اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

به خاطر تخلف، اساسنامه یک سازمان را تغییر می‌دهند

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: خیلی اوقات به خاطر تخلف، اساسنامه یک سازمان را تغییر می‌دهند، این موضوع باعث شرمساری است و ما حتماً جلوی این کار می‌ایستیم.

به خاطر تخلف، اساسنامه یک سازمان را تغییر می‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی سازمان بازرسی آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی با حضور در همایش نظارت همگانی در تبریز برگزار شد، گفت: نظارت همگانی یکی از آسیب‌ها و چالش‌های نظام اداری و نظام اجتماعی ما است، تعجب می‌کنیم که چرا از این نقیصه رنج می‌بریم چراکه ما در دین خود اصل مهم امر معروف و نهی از منکر یعنی نظارت عام را داریم.

وی افزود: در قانون اساسی هم به این موضوع در اصل هشتم پرداخته و ساز و کارهای مناسب با این اصل تهیه شده است، این اصل، عام است و برخی هم به دنبال وزارت امر به معروف و نهی از منکر هستند که بنده قبول ندارم.

پورمحمدی ادامه داد: در این همایش به اصل چهلم قانون اساسی اشاره شده است که تبیین و تشریحی نسبت به احقاق حق است، این اصل ترتیبات قانونی زیادی دارد، یکی از وظایف قوه قضائیه در ایران نظارت است که در قانون اساسی ذکر شده است.

وی تاکید کرد: در قوه قضائیه دو جایگاه مهم طراحی شده است که سازمان بازرسی و دیوان عدالت اداری است که هر دو عهده‌دار امر نظارت در حوزه‌های خاص خودشان هستند و به بخشی از موضوع نظارت می‌پردازند.

پورمحمدی تصریح کرد: اصول دیگر قانون اساسی هم به بحث نظارت پرداخته می‌شود، یکی از وظایف مجلس، شوراها و نظارت است، در سطوح بالاتر هم همین طور است.

برخی ملتزم به اجرای قانون نبوده و از نظارت گریزانند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه در زمینه نظارت، قانون کم نداریم، خاطرنشان کرد: مشکل نظارت در کشور ما ترتیب اثر ندادن است چراکه از لحاظ قانون، کمبود وجود ندارد ولی شاهدیم که برخی به اجرای قوانین ملتزم نیستند.

وی گفت: متاسفانه هنوز فرهنگ نظارت در جامعه تثبیت نشده و از نظارت گریزان هستند، تلقی ما از نظارت اشتباه است و آنطور که باید به این مقوله توجه نشده است، تصوری که در جامعه وجود دارد این است که نظارت یعنی دست و پا بسته شدن یا ایست و توقف، این در حالی است که تعبیر ایست و توقف در نظارت درست نیست حتی توقف موقت.

* امر به معروف و نهی از منکر ایستادن برابر صاحبان نفوذ قدرت و ثروت است

پورمحمدی در بخش دیگر از سخنان خود تصریح کرد: امر معروف و نهی از منکر آن است که در مجاری مختلف زندگی مردم حاضر و ناظر باشد که همان نظارت عمومی و همگانی است، این نظارت باید در همه حوزه‌ها و توسط همه انجام شود.

وی تاکید کرد: اگر این اتفاق بیافتد آثار وعده داده شده در آیات و روایات به وجود می‌آید، اگر آثار آن محقق نشد مشخص می‌شود تلقی ما از امر به معروف و نهی از منکر اشتباه است.

پورمحمدی گفت: امر به معروف و نهی از منکر ایستادن برابر صاحبان نفوذ قدرت و ثروت است و باید دست آنان را کوتاه کرد، حضرت امام حسین(ع) وقتی مقابل یزید قرار گرفت اعلام کرد من به خاطر امر و معروف و نهی از منکر به اینجا آمدم.

* یکی از چالش‌های جدی نظام اداری و اجتماعی ما نظارت‌گریزی است

وی اظهار کرد: یکی از چالش‌های جدی نظام اداری و اجتماعی ما نظارت‌گریزی است، متاسفانه شاهدیم برخی‌ها هم نظارت‌ستیز شده‌اند، به محض آنکه می‌خواهد اقدامی انجام شود و سالم‌سازی صورت گیرد، جنگیده، فشار آورده و از همه نفوذشان استفاده می‌کنند تا مانع آن شوند.

پورمحمدی تصریح کرد: به هر دستاویزی چنگ می‌زنند تا جامعه مسیر سلامت را نپیماید، اگر زورشان نرسید، برخورد کرده و کنار می‌گذارند، اگر باز هم نتوانستند تهدید کرده و تحقیر و فحش می‌دهند، اینها آثار نظارت‌ستیزی است.

وی اظهار کرد: متاسفانه جمعیت اینها زیاد شده است البته سربازان سپاه سلامت کم نیستند، تلاش برای سلامت اجتماعی و سلامت اداری یک ضرورت برای اصلاح اجتماعی ما است و نباید از آن کوتاه آمد، هر قدر کار سخت‌تر باشد دردسر آن نیز بیشتر است.

* باعث شرمساری است که به خاطر تخلف اساسنامه یک سازمان تغییر می‌کند

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه‌ از نظر قوانین نظارتی چیزی کم نداریم، گفت: اما اگر صد نگهبان هم برای افراد بی‌توجه گمارده شود، نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود.

وی تصریح کرد: هم در خود دستگاه‌ها و خارج از دستگاه‌ها دفاتر نظارتی زیادی وجود دارد، باید اراده شود که کار نظارت انجام گرفته و به آن عمل شود.

پورمحمدی اظهار کرد: این موضوع مهم است که خوشبختانه دارد اتفاق می‌افتد، البته عده‌ای هنوز مقاومت می‌کنند که ان‌شاء‌الله این مقاومت‌ها شکسته خواهد شد.

وی افزود: الحمدالله در کشور یک فضای نظارت‌پذیری، پذیرش اصول، قانون‌پذیری در حال تقویت است، خیلی از جاها کشور از بی‌نظمی و بی‌قانونی ضربه می‌بیند، خیلی اوقات به خاطر تخلف، اساسنامه یک سازمان را تغییر می‌دهند، این موضوع باعث شرمساری است و ما حتماً جلوی این کار می‌ایستیم.

پورمحمدی گفت: در زمینه نظارت همگانی باید تمام بخش‌های نظارتی حکومت چه درون دستگاهی و چه برون دستگاهی فعال شوند، اینکه نهادهای نظارتی درون دستگاهی با هم جمع شده و هماهنگ عمل کنند بسیار خوب است.

وی با اشاره به تأثیر تشکل‌های مردم‌نهاد درباره نظارت همگانی اظهار کرد: این تشکل‌ها و مجموعه‌های غیر دولتی ظرفیت خوبی هستند، از نظر جامعه‌شناسی سیاسی نیز موضوع مهمی است.

انتهای پیام/ی30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول