اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

اخوان المسلمین از آیت الله خمینی الگو گرفته است

خبرگزاری فارس: پیروزی انقلاب اسلامی ایران باعث بازسازی سریع و تاسیس گروه ها و جمعیت های مخالف متعددی در مصر شده است که در راس آن اخوان المسلمین قرار دارد که روش های خود را از اصول آیت الله خمینی الهام می گیرد و سعی دارد رژیم مصر را به نظام اسلامی تبدیل کند.

اخوان المسلمین از آیت الله خمینی الگو گرفته است

رخدادهای 31 شهریور1358     

رهبر انقلاب امروز به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید پیام مهمی خطاب به دانشجویان ، دانش آموزان و اساتید دانشگا هها صادر کرده و در آن از لزوم استقلال فکری و درونی ملت ، اتحاد گروه های دانشجویی مسلمان ، دوری از تفرقه و تشتت ، گوش نکردن به سخن اخلال گران در محیط های علمی ، استفاده از ابزار منطق در برخورد با مخالفان و ...سخن گفتند .

وزارت خارجه عصر امروز سفیر مراکش در کشورمان را احضار و مراتب اعتراض دولت و ملت ایران را به خاطر توهین ملک حسن دوم به رهبرانقلاب اسلامی به وی ابلاغ کرد . دولت اعلام کرده است در صورتی که شاه مراکش به صورت کتبی عذرخواهی نکند روابط دو کشور تنزل پیدا خواهد کرد .

خبر دیگر از وزارت خارجه اینکه ابراهیم یزدی وزیر امور خارجه امروز در مصاحبه با روزنامه الانبا کویت ضمن اعلام این نکته که با کشورهای عرب منطقه مشکلی نداریم گفت : حفظ امنیت خلیج فارس بر عهده اعراب است .

امروز سرپرست جدید روزنامه اطلاعات منصوب شد ، از سوی بنیاد مستضعفان حسین بنکدار به سرپرستی و نظارت عالی موسسه و روزنامه اطلاعات و شرکت ایرانچاپ منصوب شد  و با حضور در موسسه کار خود را آغاز کرد . با این وجود این روزنامه مدتی است خط مشکوکی را دنبال می کند.

روزنامه درع الوطن با اشاره به انقلاب اسلامی ایران و تاثیر آن در مردم مصر نوشت : پیروزی انقلاب اسلامی ایران باعث بازسازی سریع و تاسیس گروه ها و جمعیت های مخالف متعددی در مصر شده است که در راس آن اخوان المسلمین قرار دارد که روش های خود را از اصول آیت الله خمینی الهام می گیرد و سعی دارد رژیم مصر را به جمهوری اسلامی تبدیل کند.

خبرهای مربوط به تنگه هرمز و امنیت منطقه خلیج فارس این روزها در سر خط خبرهای روزنامه های جهان قرار گرفته است در این راستا دولت عراق و کویت اعلام کردند با طرح دولت عمان که با کمک آمریکا ، انگلیس و آلمان غربی می خواهد تنگه هرمز را محافظت کند مخالف هستند .

درگذشت ابوالاعلی مودودی دانشمند پاکستانی از دیگر اخبار مهم امروز بود ، مودودی اسفند ماه سال گذشته و پس از پیروزی انقلاب به ایران آمد و با رهبر انقلاب دیدار و گفت و گو کرد . 

پیام امام خمینی به مناسبت سال جدید تحصیلی

رهبر انقلاب امروز به مناسبت فرا رسیدن آغاز سال تحصیلی پیامی خطاب به استادان ، دانش آموزان و دانشجویان صادر کردند .

اهم نکات پیام امام خمینی عبارت است از :

بزرگترین وابستگی وابستگی فکری و درونی است

1- بزرگترین وابستگی ملتهای مستضعف به ابَرقدرتها و مستکبرین؛ وابستگی فکری و درونی است، که سایر وابستگیها از آن سرچشمه می‌گیرد. و تا استقلال فکری برای ملتی حاصل نشود، استقلال در ابعاد دیگر حاصل نخواهد شد.

 یکی از مسائل بسیار مهم در تمام دستگاهها، خصوصاً دانشگاهها و دبیرستانها، تغییرات بنیادی در برنامه‌ها، و خصوصاً برنامه‌های تحصیلی، و روش آموزش و پرورش است، که دستگاه فرهنگ ما از غربزدگی و از آموزشهای استعمار نجات یابد.
اختلاف و تفرقه سرچشمه تمام بدبختیها است

2- باید بدانید اختلاف و تفرقه سرچشمه تمام بدبختیها و اسارتهاست. ممکن است عناصر فاسدی در دانشگاه و سایر مدارس در بین جوانان ما نفوذ کنند و با برنامه‌ای حساب شده تفرقه افکنی کنند.

3- باید کوشش در راه علم و به دست آوردن تخصص در رشته‌های مختلفه اساس فعالیت دانشجویان عزیز باشد؛ که نیازمندیهای میهن به دست خود آنها برآورده و کشور ما با کوشش شما خودکفا شود.

اسلام دین مستند به برهان و منطقه است / با پیروان مکاتب دیگر با خشونت برخورد نکنید

4- اسلام دین مستند به برهان و متکی به منطق است؛ و از آزادی بیان و قلم نمی هراسد، و از طرح مکتبهای دیگر، که انحراف آنها در محیط خود آن مکتبها ثابت و در پیش دانشمندان خودشان شکست خورده هستند، باکی ندارد. شما دانشجویان محترم! نباید با پیروان مکتبهای دیگر با خشونت و شدت، رفتار و درگیری و هیاهو راه بیندازید.

لزوم تغییرات بنیادین در تمامی برنامه ها

5- یکی از مسائل بسیار مهم در تمام دستگاهها، خصوصاً دانشگاهها و دبیرستانها، تغییرات بنیادی در برنامه‌ها، و خصوصاً برنامه‌های تحصیلی، و روش آموزش و پرورش است، که دستگاه فرهنگ ما از غربزدگی و از آموزشهای استعمار نجات یابد.

6- از مسائل مهم، که مقدمه اصلاحات است، پاکسازی همه مراکز، خصوصاً مراکز فرهنگی و علمی است. و باید با شوراهایی مرکب از اشخاص دانشمند، متعهد، و مؤمن به انقلاب، و پشتیبانی رؤسا و استادان و دانشجویان و معلمان، مراکز علمی و تربیتی از عناصر فاسده و خدمتگزاران و سرسپردگان به رژیم سابق تصفیه شود.

لزوم اتحاد حوزه و دانشگاه

7- مراکز علمی و فرهنگی قدیم و جدید و روحانیون و دانشمندان فرهنگی و طلاب علوم دینیه و دانشجویان دانشگاهها و دانشسراها دو قطب حساس و دو مغز متفکر جامعه هستند .و از نقشه‌های اجانب کوشش در جدایی این دو قطب و تفرقه اندازی بین این دو مرکز حساس آدم ساز بوده و هست. جدا کردن این دو مرکز، و در مقابل یکدیگر قرار دادن آنها، و در نتیجه خنثی کردن فعالیت آنها در مقابل استعمار و استثمارگران، از بزرگترین فاجعه‌های عصر حاضر است. 1

هیچ کس حق صدور حکم شلاق را ندارد

محمدی گیلانی حاکم شرع تهران با تاکید بر این نکته که از این پس صادر کنندگان و مجریان حکم شلاق، از سوی دادسرای انقلاب اسلامی تهران تحت تعقیب قرار گرفته و مجازات خواهد شد گفت : بعضی از کمیته ها افرادی را به خاطر اعمال خلافی که مرتکب شده اند شلاق می زنند این عمل نه تنها خلاف است بلکه مجازات دارد . 2

مراکش باید از ایران عذرخواهی کند

وزارت خارجه عصر امروز سفیر مراکش را احضار و مراتب اعتراض کشورمان را به خاطر توهین ملک حسن دوم شاه این کشور به امام خمینی را به وی ابلاغ کرد . وزارت خارجه اعلام کرد اگر ملک حسن دوم از گفته های خود به صورت کتبی عذرخواهی نکند روابط ایران و مغرب تا سطح کاردار تنزل خواهد یافت. 

گفتنی است شاه مراکش در مصاحبه با کانال سوم تلویزیون فرانسه خود را یک رهبر مذهبی دانسته و گفته بود اگر دین همان است که آیت الله خمینی می گوید من بی دین هستم ! متعاقب این توهین سفیر ایران در پاریس واکنش نشان داده و به اظهارات شاه مراکش پاسخ داد که مطبوعات آن را منتشر کردند . 3

مجله درع الوطن از آغاز بیداری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب ایران سخن گفته و ادامه داد : ترس از بیداری اسلام در همه محافل ضد عرب و اسلام به خوبی به چشم می خورد ، پیروزی انقلاب ایران بازتاب های وسیعی در همه سطوح در منطقه داشته است ، محافل مختلف در اسرائیل و خارج از آن نفوذ انقلاب ایران را در جهان عرب با اهمیت و توجه زیاد دنبال می کنند .

سرپرست جدید موسسه اطلاعات منصوب شد

از سوی بنیاد مستضعفان حسین بنکدار به سرپرستی و نظارت عالی موسسه و روزنامه اطلاعات و شرکت ایرانچاپ منصوب شد  و با حضور در موسسه کار خود را آغاز کرد .

تاریخ حکم علینقی خاموشی رئیس بنیاد مستضعفان برای حسین بنکدار 28شهریور می باشد ولی روزنامه اطلاعات خبر مربوط به این انتصاب را امروز منتشر کرده است . 4

سوء استفاده روزنامه اطلاعات از فوت آیت الله طالقانی برای تبلیغ مجاهدین خلق

در حالی که از وفات آیت الله طالقانی نزدیک 10روز می گذرد روزنامه اطلاعات همچنان با انتشار پیام های تسلیتی خطاب به مجاهدین خلق [منافقین ] 5 سعی دارد میان آیت الله طالقانی و این گروهک ارتباط ایجاد کند .

اطلاعات همچنین در شماره امروز خود در یک صفحه کامل به دیدار پیش از انقلاب آیت الله طالقانی با مسعود رجوی و موسی خیابانی پرداخته است . مجاهدین خلق [منافقین ] از بدو پیروزی انقلاب تلاش دارند تا با منتسب کردن خود به آیت الله طالقانی مقابل انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی بایستند . 6

ابراهیم یزدی : اعراب امنیت منطقه را باید حفظ کنند

دکتر ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت موقت در مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه الانباء کویت گفت : دولت برخلاف شایعات موجود قصد ندارد نقش ژاندارم منطقه را ایفا کند .

وی افزود حفظ امنیت در خلیج فارس باید برعهده اعراب باشد . یزدی ادامه داد : اسرائیل باعث شعله ور شدن اغتشاشات منطقه نفت خیز خوزستان شده است . 7

انقلاب ایران بیداری اسلامی در منطقه را قدرت بخشید

روزنامه درع الوطن امروز در تحلیلی نوشت با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بیداری اسلامی در منطقه قدرتی تازه گرفت .

تلاش های زیادی برای خفه کردن این بیداری صورت گرفت تا اینکه انقلاب ایران رخ داد و پیروزی آن بیداری اسلامی را از نو قدرت بخشید تا این قدرت بتواند از جانب اسلام با همه دشمنان اسلام رویارویی کند
یهودیان نیز با رژیم صهیونیستی مخالفند

بر اساس گزارش درع الوطن پس از پیروزی انقلاب ایران اسرائیل نهایت تلاش خود را برای بهره برداری از این موضوع انجام داده و تلاش دارد تا یهودیان ایران را برای مهاجرت به سرزمین های اشغالی ترغیب کند.

این تلاش ها در حالی صورت میگیرد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هیئتی از جانب یهودیان به قم رفتند تا ضمن اعلام وفاداری به انقلاب شادمانی خود را از شناسایی سازمان رهایی بخش فلسطین توسط دولت جمهوری اسلامی اعلام کنند ، این هیئت صریحا اعلام کردند که با آرمان فلسطین موافق بوده و با صهیونیسم مخالف هستند .

زیان هایی که اسرائیل از انقلاب اسلامی متحمل شد

بر اساس گزارش درع الوطن یک روزنامه صهیونیستی، زیان های اسرائیل از  انقلاب ایران را چنین برمی شمرد :

1- اسرائیل یک منبع عظیم نفت رسانی را از دست داد .

2- اسرائیل لوله نفتی ایلات – عسقلان را از دست داده است ، این لوله اختصاص به انتقال نفت از خلیج فارس به اروپا داشت .

3- اسرائیل بازار بزرگ صادرات کشاورزی و کالاهای صنعتی خود را از دست داد .

4- اسرائیل کشوری را از دست داد که می توانست از قدرت تکنولوژی آن استفاده نمایند و ضمنا کار و سود سرشاری را برای شرکت های اسرائیلی تضمین نماید .

5- اسرائیل در جنبه استراتژیک یک دوست قوی را در مقابل تسلط اعراب بر جنوب دریای سرخ از دست داد .

6- اسرائیل یکی از معدود کشورهای اسلامی را از دست داد که حاضر بود از طرح های این رژیم برای برقراری روابط عادی میان اسرائیل و همسایگانش حمایت کند .

نگرانی سادات از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران

رژیم کنونی مصر نیز همانند اسرائیل از انقلاب اسلامی ایران زیان دیده است از این رو سادات با رژیم صهیونیستی احساس نزدیکی زیادی می کند .

به گزارش این روزنامه این مساله اخیرا در انگلیس مورد توجه محافل سیاسی قرار گرفته بود که وقوع یک انقلاب اسلامی شبیه انقلاب اسلامی ایران در مصر نه فقط مخالفان قرار داد صلح بلکه شخص انورسادات را به شدت نگران کرده است .

این گزارش ادامه می دهد : اطلاعات دستگاه های جاسوسی غرب نشان می دهد که سادات بعد از پیروزی انقلاب ایران تدابیری را برای حفظ خود اتخاذ کرده است .

هنری جاکسون عضو کمیته ای از کنگره آمریکا که روی فعالیت های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا نظارت می کند در یک برنامه تلویزیونی اخطار داد که از امروزتا پایان سال 1979انفجاری در خاورمیانه روی خواهد داد
بازسازی گروه های اسلامگرا در مصر بعد از پیروزی انقلاب ایران / اخوان المسلمین از آیت الله خمینی الگو گرفته است

پیروزی انقلاب اسلامی ایران باعث بازسازی سریع و تاسیس گروه ها و جمعیت های مخالف متعددی در مصر شده است که در راس آن اخوان المسلمین قرار دارد که روش های خود را از اصول آیت الله خمینی الهام می گیرد و سعی دارد رژیم مصر را به نظام اسلامی تبدیل کند.

انورسادات بعد از انقلاب ایران تلاش زیادی به خرج داده است تا حمایت ارتش و رجال مذهبی را به سوی خود جلب کند از این رو از واحد های ارتشی دیدن کرده و شخصا با افسران گفتگو کرد ، 200تن از افسران عالیرتبه را بازنشسته کرد ، بر میزان پاسداری از انبارهای ارتش افزود و نیز در نیمه ماه ژانویه شیخ الازهر را عوض کرد و شیخ محمود عبدالرحمن را که از وفاداران به او است را در این مقام گذاشت .

آغاز بیداری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب ایران

مجله درع الوطن از آغاز بیداری اسلامی بعد از پیروزی انقلاب ایران سخن گفته و ادامه داد : ترس از بیداری اسلام در همه محافل ضد عرب و اسلام به خوبی به چشم می خورد ، پیروزی انقلاب ایران بازتاب های وسیعی در همه سطوح در منطقه داشته است ، محافل مختلف در اسرائیل و خارج از آن نفوذ انقلاب ایران را در جهان عرب با اهمیت و توجه زیاد دنبال می کنند .

امام خمینی : «ما مسلمین بر همه‎مان واجب است که اسلام را به آنطور که هست در دنیا عرضه کنیم. همۀ ما تحت یک حزب و آن «حزب‎اللّه‎» است، باشیم؛ احزاب مختلفه در کار نباشد؛ جناح های مختلف در کار نباشد. علمای هر ملتی، ملت خودشان را آگاه کنند به نقشه‎هایی که اجانب و مستعمرین کشیده‎اند برای تفرقه‎اندازی؛ این تکلیفی است که بر همۀ رهبران مذهبی لازم است که انجام دهند.»
بیداری اسلامی با پیروزی انقلاب ایران از نو قدرت گرفت

این روزنامه در پایان تحلیل خود نوشت : روح بیداری اسلامی در جنگ 1973بطور روشنی جلوه کرد و این بیداری از اقیانوس اطلس تا خلیج فارس همه ناظران را به وحشت انداخت و تلاش های زیادی برای خفه کردن این بیداری صورت گرفت تا اینکه انقلاب ایران رخ داد و پیروزی آن بیداری اسلامی را از نو قدرت بخشید تا این قدرت بتواند از جانب اسلام با همه دشمنان اسلام رویارویی کند . 8

مخالفت عراق و کویت با طرح محافظت از تنگه هرمز

گزارش های مربوط به امنیت تنگه هرمز در دو روز گذشته مهمترین خبر منطقه بود .

دولت عراق چند ساعت پس از عزیمت مال اله علی حبیب فرستاده دولت عمان از بغداد به تهران در مطلبی در روزنامه دولتی آن کشور الثوره – انتشار یافت طرح دولت عمان را بدون اینکه جزئیات آن را فاش سازد در مورد حفاظت از تنگه هرمز رد کرد .

دولت عراق اعلام کرده است که با طرح دولت عمان که با کمک آمریکا ، انگلیس و آلمان غربی می خواهد تنگه هرمز را محافظت کند مخالف است .

در مطلب الثوره آمده است : دولت عراق ایجاد هر گونه اتحاد نظامی و بلوک بندی منطقه ای را در خلیج فارس صرف نظر از هر گونه اهدافی که برای آن مترتب باشد رد می کند .

الثوره ادامه داد : در پی سقوط رژیم شاه دولت آمریکا بوجود شکاف امنیتی در تنگه هرمز پی برد و تصمیم گرفت این شکاف را از طریق تقویت نقش نظامی برخی از قدرتهای منطقه و نیز حضور نظامی خود پر کند.

ارگان رسمی دولت عراق نوشت : حضور نظامی آمریکا در منطقه نه تنها خطری جدی برای استقلال و یکپارچگی کشورهای عرب خلیج فارس است بلکه تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی نیز به شمار می رود .

دولت عراق معتقد است سلطان قابوس شاه عمان قصد دارد بجای شاه مخلوع ایران که ژاندارم خلیج فارس بود در نقش یک پلیس کوچک محافل امپریالیستی ظاهر شود .

دولت کویت نیز مانند عراق طرح دولت عمان را در مورد چگونگی حفاظت از تنگه هرمز رد کرد . وزیر دفاع کویت گفت : این کشور با هرگونه اتحاد نظامی در منطقه مخالف است و ایجاد چنین بلوکی را تائید نمی کند زیرا نمی خواهد خلیج فارس بیش از پیش به صحنه رقابت دو ابرقدرت تبدیل شود . 9

تصمیم آمریکا برای ایجاد یک نیروی صد هزار نفری ضربتی جهت اعزام فوری به مناطقی که منافع آمریکا در آنها به خطر می افتد عکس العمل های متعددی را به دنبال داشته است به ویژه آنکه از خلیج فارس به عنوان منطقه ای که احتمال بکار رفتن این نیرو در آن بیش از مناطق دیگر وجود دارد نام برده شده است

آتش جنگ سوم از خلیج فارس زبانه خواهد کشید

تصمیم آمریکا برای ایجاد یک نیروی صد هزار نفری ضربتی جهت اعزام فوری به مناطقی که منافع آمریکا در آنها به خطر می افتد عکس العمل های متعددی را به دنبال داشته است به ویژه آنکه از خلیج فارس به عنوان منطقه ای که احتمال بکار رفتن این نیرو در آن بیش از مناطق دیگر وجود دارد نام برده شده است .

تونی بن وزیر سابق انرژی انگلیس هرگونه تلاش غرب را برای دخالت نظامی در منطقه خلیج فارس خطرناک خوانده و گفته است اگرغرب بخواهد در این منطقه مداخله نظامی کند این عمل به منزله جرقه آتش جنگ سوم جهانی خواهد بود . 10

انفجار در خاورمیانه تا سه ماه آینده

سناتور جاکسون به آمریکائیان اخطار داد تا پایان سال 1979انفجاری در خاورمیانه روی خواهد داد .

هنری جاکسون عضو کمیته ای از کنگره آمریکا که روی فعالیت های جاسوسی و اطلاعاتی آمریکا نظارت می کند در یک برنامه تلویزیونی اخطار داد که از امروزتا پایان سال 1979انفجاری در خاورمیانه روی خواهد داد . 11

ابوالاعلی مودودی درگذشت

علامه ابوالاعلی مودودی از متفکران بزرگ اسلامی و از چهره های برجسته و اندیشمند پاکستانی امشب درگذشت . 12

گفتنی است او بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با امام خمینی دیدار و گفت و گو کرده بود . امام خمینی در این دیدار که 11اسفند سال گذشته برگزار شد خطاب به مودودی فرمودند :«ما مسلمین بر همه‎مان واجب است که اسلام را به آنطور که هست در دنیا عرضه کنیم. همۀ ما تحت یک حزب و آن «حزب‎اللّه‎» است، باشیم؛ احزاب مختلفه در کار نباشد؛ جناح های مختلف در کار نباشد. علمای هر ملتی، ملت خودشان را آگاه کنند به نقشه‎هایی که اجانب و مستعمرین کشیده‎اند برای تفرقه‎اندازی؛ این تکلیفی است که بر همۀ رهبران مذهبی لازم است که انجام دهند.» 13

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 78

2- اطلاعات ، 31شهریور1358، صفحه 2

3-کیهان ، 1مهر 1358، صفحه 4

4-اطلاعات ، 31شهریور 58، صفحه 15

5-اطلاعات ، 31شهریور 58، صفحه 7

6-رابطه‌ی آیت‌الله طالقانی با منافقین  را می‌توان به 3 دوره تقسیم کرد. دوره‌ی اول از تشکیل این سازمان توسط «حنیف‌نژاد» و «سعید محسن» تا کشته شدن حنیف‌نژاد است. در این دوران ایشان به دلیل اینکه احساس می‌کردند مشی این گروه اسلامی است از آن‌ها حمایت می‌کردند. دوره‌ی دوم از زمان کشته شدن حنیف‌نژاد تا اعلام تغییر مواضع ایدئولوژی و پذیرش مارکسیسم توسط منافقین است که ایشان از آن‌ها اعلام برائت می‌کند و دوره‌ی سوم که دوره‌ی ارتباط یک طرفه‌ی مجاهدین، با وجود نفی آن‌ها از سوی طالقانی است. در این دوره که بعد از انقلاب بوده است منافقین سعی داشتند تا با مصادره‌ی نام آیت‌الله طالقانی به نفع خود از محبوبیت ایشان سو‌ استفاده کنند.  رک  حشمت‌الله عزیزی ، زندگی و مبارزات آیت‌الله طالقانی، تهران، انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، ص117با این حال مواضع آیت‌الله طالقانی در خصوص عملکرد سازمان منافقین در بعد از انقلاب باعث بی‌نتیجه ماندن نقشه‌های آن‌ها برای سو استفاده از نام ایشان می‌شود. به عنوان مثال در موضوع دستگیری «مهدی سعادتی» به دلیل ارتباط با سفارت شوروی در حالی که منافقین با ایجاد جوّ روانی در صدد بودند تا او را آزاد کنند، آیت الله طالقانی طی اطلاعیه‌ی محرمانه‌ای به آن‌ها دستور می‌دهد که دست از بلوا و آشوب آفرینی بردارند. رک علی‌رضا ملایی توانی ، زندگی‌نامه‌ی سیاسی آیت‌الله طالقانی، تهران، نشر نی، ص363یکی دیگر از مواردی که منافقین در صدد برآمدند تا از آیت‌الله طالقانی سو استفاده کنند در جریان دستگیری فرزندان ایشان و ترک تهران از سوی وی در اعتراض به این مسئله بود. وقتی فرزندان آیت الله طالقانی دستگیر می‌شوند سازمان منافقین ضمن صدور اطاعیه به جوسازی ضد نهادهای انقلاب و برگزاری راهپیمایی اقدام می‌کند با این حال آیت الله طالقانی با صدور بیانیه همه را به آرامش دعوت کردند و حمله به کمیته‌ها و نهادهای انقلابی تحت عنوان آزادی فزرندانشان را مغرضانه توصیف می‌کند.در حقیقت در این زمان منافقین در صدد بودند تا با جوسازی از آیت‌الله طالقانی یک رقیب سیاسی برای امام بتراشند اما با هوشیاری آیت الله طالقانی این اقدام آن‌ها شکست خورد. رک محمدحسین میر ابوالقاسمی (1389)، طالقانی و دگرگونی تاریخ، تهران، انتشارات قلم، صص 37-35 اما با وجود تفاوت‌های خط مشی چرا منافقین این همه بر مصادره‌ی نام آیت‌الله طالقانی تأکید می‌کردند؟در واقع از آنجا که آن‌ها آگاه بودند که یکی از مهم‌ترین دلایل پیروزی انقلاب اسلامی رهبری روحانیت بوده است و می‌دانستند بدون توجه به روحانیت نمی‌توانند در جامعه جایگاهی داشته باشند از این رو با وجود عدم اعتقاد واقعی به روحانیت درصدد برآمدند تا با استفاده از نام آیت‌الله طالقانی برای خود محبوبیت ایجاد کنند. از سوی دیگر این گروه‌ها که رهبریت امام خمینی را در عمل قبول نداشتند تلاش می‌کردند در برابر ایشان جایگزین ایجاد نمایند.

7-اطلاعات ، 31شهریور 58، صفحه 6

8-اطلاعات ، 31شهریور 1358، صفحه 4

9-اطلاعات ، 31شهریور 58، صفحه 16

10-اطلاعات ، 31شهریور 58، صفحه 16

11-اطلاعات ، 31شهریور 58، صفحه 6

12-کیهان ، 1مهر 1358، صفحه 2

13-صحیفه امام ، جلد ۰۶ - صفحه ۲۹۴ ، ابوالعلا مودودی در سال ۱۹۰۳ در شهر اورنگ آباد از ایالت حیدرآباد هند به دنیا آمد. نوجوانی‌اش را به عنوان یک روزنامه‌نگار گذراند. در سال ۱۹۲۷ نخستین اثر مهم‌اش را با عنوان «جهاد در اسلام» در شماره‌های متوالی یک روزنامه می‌نوشت. چند سال بعد، او ماهنامه‌ای تحت عنوان ترجمان القرآن که به ترجمه و تفسیر قرآن اختصاص داشت منتشر کرد و تا پایان زندگی‌اش در سال ۱۹۷۹ به انتشار آن ادامه داد. وی به دعوت اقبال لاهوری از حیدرآباد به لاهور مهاجرت کرده بود.

وی از متفکران و دانشمندان بلند آوازه معاصر جهان اسلام بود که اندیشه و آثار وی محک اسلام گرایان در مبارزه علیه ناسیونالیسم، نفوذ غرب، رهبران کشورهای اسلامی امروزی و تحجرگرایی مذهبی و رهبانیت می باشد. مودودی در اندیشه و عمل مبانی حکومت های اسلامی امروزی را که بر مبنای حکومتهای غربی با نوعی گرایش ناسیونالیستی شکل گرفته بودند، به چالش کشاند. به همین جهت رهبران کشورهای اسلامی که به نظر او غرب زده بودند را مورد نقد قرار داد. و چون هیچ یک از حکومتهای کشورهای اسلامی امروزی را حکومت اسلامی واقعی نمی دانست، تلاش خود را برای تشکیل حکومت اسلامی آغاز کرد. او در ابتدا در سال۱۹۳۸م. ۱۳۵۷ق. مؤسسه دارالسلام و سپس در سال ۱۹۴۱م.۱۳۶۰ق. جماعت اسلامی را برای این کار تأسیس کرد و به حق تأثیر فراوانی در این راه بر پاکستان گذاشت.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول