اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

دبیر اتاق تعاون خراسان‌رضوی:

تعاون در اقتصاد جهانی رو به گسترش است

خبرگزاری فارس: دبیر اتاق تعاون استان خراسان‌رضوی گفت: در شرایط کنونی راهی جز توسعه تعاون نداریم چرا که مدل اقتصادی سرمایه‎داری شکست خورده و نهضت جهانی تعاون رو به گسترش است.

تعاون در اقتصاد جهانی رو به گسترش است

سید جواد رضویان‌راد ظهر امروز در گفت‎و‎گو با خبرنگار اقتصادی فارس در مشهد، اظهار کرد: در مدل اقتصادی تعاون، افرادی با اشتراکات خاصی دور هم جمع می‎شوند و توانمندی‎های خود را به اشتراک می‏گذارند و برخلاف مدل اقتصاد خصوصی، در این مدل پول حرف اول را نمی‎زند و به قدری در اسلام اهمیت دارد که خداوند برایش آیه نازل کرده؛ تعاون نزدیک‌ترین روش اقتصادی به دیدگاه اسلام است.

وی افزود: نخستین شرکت تعاونی در ایران 77 سال قبل با الگو برداری از مدل تعاونی که در انگلستان ایجاد شده بود راه‎اندازی شد، اما پس از انقلاب اسلامی شهید بهشتی تلاش کرد تا تعاون به عنوان یک اصل در قانون اساسی عنوان شود و در اصل 43 این قانون، اقتصاد کشور را به سه مدل خصوصی، تعاونی و دولتی تقسیم بندی کرد.

عضو هیئت مدیره اتاق تعاون ایران با بیان اینکه تمام تعاونی‎های قبل از انقلاب، کشاورزی و روستایی بودند، خاطرنشان کرد: پس از انقلاب اسلامی دولت از شیوه تعاونی در اقتصاد استقبال بیشتری کرد و با استفاده از این روش توانست مایحتاج مورد نیاز مردم در زمان جنگ را تهیه و توزیع کند.

وی افزود: پس از پایان جنگ و با آزاد شدن قیمت‏ها، در یک رقابت سخت با اقتصاد دولتی و خصوصی قرار گرفتیم که در این زمان رهبر انقلاب بر اساس درایت خود فرمودند که انگشت گره‎گشای عدالت اجتماعی تعاون است و در برنامه‏های چهارم و پنجم توسعه کشور و همچنین سیاست‎های اصل 44 قانون اساسی توجه خاصی به تعاون شد و عنوان شد که تا پایان برنامه پنجم باید سهم تعاون در اقتصاد کشور به 25 درصد برسد.

دبیر اتاق تعاون استان خراسان‌رضوی با انتقاد از نحوه واگذاری‎های شرکت‎های دولتی تصریح کرد: برخی مسئولان با رفتار‏های افراطی و تفریطی، شرایطی را به وجود آوردند که تعاون نتواند به سهم 25 درصدی از اقتصاد دست یابد.

وی افزود: اکنون سهم تعاون از اقتصاد کشور را 13 درصد اعلام می‏کنند که پیش از اجرای طرح سهام عدالت، این سهم هشت درصد بود، اما نباید افرادی که سهام عدالت دریافت می‏کنند را جزو تعاون‌گران دانست و اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم، سهم واقعی تعاون از اقتصاد کشور هشت درصد است.

این مسئول ادامه داد: بیشترین فعالیت تعاونی‎های کشور در حوزه کشاورزی و سپس توزیع و مصرف است و پس از آن بخش مسکن دارای بیشترین سهم در تعاونی‎هاست، اما سایر بخش‎های اقتصادی ورود اندکی به حوزه تعاون داشته‎اند.

رضویان‌راد با بیان اینکه نظام تصمیم به توسعه بخش تعاون گرفته، تاکید کرد: ما هیچ راهی جز توسعه تعاون نداریم و در شرایطی نیستیم که اجازه بدهیم سرمایه‎داری رشد کند زیرا که جهان به این نتیجه رسیده که مدل اقتصادی سرمایه‎داری شکست خورده است و نهضت جهانی تعاون رو به گسترش است.

وی افزود: امروز بیش از یک میلیارد انسان در حوزه تعاون فعالیت می‎کنند و بر اساس آمار دبیر کل سازمان ملل متحد، 57 درصد از نیازهای امروز مردم جهان توسط تعاونی‎ها تامین می‎شود.

این مسئول ادامه داد: ما ملزم هستیم که اقتصادمان را به سمت تعاونی پیش ببریم و همین اتفاق هم در حال رخ دادن است؛ میزان تعاونی‎های تشکیل شده در کشور در دولت‎های نهم و دهم معادل تعداد تعاونی‎های ثبت شده از سال 1320 که نخستین تعاونی در کشور ایجاد شد تا قبل از شروع دولت نهم است؛ برای توسعه راهی جز گسترش تعاون نداریم.

دبیر اتاق تعاون استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه باید قطار بخش تعاون را روی ریل توسعه قرار داد تاکید کرد: نظام و رسانه‎ها فعالیت خود را برای رشد تعاون با شیبی مناسب پیش می‎برند و ما شاهد توسعه فرهنگ تعاون در کشور هستیم و امروز دیگر هیچ‌کس تعاونی مصرف ایجاد نمی‎کند.

این مسئول تصریح کرد: ما شاهد رشد ثبت تعاونی‎های فعال در حوزه‎های کشاورزی، تولیدی و دانش بنیان هستیم که این امر نشان دهنده این است که مردم نسبت به ظرفیت‎ها و جایگاه تعاونی آگاه شده‎اند.

رضویان‌راد با اشاره به گسترش فرهنگ تعاون در کشور خاطرنشان کرد: برای گسترش فرهنگ تعاون نیاز به زمان داریم و با کمک رسانه‎ها باید به مرور مردم را نسبت به فواید تعاون آگاه کنیم.

وی افزود: مسئولان رسانه‎ها و اتاق تعاون به عنوان یک بخش خصوصی فعال در این حوزه باید با یکدیگر تامل داشته و به رشد فرهنگ تعاونی کمک کنند، اگر فرهنگ تعاون در میان مردم نهادینه شود و به یک باور عمومی تبدیل شود، دیگر مردم کوتاه نخواهند آمد.

انتهای پیام/ن10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول