اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  تاریخ نگار

33 سال پیش در چنین روزی

هجوم زره پوش های اسرائیلی به جنوب لبنان

خبرگزاری فارس: سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کرد تانکها و زره پوش های اسرائیلی غروب امروز از مرز لبنان عبور کرده و با چریک های فلسطینی درگیر شدند . این نبرد آتش بس متزلزلی را که سازمان ملل بعد از ماهها گلوله باران ناحیه به سختی برقرار کرده بود از بین برد . هنوز از رقم کشته شدگان و مجروحان احتمالی خبری در دست نیست .

هجوم زره پوش های اسرائیلی به جنوب لبنان

رخدادهای 30 شهریور 1358

امروز دومین خطبه نماز جمعه به امامت آیت الله منتظری در دانشگاه تهران برگزار شد . آیت الله منتظری در خطبه های این هفته نیز به اصل ولایت فقیه پرداخته و تاکید کرد ائمه برای دوران غیبت نیز جانشین تعیین کرده اند و این تنها کافی نیست که قانون مخالف اسلام نباشد ، قانون حتی اگر به صد واسطه هم شده باشد باید به تائید ولی فقیه برسد تا اطاعت از آن واجب شود .

امروز تعدادی از حامیان دولت موقت در اصفهان مانع سخنرانی محمد منتظری شدند ، وی تصمیم داشت در مسجد سید این شهر سخنرانی کند ولی تعدادی از مردم به این دلیل که آیت الله منتظری فرزند خود را بیمار عصبی می داند از سخنرانی وی جلوگیری کردند ، چندی پیش حامیان دولت مانع سخنرانی محمد منتظری در نجف آباد شده بودند ، آنان شعار می دادند کسانی که به سخنرانی محمد منتظری گوش دهند کافرند !

امروز همچنین آیت الله خلخالی شایعات مطرح علیه خود را تکذیب کرد ، وی با بیان اینکه می گویند خلخالی مدتی در بیمارستان روانی بستری بوده گفت «در 16سال گذشته یا تبعید بودم ، یا زندانی و یا مشغول تدریس در حوزه های علمیه »

خلخالی با برشمردن جنایات برخی متهمینی که به دستور وی اعدام شده اند گفت : من نمی‌دانم چه دستی در کار است که از این نوع افراد دژخیم می خواهند فرشته درست کنند.

امروز همچنین چهارمین جلسه بررسی قانون اساسی در محل حزب جمهوری خلق مسلمان برگزار شد ، در این جلسه حسن شریعتمداری[فرزند آیت الله شریعتمداری] ، مقدم مراغه ای و مهدی آذر[وزیر فرهنگ مصدق] در سخنانی با ولایت فقیه مخالفت کردند ، مقدم مراغه ای در این جلسه گفت : ولایت فقیه بالقوه وجود دارد ولی خوب نیست در قانون اساسی به آن اشاره شود !

آیت الله منتظری : شعار مردم همواره حکومت اسلامی بود

نماز جمعه امروز تهران به امامت آیت الله منتظری برگزار شد . در این مراسم که مهندس بازرگان نخست وزیر دولت  موقت و تنی چند از وزیران دولت حضور داشتند آیت الله منتظری گفت : ما وقتی رفراندوم کردیم مردم به جمهوری اسلامی رای دادند ، شعار مردم همواره حکومت اسلامی بود ، مردم به جمهوری یا جمهوری دموکراتیک رای ندادند .

وی با بیان اینکه قانون به تنهایی نمی تواند جامعه را اداره کند گفت : ما که ایدئولوژی و نظام اسلام را پذیرفته ایم باید ضامن اجرای قوانین آن در وجدان ما باشد یعنی مخالفت با احکام چه کلی و چه حکومتی در واقع نوعی معصیت و گناه در برابر خدا است .

ائمه اطهار در زمان غیبت نیز جانشین تعیین کرده اند

آیت الله منتظری ادامه داد : اگر ائمه اطهار در زمان غیبت امامی تعیین نکرده باشند معنی آن این است که مردم را بحال خود گذاشته اند که چنین نیست .  وی گفت : اگر ما در باره ولایت فقیه هیچ حدیثی هم نداشته باشیم باید بدانیم از آنجا که اسلام دینی است جهانی و باید تا روز قیامت بماند هر فرد مسلمان باید برای اجرای قوانین اسلام باید ضامن اجرایی در وجدان خود داشته باشد و از احکام حکومتی اسلام اطاعت کند .

تنها کافی نیست قانون مخالف اسلام نباشد / قانون هر چند با صد واسطه باید به تائید ولی فقیه برسد 

وی تاکید کرد : کافی نیست که قانون فقط با اسلام معارض نباشد بلکه باید از سوی فقیه یا نماینده او به صد واسطه هم که شده باشد واجب الاجرا شود .  آیت الله منتظری گفت : اگر می خواهیم جمهوری اسلامی ما طبق موازین اسلامی باشد باید زیر نظر کارشناس اسلامی باشد . (1)

جلوگیری از سخنرانی محمد منتظری در اصفهان

تعدادی از حامیان دولت موقت در اصفهان از سخنرانی محمد منتظری در مسجد سید این شهر جلوگیری کردند. قرار بود با اعلام قبلی محمد منتظری فرزند آیت الله منتظری امروز جمعه در مسجد سید که یکی از مساجد بزرگ اصفهان است سخنانی ایراد کند اما با توجه به سخنرانی قبلی وی در نجف آباد « با عنوان افشاگریهایی علیه دولت» که با اعتراض چند تن از حامیان دولت موقت مواجه شد برنامه سخنرانی منتظری این بار نیز لغو شد .

در جریان سخنرانی محمد منتظری در نجف آباد یکی از مستمعین با بیان اینکه  کسانی که به سخنان ناطق گوش دهند کافرند مراسم سخنرانی را بر هم زده بود .  تعدادی از مردم اصفهان امروز با استناد به سخنان اخیر آیت الله منتظری اجازه ندادند محمد منتظری در این شهر سخنرانی کند ، آیت الله منتظری هفته گذشته اعلام کرد محمد منتظری بیماری عصبی داشته و نمی تواند تعادل خود را حفظ کند . (2)

خلخالی شایعات علیه خود را رد کرد

آیت الله خلخالی حاکم شرع برای رسیدگی به وضع زندانیان و متهمین به مناطق غرب کشور سفر کرد.  وی قبل از سفر به همدان امشب در گفتگو با خبرگزاری پارس اعلام کرد : ما از خط مشی امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران تجاوز نکرده و نخواهم کرد و تهمت‌های ناروایی که بوسیله صهیونیسم بین‌المللی در جراید داخلی وخارجی به من نسبت داده می‌شود تکذیب میکنم و اعلام میکنم  این مسایل را در واقع دشمنان اسلام، مسلمین، قرآن، آزادی و انسانیت مطرح می کنند.

خلخالی افزود: در موردکسانی که می‌گویند با برانکارد و ملحفه به دادگاه آورده شدند و در جراید خارجی منعکس شده است ساخته و پرداخته دست امپریالیزم است و این قبیل عکس ها را یقینا صهیونیزم مونتاژ می‌کند.

وی ادامه داد : متهمی که اعلام شده یکی از فئودال ها ی کردستان و کامیاران بود و همه شاهد بودند در کمال صحت و با پای خود به محکمه آمده و هیچگونه بیماری و کسالتی در وجود ایشان نبود، این مرد برای خود در کامیاران ویلایی به سبک ویلاهای اروپایی ساخته بود در حالی که روستای 150 خانواری او وضع رقبت باری داشت کشاورزان این روستا حتی زمین برای کشاورزی نداشتند این شخص به اموال همه افراد منطقه تجاوز و نوامیس آنها را هتک کرده بودو متجاوز از 50 فقره زنای محصنه داشت و چندین نفر را به قتل رسانده بود .

آیت الله خلخالی افزود: من نمی‌دانم چه دستی در کار است که از این نوع افراد دژخیم می خواهند فرشته درست کنند. آیت الله خلخالی در ادامه با اشاره به برخی شایعات درباره خود مبنی بر این که بیمار روانی بوده و مدتی نیز در بیمارستان بستری بوده است گفت : من در این مدت شانزده سال یا در تبعید بودم یا در زندان و یا در حوزه علمیه تدریس می‌کردم.(3)

مقدم مراغه ای : ولایت فقیه خوب است در قانون اساسی نباشد

چهارمین جلسه بحث و گفتگو پیرامون قانون اساسی با شرکت جمعی از اعضای حزب جمهوری خلق مسلمان در محل این حزب تشکیل شد . در این جلسه مهندس شریعتمداری فرزند آیت الله شریعتمداری به انتقاد از اصل ولایت فقیه پرداخت و آن را مبهم دانست !

وی با اشاره به اصول فقهی نتیجه گرفت که تفکیک قوا بر اساس این اندیشه بوجود آمده است که از استقرار قدرت در دست کسی یا گروهی جلوگیری بعمل آید و آنچه بعنوان ولایت فقیه در قانون اساسی به تصویب رسیده ماده مبهمی است که حدود و اختیارات ولایت فقیه را روشن نمی کند .

مهندس مقدم مراغه ای نیز در پاسخ به سوالات حاضرین گفت : ولایت فقیه بالقوه در کشور وجود دارد ما امروز به جمهوری اسلامی رای داده ایم و باید در این چهارچوب مردم آزادی عمل داشته باشند . وی ادامه داد : اگر ولایت فقیه در غالب قانون پیاده شود نتیجه خوبی نخواهد داشت ، ولایت فقیه نفوذ معنوی فقیه است .

دکتر مهدی آذر وزیر فرهنگ مصدق نیز با بیان اینکه قانون اساسی باید مورد پسند دنیا باشد با اصل ولایت فقیه مخالفت کرد . (4)

هجوم زره پوش های اسرائیلی به جنوب لبنان

سازمان آزادیبخش فلسطین اعلام کرد تانکها و زره پوش های اسرائیلی غروب امروز از مرز لبنان عبور کرده و با چریک های فلسطینی درگیر شدند .  این نبرد آتش بس متزلزلی را که سازمان ملل بعد از ماهها گلوله باران ناحیه به سختی برقرار کرده بود از بین برد . هنوز از رقم کشته شدگان و مجروحان احتمالی خبری در دست نیست .

نخست وزیر لبنان در جریان تجاوز نیروهای اسرائیلی با یاسر عرفات دیدار و گفت و گو کرده است ، هنوز از جزئیات مذاکرات دو طرف خبری منتشر نشده است . (5)

پی نوشت:

1- اطلاعات ، 31شهریور 58، صفحه 1و2

2- اطلاعات، 31شهریور58، صفحه 2

3- کیهان ، 1مهر1358، صفحه3

4- اطلاعات ،1مهر1358،صفحه11

5- جمهوری اسلامی ، 1مهر1358، صفحه8

انتهای متن/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول