100 درصد برسد که گامی بلند در توسعه مکانیزاسیون محصول برنج فارس و کاهش قیمت تمام شده این محصول است.

انتهای پیام/ز30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول