اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

زارعی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس مطرح کرد

نگاه‌های توریستی به شهدا ظلمی به ادبیات پایداری است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با پیشنهاد نوسازی سبک زندگی شهر خدای دفاع مقدس در شهرهای امروزین تاکید کرد: نگاه‌های توریستی به شهدا ظلمی به فرهنگ و ادبیات پایداری است.

نگاه‌های توریستی به شهدا ظلمی به ادبیات پایداری است

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مجتبی زارعی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در اجتماع مردم منطقه 22 بهمن ساری و در تجلیل از 135 شهید این حوزه و پایگاه مقاومت بسیج شهید پورقاسم مسجد امام حسین (ع) بیان کرد: فرهنگ، سیاست، اقتصاد و امور اجتماعی و برنامه‌های آموزشی کشور فاقد روح رزمندگی و به دور از سیره عملی شهیدان، فرهنگ و الگوی دفاع مقدس است.

وی تصریح کرد: نگاه توریستی به شهیدان و یادواره‌های پروژه‌ای به فرهنگ جبهه بر تمرکز به رسوم و سلوک شهیدان و متن و محتوای وصیتنامه‌های آنها غلبه دارد، این تفاوتی بین شهر خدای جبهه‌ها و شهرهای امروزین است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار داشت: دنیا در آستانه یک تحول قرار دارد و به تعبیر امام خامنه‌ای زمانه ما در حال گذار از یک پیچ تاریخی است و تنها با تفکر و سلوک عملی در شهر خدای جبهه‌ها می‌توان از این پیچ تاریخی و شرایط ویژه آن  عبور کرد.

* زمانه، زمانه ترویج سبک‌های زندگی در میان مردمان و جوانان است

زارعی که با موضوع «نوسازی سبک زندگی شهر خدای دفاع مقدس در شهرهای امروزین» به تحلیل تحولات ایران و جهان و منطقه آسیا پرداخت، افزود: زمانه، زمانه ترویج سبک‌های زندگی در میان مردمان و جوانان است، سبک زندگی یکی از مباحث مهم و جدید در علوم اجتماعی و جامعه مدرن است، مدرنیسم برای مدیریت سوداگرانه و تنظیم مناسبات جامعه مصرف‌زده و زیست شهروندی فاقد غایت و هدف در بین شهروندان مدرن، سبک زندگی مدرنیستی و مصرف‌گرا را تدوین کرد که در آن صرفا به «زیستن» توجه دارد.

وی ادامه داد: زیستنی که فصل مشترک انسان و حیوان است اما باید دانست طرح سبک زندگی با اینکه از حیث مشترک لفظی امری جدید است ولی از بنیانی‌ترین و نخستین مسائل جامعه دینی است و قدمتی به عمق تاریخ ادیان و به‌ ویژه برنامه وحیانی دین مبین اسلام دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: سبک زندگی، طرز زندگی را نشان می‌دهد، مجموعه‌ای از عملکردها، رفتارها، فعالیت‌ها، عقاید و ارزش‌ها در برابر خود، جامعه و دیگران که این همان آیین زندگی و سبکی از زندگی است و موید یک نوع از انسان‌شناسی است و می‌توان برش مومنانه آن را که در آن به «چگونه زیستن» و «چگونه مردن» به ‌صورت توأمان می‌پردازد دست یافت.

* ملت، نخبگان و دولت در ایران می‌توانند با استفاده از تفکر بسیجی از پیچ تاریخ با صلابت عبور کنند

زارعی افزود: اکنون جامعه شهروندی غرب علیه زندگی مدرنیستی عصیان کرد و انسان غرق در شهوت و لذت در جامعه غفلت‌زده غرب بیدار شده است، 99 درصد از آنها علیه یک درصد از طراحان و سیاست‌گذاران سبک زندگی مدرن بپا خاستند کما اینکه جوامع اسلامی در اوج بیداری قرار دارد و مراحل تکاملی بیداری را طی کرده و بیداری اسلامی را تجربه می‌کند.

مدیر مسئول ماهنامه اصولگرا در ادامه گفت: ملت، نخبگان و دولت در ایران می‌توانند با استفاده از تفکر بسیجی و اتخاذ الگوی عملی شهر خدای جبهه از پیچ تاریخی با صلابت عبور کنند مشروط به اینکه به جای نگاه توریستی، یادواره‌ای و مراسم‌ پروژه‌ای برای شهیدان به سلوک، راه و رسم، آرمان‌ها و مبانی نظر و سیره عملی شهیدان بپردازند.

وی گفت: تشریفاتی کردن مراسم شهیدان، دولت زده کردن یادواره‌ها، خارج شدن اجتماعات یادواره‌ای توریستی از معارف و مضامین و الگوهای عمل و بصیرت‌افزا، سوءاستفاده برخی کارگزاران از نام شهیدان برای پوشاندن کاستی‌های خود در عرصه مدیریت‌های اجرایی و ... ، توجه صرف به عکس‌ها و تمرکز در ایجاد نوحه و جاری کردن اشک‌ها از ویژگی‌های نگاه توریستی به شهیدان است.

* شهدا بی‌نیاز از نگاه‌های توریستی و یادواره‌ای هستند

این استاد دانشگاه در همین ارتباط تصریح کرد: نگاهی که به شهیدان همانند یک شیء در گذشته و جزوی از آثار و بناهای تاریخی می‌نگرد و فقط به تجلیل از عکس آنها و بیان خاطراتشان اکتفا می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس افزود: شهدا بی‌نیاز از نوحه و خاطره و نگاه‌های توریستی و یادواره‌ای‌اند، شرط موفقیت در بازسازی کشور آنگونه که امام خمینی و امام خامنه‌ای گفته‌اند پیوند اقتصاد، سیاست، اجتماع و فرهنگ و آموزش با راه و رسم شهیدان است.

وی سپس با نقل چند الگوی عملی از مشاهدات خود در لشگر 25 کربلا طی سال‌های 65-66 و دیگر الگوهای رفتاری منتشره شهیدانی همچون حاج حسین بصیر، طوسی، ابوعمار، باکری، علیرضا نوری، تیمسار نیاکی، املاکی و قرائت فرازهایی از دست نوشته‌های شهیدان بلباسی، نظرعلی محفوظی، سید منصور نبوی و ... تأکید کرد: نگاه غیرتوریستی و غیر یادواره‌ای به شهیدان این است که به شیوه‌های رفتاری آنها در سیستم‌های کارگزاری و خدمت‌رسانی دولت و دیگر قوا توجه شود و مردم در صورتی دلبستگی اعضای هیئت دولت، اهالی پارلمان، استانداران، فرمانداران، بخشداران و جامعه قضات و دیگر گروه‌های مرجع را می‌پذیرند که ببینند آنها در عینیت بخشیدن و در انجام وظایف محوله مطابق اصول رفتاری حاکم بر شهر خدای جبهه عمل می‌کنند.

* پیام‌های پیشنهادی برای جغرافیای شهر خدای جبهه

زارعی یادآور شد: شهر خدایی که در آن وظایف محوله به دور از فرعونیت، نفسانیت، غرور، اختلاف و تفرقه جامه عمل می‌پوشید و اخلاص، ایثار، توکل به ذات حق پیش شرط کارها محسوب می‌شد.

وی سپس با بیان پیام‌های چند تابلو نوشته از جغرافیای شهر خدای جبهه و بررسی‌های جامعه شناختی این پیام‌ها با وضعیت نامطلوب حاکم بر برخی وزارتخانه‌ها و استانداری‌ها خواستار تولید پیام مشابه در شهرهای امروزین شد که می‌شود به نمونه‌هایی مانند یا حسین فرماندهی از آن توست، آخرین پیام؛ دعا به جان امام، به خرمشهر خوش آمدید، جمعی؛ 36 میلیون نفر، اگر نخندی، دشمن می‌خندد، آخرین گلوله ما، اولین روز جنگ ماست، آفت انسان، هوای نفس است، سلاح تبلیغات برنده‌تر از سلاح جنگ است، برادر آیةالکرسی یادت نره، اگر همه هم برن، تکلیف است که بمانیم، ورود هرگونه ترکش از پشت سر ممنوع، فاو را خدا آزاد کرد و خرمشهر را خدا آزاد کرد، اشاره کرد.

* بازگشت به سرمایه اجتماعی شهیدان و تفکر نیروهای مردمی در دفاع مقدس

معاون سابق وزیر کار در امور اجتماعی و فرهنگی در پایان با ذکر جمله‌ای از مقام معظم رهبری درباره حل مشکل اشتغال کشور با توسل به تفکر شهر خدای جبهه گفت: امام خامنه‌ای نیز معتقد به تسری اصول و ضوابط رفتاری حاکم بر شهر خدای جبهه در مناسبات شهرهای امروزین و اخلاق کارگزاران است.

وی ادامه داد: آنجا که می‌فرمایند «مجموعه‌ای که برای ایجاد اشتغال در کشور کار می‌کند باید مثل اتاق جنگ دوران دفاع مقدس که شب و روز نمی‌شناخت کار کند». اکنون باید پرسید آیا برای بالفعل کردن همه منابع کشور برای حصول به ارزش‌های مادی و معنوی در سطوح ملی و فراملی و برش‌های استانی همانند اتاق جنگ روزهای شهر خدای جبهه‌ها کار و عملیات صورت می‌پذیرد؟ این مطالبه باید در صدر مطالبات مردم باشد؛ مطالبه‌ای که خواستار بازگشت به سرمایه اجتماعی شهیدان و تفکر نیروهای مردمی در دفاع مقدس است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آیا در مازندران نگاه کارگزاران و برخی حلقه‌های واسط مردم و مقامات به شهیدان، نگاه توریستی و ذکر خاطرات است یا اتخاذ الگوهای عملی شهر خدای جبهه برای درمان دردهای وضعیت امروزین؟ به نظر می‌رسد باید همه امور در استان سمت و سوی جهادی پیدا کند تا منابع سرشار مازندران به برنامه‌های پیشرفت سوق یابد زیرا اکنون از تمام ظرفیت‌ها با صبغه جهادی برای تحقق برنامه‌ها استفاده نمی‌شود.

زارعی گفت: مازندران در بسیاری از تولید‌های زراعی مقام اول را دارد اما این افتخار فقط در پنج تا 10 هزار هکتار از اراضی دست‌یافتنی شد. با ضوابط حاکم بر شهر خدای جبهه باید پرسید چرا دوسوم زمین‌های زراعی کشاورزی در استان طی طول سال رها می‌شود.

* در جنگ ایرانیان از حدود 10 کشور جهان اسیر جنگی دارند

وی افزود: از دیگر تجارب و آموزه‌های مهم دفاع مقدس این است که رزمندگان مردمی و فرماندهان شهر خدای جبهه توانستند جنگ نیابتی صدام از سوی استکبار جهانی را با همه مضایق و تحریم‌های زمانه مدیریت کنند. جنگی که ایرانیان در آن از حدود 10 کشور جهان اسیر جنگی دارند و تجهیزاتی که از نزدیک به 20  کشور به غنیمت گرفتند، پس اکنون هم به سهولت می‌توانیم از تحریم‌های دشمن عبور کنیم مشروط بر اینکه از نگاه توریستی به شهیدان دست بکشیم و به اخلاق عملی و ضوابط شهر خدای جبهه‌ها مراجعت کنیم.

* جنگی که بنا به قول امام خامنه‌ای یک گنج بود

زارعی گفت: جنگی که بنا به قول امام خامنه‌ای یک گنج بود مشروط بر اینکه بتوانیم گنج‌های آن را استخراج کنیم یعنی همان جنگی که امام خمینی (ره) آن را زمینه‌ساز بیداری انسانی و اسلامی در جهان غرب و جهان اسلام می‌دانستند چراکه فرموده بودند ما انقلابمان را در جنگ صادر کردیم و استمرار روح اسلام انقلابی در پرتو جنگ ما تحقق یافت و علاقه به اسلام‌شناسی در آمریکا، اروپا، آسیا و آفریقا از جنگ هشت‌ ساله ماست.

انتهای پیام/آ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول