اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کانون هماهنگی شوراهای کار خراسان‌رضوی:

خبری از قانون بازنشستگی کارگران با سابقه 25 سال نیست

خبرگزاری فارس: رئیس کانون هماهنگی شوراهای کار خراسان‌رضوی گفت: هنوز خبر دقیقی از قانون بازنشستگی کارگران با سابقه 25 سال نیست.

خبری از قانون بازنشستگی کارگران با سابقه 25 سال نیست

رحمت‌الله پورموسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مشهد اظهار داشت: اختصاص سهم بودجه بیمه بیکاری به اجرای ماده 10 نوسازی سبب افزایش نرخ اشتغال در کشور می‌شود.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای کار خراسان‌رضوی افزود: ماده 10 نوسازی صنایع سبب می‌شد تا افرادی که بالای 25 سال سابقه کاری دارند به ازای پنج سال آخر کار خود دو ونیم سال حق بیمه را کارگر و دو و نیم سال را کارفرما پرداخت کند که در نتیجه کارگر بازنشسته می‌شد.

پورموسی یادآور شد: در لایحه تکمیلی ماده10 نوسازی آورده شده بود که باید یک نفر جویای کار به جای فرد بازنشسته معرفی شود که این امر سبب کاهش نرخ بیکاری می‌شد اما چون هیچ کنترلی در بحث جایگزین وجود نداشت سبب ایجاد مشکلاتی شد.

وی خاطرنشان کرد: فرد جدید که به کارفرما معرفی شده بود پس از چند ماه اخراج می‌شد و به این طریق وضعیت اشتغال‌زایی موقت به وجود می‌آمد و سبب شد تا دولت که بودجه را هزینه می‌کند ولی اشتغالزایی انجام نمی‌شود این ماده را لغو کند.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای کار خراسان‌رضوی با اشاره به عمر مفید صنایع گفت: عمر مفید صنایع حدود 22 سال است و باید نوسازی شوند و همچنین کارگرانی که بالای 25 سال سابقه دارند با توجه به کار سخت، خودشان را بازنشسته می‌دانند و بهره‌وری خوبی را نمی‌توانند ایجاد کنند.

پورموسی افزود: باید آیین‌نامه ماده 10 نوسازی اصلاح شود و کارفرما را ملزم کند تا کارگر جدید را چند سالی بپذیرد، در حال حاضر دولت بودجه را صرف بیمه بیکاری می‌کند که اگر این بودجه را در ماده 10 نوسازی اجرایی کند 20هزار فرصت شغلی ایجاد می‌شود.

وی در ارتباط با ساعت کاری کارگران گفت: در ماه مبارک رمضان کارمندان دولت که زیر نظر دستگاه‌های اجرایی کار می‌کنند کاهش ساعت کاری را دارند اما کارگران با توجه به کار سنگین خود چون زیر نظر شرکت و کارخانجات خصوصی فعالیت می‌کنند کاهش ساعت کاری را ندارند.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای کار خراسان‌رضوی خاطرنشان کرد: دولت که بخش تصمیم‌گیرنده کشور است نباید تمام منافع را برای کارمندان در نظر بگیرد و بهتر است لایحه‌ای را مصوب کند تا کارگران نیز بتوانند در ماه مبارک رمضان از فرایض دینی بهتر استفاده ببرند.

پورموسی با اشاره به بسته پیشنهادی کانون هماهنگی شوراهای کار خراسان‌رضوی اظهار کرد: کانون هماهنگی شوراهای کار خراسان‌رضوی بسته‌ای را تنظیم کرده که مسائل و مشکلات کارگران را مطرح می‌کند مانند کنترل ورود کالاهای خارجی  که سبب بیکاری جوانان کشور می‌شود.

وی در ارتباط با مشکلات کارفرمایان گفت: باید از کارفرما حمایت شود و نظام بانکی اصلاح شود به طوریکه بانک‌ها در دادن تسهیلات به کارفرمایان در سود و ضرر آن‌ها شریک شوند و جریمه دیرکرد خود را حذف کنند.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای کار خراسان‌رضوی افزود: هنگامیکه از کارفرما حمایت نشود او نیروی کار خود را تعدیل می‌کند و ما در حال حاضر شاهد تعدیل نیروی کار و افزایش نرخ بیکاری هستیم.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول