اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

مخالفت با ولایت فقیه تکذیب ائمه است

خبرگزاری فارس: امام خمینی (‌ره): نگویید ما ولایت فقیه را قبول داریم، لکن با ولایت فقیه اسلام تباه می‌شود! این معنایش تکذیب ائمه است؛ تکذیب اسلام است و شما مْن حَیثُ لَایَشْعُر این حرف را می‌زنید. شما تبعیت بکنید از اکثریت قریب به اتفاق ملت، تبعیت بکنید از اسلام، تبعیت بکنید از قرآن کریم، تبعیت بکنید از پیغمبر اسلام، مخالفت نکنید اینقدر.

مخالفت با ولایت فقیه تکذیب ائمه است

رخدادهای 28شهریور 1358

رهبر انقلاب امروز طی دیداری با درجه داران ، همافران و پرسنل غیر انتظامی پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران مستقر در اصفهان در سخنان مهمی به تبیین اصل ولایت فقیه پرداخته و فرمودند : امر دولت اسلامی، اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبی بر این مملکت نخواهد وارد شد.

امام خمینی همچنین با بیان اینکه ولی فقیه جلوی دیکتاتوری را خواهد گرفت با اشاره به سخنانی که این روزها در فضای سیاسی کشور از سوی برخی روشنفکران در مخالفت با اصل ولایت فقیه مطرح می شود تاکید کردند : نگویید ما ولایت فقیه را قبول داریم، لکن با ولایت فقیه اسلام تباه می‌شود! این معنایش تکذیب ائمه است؛ تکذیب اسلام است و شما مْن حَیثُ لَایَشْعُر این حرف را می‌زنید.

گفتنی است امروز روزنامه ها سخنان مهندس عزت الله سحابی را در مخالفت با اصل ولایت فقیه منتشر کردند . وی گفته است : اصل ولایت فقیه یک اصل غیرقابل انکار مکتبی است ولی پذیرش این طرح که مطرح می کنند آغاز افول اسلام است زیرا بر مشکلات سیاسی سال های بعد هم می شود فائق آمد ولی اگر خدای نکرده مکتب ضربه ای بخورد این دیگر جبران ناپذیر خواهد بود .

بنی صدر نیز از جمله افرادی است که امروز طی سخنانی با اصل ولایت فقیه مخالفت کرد ، با تصویب اصل ولایت فقیه در مجلس خبرگان قانون اساسی برخی از فعالان سیاسی با این اصل مترقی به مخالفت برخواسته و تهدید کرده اند مجلس خبرگان باید تعطیل شود ، رهبر انقلاب امروز در این زمینه اعلام کردند« از مجلس خبرگان کناره گیری نکنید. این کناره گیری از ملت است؛ کناره گیری از اسلام است»

مهندس هاشم صباغیان وزیر کشور نیز امروز در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد لایحه قانونی تشکیل شوراهای شهر در 45ماده تدوین و تقدیم هیئت دولت و شورای انقلاب شده است .

وزیر کشور گفت :  با لایحه ای که تقدیم هیئت دولت و شورای انقلاب کرده ایم امیدوارم که در نیمه اول مهرماه تاریخ شروع انتخابات شوراهای شهر اعلام شود .

بخشودگی بهای آب و برق مشترکان کم مصرف و پرداخت غرامت به آسیب‌دیدگان دوران انقلاب نیز از جمله مصوبات امروز شورای انقلاب بود .

اگر ولایت فقیه باشد آسیبی به مملکت نمی رسد

صبح امروز ساعت 11کلیه افسران ، درجه داران ، همافران و پرسنل غیرانتظامی پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران مستقر در اصفهان در قم پس از رژه در خیابانهای این شهر به اقامتگاه امام خمینی آمده و از مقابل جایگاه رژه رفتند .امام خمینی در این جمع سخنان بسیار مهمی درباره اصل ولایت فقیه، مجلس خبرگان قانون اساسی و نیز مخالفت عده ای با اصل ولایت فقیه بیان کردند .

اهم بیانات رهبر انقلاب عبارت است از :

1- من به همه ملت، به همه قوای انتظامی، اطمینان می‌دهم که امر دولت اسلامی، اگر با نظارت فقیه و ولایت فقیه باشد، آسیبی بر این مملکت نخواهد وارد شد.

ولایت فقیه جلوی دیکتاتوری را می گیرد

2- گویندگان و نویسندگان نترسند از حکومت اسلامی، و نترسند از ولایت فقیه. ولایت فقیه آنطور که اسلام مقرر فرموده است و ائمه ما نصب فرموده‌اند به کسی صدمه وارد نمی کند؛ دیکتاتوری به وجود نمی‌آورد، کاری که برخلاف مصالح مملکت است انجام نمی دهد، کارهایی که بخواهد دولت یا رئیس جمهور یا کس دیگری برخلاف مسیر ملت و برخلاف مصالح کشور انجام دهد، فقیه کنترل می‌کند، جلوگیری می‌کند.

شما باید دنبال ملت باشید / از اسلام نترسید

3- شما از اسلام نترسید، از فقیه نترسید؛ از ولایت فقیه نترسید. شما هم مسیر همین ملت را طی کنید و با ملت باشید، حساب خودتان را از ملت جدا نکنید؛ ننشینید پیش خودتان طرح بریزید و پیش خودتان برنامه درست کنید. شما باید دنبال ملت باشید.

اگر از ملت تبعیت نکنید محو خواهید شد

4- اینقدر کارشکنی نکنید. ملت رأی داده است به جمهوری اسلامی، همه باید تبعیت کنید؛ اگر تبعیت نکنید محو خواهید شد. برخلاف مسیر ملت، برخلاف مسیر اسلام، راهی را پیش نگیرید، گمان نکنید که آن طرحی را که اسلام داده است موجب نابودی اسلام می‌شود. این منطق، منطق آدم ناآگاه است.

مخالفت با ولایت فقیه تکذیب ائمه است

5- نگویید ما ولایت فقیه را قبول داریم، لکن با ولایت فقیه اسلام تباه می‌شود! این معنایش تکذیب ائمه است؛ تکذیب اسلام است و شما مْن حَیثُ لَایَشْعُر این حرف را می‌زنید.

امروز  شورای انقلاب طی مصوبه‌ای، هزینه آب و برق مصرفی مشترکین کم‌مصرف را رایگان اعلام کرد.در جریان بررسی این لایحه به پیشنهاد وزارت نیرو و موافقت هیات وزیران، لایحه قانونی اصلاح قانون بخشودگی آب‌ بهای مشرکین کم مصرف از تصویب شورای انقلاب گذشت.

6- شما تبعیت بکنید از اکثریت قریب به اتفاق ملت، تبعیت بکنید از اسلام، تبعیت بکنید از قرآن کریم، تبعیت بکنید از پیغمبر اسلام، مخالفت نکنید اینقدر. از مجلس خبرگان کناره گیری نکنید. این کناره گیری از ملت است؛ کناره گیری از اسلام است.(1)

مقصد ملت از نهضت چه بود ؟/ برکناری طاغوت مقصد فرعی ملت

رهبر انقلاب امروز همچنین در جمع عشایر استان آذربایجان شرفی و کارکنان اداره دارایی کرمان سخنان مهمی ایراد کردند ، اهم بیانات رهبر انقلاب عبارت است از :

1- مقصد ما از این نهضت دو چیز بود، که یکی از آن اصلی و یکی فرعی [است‌]؛ یکی مقدمه، و یکی هم مقصد. مقدمه این بود که یک گروهها، یک اشخاص، اشخاص وابسته، اینها مانع بودند از اینکه این مملکت سر و سامان پیدا بکند. که در رأس آنها از داخلیها محمدرضا بود؛ و از خارج هم امریکا... الحمدللَّه این مقدمه، که عبارت از برداشتن مانع از سر راه ملت بود، با زحمت ملت، همراهی همه قشرها، این انجام گرفت.

مقصد اصلی ملت الهی بود

2- در این پیروزی که نصیب ملت شد دو چیز مؤثر بود؛ یکی، که از همه چیز بالاتر است، اینکه مقصد همه مقصد الهی بود. انگیزه اسلام بود. می‌دیدیم که در شعارهایشان، در فریادهایشان، شعارهای اسلامی بود؛ فریادهای «الله اکبر». مقصد این بود که آنها را مخالف اسلام می‌دانستند بروند کنار. و بعد از آن ان شاء الله آن مقصد حقیقی، که آن مقدمه این است، تحقق پیدا بکند. پس یک جهت، جهت این بود که همه‌تان فریادتان این بود که ما اسلام را می‌خواهیم، و شاهنشاهی و اینها را نمی خواهیم. جهت دیگرش هم، که به تَبَع آن آمده بود؛ وحدت همه قشرها بود؛ یعنی ملت سرتاسر این کشور بپا خاستند و با هم، مقاصد خودشان را کنار گذاشتند.

نگذارید این نهضت سست شود

3- نگذارید این انقلابی که حاصل شده و این نهضتی که حاصل شده و این چیزی که ما را پیروز کرده، نگذاریم سست بشود. این توجه به مقصد، که عبارت از این است که اسلام باید در این مملکت حکمفرما باشد، این باید در ذهن ما تا آخر باشد.

اسلام با چه چیزی مخالف است

4- اسلام همه ترقیات و همه صنعتها را قبول دارد؛ با تباهیها هم مخالف است…اسلام وابستگی شما را و خودمان را به دیگران منکر است. می‌گوید نباید صنعت ما وابسته باشد؛ نباید زراعت ما وابسته باشد؛ ادارات ما وابسته باشد؛ نباید اقتصاد ما وابسته باشد؛ نباید فرهنگ ما وابسته به غیر باشد؛ نباید مستشارها بیایند ما را اداره کنند.

اول چیزی که بر ملت لازم است

5- اول چیزی که بر ملت لازم است و بر دانشگاهها لازم است و بر دانشکده‌ها لازم است و بر همه ملت لازم است این است که این مغزی که حالا شده است یک مغز اروپایی یا یک مغز شرقی، این مغز را بردارند، یک مغز انسان خودمانی، انسان ایرانی - اسلامی، همان طور که آنها شستشو کردند مغزهای ما را...ما هم حالا عکس العمل نشان بدهیم و شستشو کنیم مغز خودمان و بچه‌های خودمان را و یک مغز اسلامی - انسانی جایش بنشانیم، تا از این وابستگی فرهنگی و وابستگی فکری بیرون بیاییم.

وابستگی فکری مقدمه همه وابستگی ها

6- اگر ما از وابستگی فکری بیرون بیاییم، همه وابستگی‌ها تمام می‌شود. اینکه ما وابسته شدیم، در اقتصاد وابسته هستیم، در - عرض می‌کنم که - فرهنگ وابسته هستیم، در همه چیز وابسته هستیم، مبدأ این همین است که در فکر وابسته هستیم.(2)

چرا از عنوان دموکراسی استفاده نمی کنیم

رهبر انقلاب امروز با کارکنان آموزش و پرورش تهران نیز دیدار و گفت و گو کردند.امام خمینی در این دیدار با تاکید بر این که حرف هایی که مطرح خواهند کرد تازگی ندارد فرمودند ممکن است در این تکرارها گاهی یک وضعی پیش بیاید که به واسطه آن وضع تاثیراتی داشته باشد .ایشان در این دیدار به مسائلی نظیر وضع روحانیون در دوره رضا خان پهلوی ، وضع دانشگاهها در رژیم طاغوت ، سیاست رژیم طاغوت درباره جوانان ، معنای آزادی در رژیم طاغوت ، تحول روحی جوانان در نهضت اسلامی و تحول فرهنگی ملت پرداخته و در پاسخ به این سوال که چرا از عنوان دموکراسی در نام «جمهوری اسلامی» استفاده نشده است فرمودند : اولاً اینکه این «دمکراتیک» و «دمکراسی» تفسیرهای مختلف شده است. ارسطو یک جور تفسیر کرده است؛ الآن هم که ما هستیم، غربیهای سابق یک جور تفسیر می‌کردند؛ غربیهای لاحق یک جور و شوروی یک جور تفسیر می‌کند. ما وقتی یک قانون می‌خواهیم بنویسیم، باید صریح باشد و معلوم. یک لفظ مشترکی که هرکس یک جوری به یک طرف می‌کشدش ما نمی توانیم استعمالش کنیم.

بنی صدر گفت : در امرولایت فقیه بهتر است حقوق خاصه تعیین نشود ، روحانیت بین مردم تبلیغ کند ، رای بگیرد و در مجلس مثل بقیه ولایتش را اعمال کند .بنی صدر ادامه داد : هفته پیش در محضر امام خمینی گفتم چنانچه بخواهیم اختیارات ویژه ای به فقیه بدهیم پس احزاب آزاد حرف مفت است و دیگر قانون اساسی لازم نیست .بنی صدر ادامه داد : اگر غیر از این باشد من و امثال من موافقت نخواهیم کرد.

رهبر انقلاب ادامه دادند : ثانیاً این را دیگر به شما عرض می‌کنم که ما مثل مارگزیده‌ای که از ریسمان سفید و سیاه می‌ترسد، هستیم. ما مارگزیده هستیم! ما از غرب بد دیده ایم؛ تباه کردند ما را اینها؛ حالا ما باز بیاییم همان لفظی که غربی دلش می‌خواهد تحمیل به ما بکند [بگوییم‌] ما می‌ترسیم از این، ما خودمان لفظ داریم. چه داعی داریم به اینکه برویم [سراغ غرب‌]

امام خمینی در تشریح دلیل سوم تاکید کردند : ما ناراحت می‌شویم از اینکه خیال بشود که اسلام ندارد چیزی؛ تهی است از دمکراتیک به اصطلاح شما، از دمکراسی به اصطلاح شما. بهترش را دارد. ما وقتی اسلام را گفتیم، همه چیز توی آن هست. آنی که ما می‌خواهیم هست توی آن، آنی که ملت می‌خواهد هست توی آن. این قیدْ گذاشتن معنایش این است که این اسلام تهی است از این.(3)

پیروزی ملت مسلمان ایران بیمه شده است

دیدار با روحانیون و نمایندگان مردم تبریز از دیگر برنامه های امروز رهبر انقلاب بود . ایشان در این دیدار با تاکید بر این که پیروزی ملت مسلمان ایران بیمه شده است فرمودند : یک همچو مملکتی که 98 بیشترش مسلمانند، علاقه دارند به اسلام، علاقه دارند به کشور اسلامی، علاقه دارند به ملت خودشان، این را نمی‌شود هیچ وقت با این حرفها و با این قلمها، اینها بیخود خودشان را معطل کرده‌اند! این نمی‌شود؛ نشدنی است. پیروزی شما بیمه شد پیش خدا. خداوند ان شاء الله که این حالی، تحولی که برای ملت ما پیدا شد که همه علاقه مند به یک مطلب و آن اینکه جمهوری اسلامی بشود؛ این دیگر نتواند کسی جلویش را بگیرد.(4)

مهندس سحابی : ولایت فقیه ممکن است به مکتب ما لطمه بزند

در مراسم شب هفت آیت الله طالقانی که در محل پارک خزانه تهران برگزار شد مهندس عزت الله سحابی طی سخنانی گفت ولایت فقیه در حد شورای نگهبان قابل قبول است و نه بیشتر .سحابی ادامه داد : در فروردین امسال مردم با اکثریت آرا به جمهوری اسلامی رای دادند ، جمهوری اسلامی یعنی نظامی که محتوای آن اسلام است و مکتب و تعالیم اسلام و سازمان آن جمهوری یعنی قوانین مکتبی اسلام در قالب و شکل آراء مردم ، که از طریق حاکمیت مردم اعمال می شود .

سحابی با اعلام اینکه «اصل ولایت فقیه یک اصل غیرقابل انکار مکتبی است» ادامه داد : در این نظام اسلام شناسان واقعی باید یک نظارت مکتبی بر قوانین و مقررات که میگذرد داشته باشند و این امر در نهادی در پیش نویس قانون اساسی با اصل شورای نگهبان قانون اساسی مطرح شده است و ما اصل ولایت فقیه را که یک اصل غیرقابل انکار مکتبی است تا این حد می توانیم پیاده اش کنیم.وی گفت : ولی آن طرحی که نوعی حاکمیت و سرپرستی بلارقیب یعنی نوعی قدرت در مقابل قدرت حکومت است در شرایط امروز قابل قبول نمی تواند باشد زیرا هیچ فردی معصوم نیست و امکان خطا و اشتباه می رود و از طرف دیگر این قدرت در مقابل قدرت دولت و حکومت جامعه را به دو قطب تقسیم کرده و نظم جامعه را به هم میزند .

سحابی با این ادعا که تصویب اصل ولایت فقیه باعث بی حرمتی روحانیت خواهد شد ادامه داد : از نظر دینی هم روحانیتی که طی 1400سال در درون مردم بود و ملجا و پناهگاه مردم در برابر ارباب زور و ستم بود وقتی در مرکز قدرت قرار گیرد مسئولیت هر آنچه در جامعه اتفاق می افتد بر عهده او است و مردمی که طی 1400سال به علت ظلم و ستم نسبت به دستگاههای حکومتی و سیاسی بیگانه بودند آن بیگانگی خودشان را متوجه روحانیت خواهند کرد و این برای خود روحانیت و برای اسلام بسیار خطرناک است .سحابی ادامه داد : پذیرش این طرح که مطرح می کنند آغاز افول اسلام است زیرا بر مشکلات سیاسی سال های بعد هم می شود فائق آمد ولی اگر خدای نکرده مکتب ضربه ای بخورد این دیگر جبران ناپذیر خواهد بود . (5)

گفتنی است رهبر انقلاب امروز در دیدار با افسران ، درجه داران ، همافران و پرسنل غیرانتظامی پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران مستقر در اصفهان در پاسخ به این استدلال فرمودند : نگوئید ما ولایت فقیه را قبول داریم، لکن با ولایت فقیه اسلام تباه می‌شود! این معنایش تکذیب ائمه است؛ تکذیب اسلام است و شما مْن حَیثُ لَایَشْعُر این حرف را می‌زنید.(6)

بنی صدر: من با ولایت فقیه مخالفم

ابوالحسن بنی صدر در مراسمی با شرکت حسن نزیه رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ، دکتر سامی وزیر بهداری و بهزیستی که به مناسبت بزرگداشت آیت الله طالقانی برگزار شده بود با ولایت فقیه مخالفت کرد .

امام خمینی تاکید کردند : ما ناراحت می‌شویم از اینکه خیال بشود که اسلام ندارد چیزی؛ تهی است از دمکراتیک به اصطلاح شما، از دمکراسی به اصطلاح شما. بهترش را دارد. ما وقتی اسلام را گفتیم، همه چیز توی آن هست. آنی که ما می‌خواهیم هست توی آن، آنی که ملت می‌خواهد هست توی آن. این قیدْ گذاشتن معنایش این است که این اسلام تهی است از این.

وی گفت : در امرولایت فقیه بهتر است حقوق خاصه تعیین نشود ، روحانیت بین مردم تبلیغ کند ، رای بگیرد و در مجلس مثل بقیه ولایتش را اعمال کند .بنی صدر ادامه داد : هفته پیش در محضر امام خمینی گفتم چنانچه بخواهیم اختیارات ویژه ای به فقیه بدهیم پس احزاب آزاد حرف مفت است و دیگر قانون اساسی لازم نیست .بنی صدر ادامه داد : اگر غیر از این باشد من و امثال من موافقت نخواهیم کرد . (7)

اعلام تاریخ انتخابات شوراهای ده ،بخش و شهر

مهندس هاشم صباغیان وزیر کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد لایحه قانونی تشکیل شوراهای شهر در 45ماده تدوین و تقدیم هیئت دولت و شورای انقلاب شده است .وزیر کشور در تشریح علت به تاخیر افتادن کارشوراها گفت : قانون شوراهای محلی در تاریخ 7تیردر شورای انقلات تصویب شد و چند روز بعد به دولت و وزارت کشور ابلاغ گردید و چون همزمان یعنی در تاریخ 12مرداد ما باید انتخابات مجلس خبرگان را انجام می دادیم لذا مشغول تدارک این انتخابات بودیم البته با وجود این هیئتی به سرپرستی معاون وزارت کشور برای تدوین آئین نامه اجرایی قانون شوراهای محلی مشغول به کار شدند و پس از بررسی های زیادی متوجه شدند قانونی که از طرف شورای انقلاب ابلاغ شده قابل پیاده کردن نیست .

وزیر کشور ادامه داد : با لایحه ای که تقدیم هیئت دولت و شورای انقلاب کرده ایم امیدوارم که در نیمه اول مهرماه تاریخ شروع انتخابات شوراهای شهر اعلام شود و چون این انتخابات بعد از فوت آیت الله طالقانی انجام می شود این دوره به نام آن مرحوم نامگذاری می شود . (8)

بخشودگی بهای آب و برق مشترکان کم مصرف تصویب شد

امروز  شورای انقلاب طی مصوبه‌ای، هزینه آب و برق مصرفی مشترکین کم‌مصرف را رایگان اعلام کرد.در جریان بررسی این لایحه به پیشنهاد وزارت نیرو و موافقت هیات وزیران، لایحه قانونی اصلاح قانون بخشودگی آب‌ بهای مشرکین کم مصرف از تصویب شورای انقلاب گذشت.

پرداخت غرامت به آسیب‌دیدگان دوران انقلاب

همزمان شورای انقلاب مصوبه دیگری را نیز از تصویب گذراند که بر اساس آن، به کارمندان وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی که در جریان انقلاب اسلامی نقص عضو شده و یا از کار افتاده شده بودند، غرامت و به خانواده کارمندان شهید، مستمری پرداخت شود.

دفاتر آیت الله طالقانی تعطیل شد

دفتر آیت الله طالقانی امروز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد این دفتر و تمامی شعبات آن تعطیل است .گفتنی است دفتر آیت الله طالقانی اوایل آبانماه 57رسما کار خود را آغاز کرد و هدف آن کمک به پیشبرد انقلاب و کمک به ضعفا بود.هم اکنون 110خانواده تحت تکفل این دفتر می باشد که 500خانواده متعلق به شهدا و 600خانواده نیز از مستضعفین می باشند .گزارش دیگری نیز حاکی است خانواده آیت الله طالقانی با ارسال تلگرامی خطاب به شهردار تهران خواستار رعایت سادگی مزار ایشان شدند . (9)

پی نوشت:

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 58

2- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 47

3- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 31

4- صحیفه امام ، جلد 10، صفخه 34

5- اطلاعات ، 28شهریور 1358، صفحه 2

6- عزت الله سحابی چندی بعد از طرح این استدلال ها به حضور امام خمینی رسیده و سخنان خود را مبنی بر این که ولایت فقیه تنها در حدود شورای نگهبان مورد قبول است را تکرار می کند . امام خمینی نیز در پاسخ به وی بنا به ادعای سحابی می فرمایند : اشتباه شما این بود که ولایت فقیه را در شورای نگهبان خلاصه کردید ... سیستمی که بدین صورت در کشور بوجود می آید، سیستم ولایت فقیه است و در این سیستم همه مقامات آن از بالاترین مقام تا پایین ترین مقام و حتی کارگر شهرداری آن هم مشروعیت دارند و مردم باید در امور مربوطه از آنان اطاعت کنند. (رک عزت الله سحابی و تلاش برای حذف اصل ولایت فقیه ، بی بی سی ، عبدالرضا تاجیک ، 31/05/2012)

7- اطلاعات ، 28شهریور 1358، صفحه 2 ، سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی در خاطره‌ای به نقل از حجت‌الاسلام سیدمحسن موسوی‌فرد می نویسد : در مدرسه شهید مطهری، بنی صدر را دعوت کرده بودند تا کارهای آینده و سیاست هایش را توضیح دهد من بلند شدم و گفتم : آقای بنی صدر شما در یک کلمه به سوال من جواب بدهید تا همه خاطرشان جمع شود و همین جا به حضرت عالی رای بدهیم. بنی صدر گفت ((سوالتان چیست))؟ گفتم : می خواهم بدانم نظر شما نسبت به ولایت وفقیه چیست؟ بنی صدر در جواب گفت :شما بچه ها در اجرای فرامین امام تند و افراطی هستید ولایت فقیه نباید جای استبداد را بگیرد انفلاب ما برای نابود کردن استبداد و خود کامگی بود در حالی که به نظر من ، ولایت فقیه شاخه ای از استبداد است. با سخنان بنی صدر جلسه متشنج شد و یکی از حاضرین احتمالا آقای ناطق بلند شد و گفت : این چه خرافاتی است که می گویی؟ و در حالی که داشت جلسه رو ترک می کرد، گفت : ((اینجا نشستن حرام است)) به دنبال او همه بلند شدند و رفتند و جلسه به هم خورد.

بنی صدر از جمله افرادی است که تصمیم داشت بعد از تصویب اصل ولایت فقیه در مجلس خبرگان قانون اساسی در اعتراض به این اصل استعفا دهد ولی بنا به دلایلی از جمله ماندن در چرخه قدرت از این تصمیم صرف نظر کرده و با وجودیکه به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت فقیه قائل نبود نامزد انتخابات ریاست جمهوری شد تا در منصب اولین رئیس جمهور انقلاب وظیفه ای که از سوی بیگانگان برعهده وی گذاشته شده بود عملی کند .

8- کیهان ، 28شهریور 1358، صفحه 12

9- جمهوری اسلامی ، 29شهریور 1358، صفحه 2

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول