اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله علوی‌گرگانی:

دستگاه قضا از مکتب اهل بیت پیروی کند

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید با اشاره به نقش مهم عدالت محور بودن در دستگاه قضا‌ گفت: دستگاه قضا از مکتب اهل بیت علیهم السلام پیروی کند.

دستگاه قضا از مکتب اهل بیت پیروی کند

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله سید محمدعلی علوی‌گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار با رئیس و مسئولان دیوان عالی کشور‌ در ارتباط با اهمیت فعالیت در دستگاه قضا اظهار کرد: بنده عقیده‌ام این است که اعتبار قوه قضاییه باید بیش از سایرین باشد،‌ این عقیده من به دلیل حساسیت‌ها و محدودیت‌هایی است که کارکنان این قوه در برابر آن قرار دارند.

وی گفت: در فعالیت‌های مختلف ما این موضوع را داریم که رشوه حرام است اما هدیه‌ای که به عنوان حسن انجام کار می‌دهند ‌مشکلی ندارد؛‌ در ارتباط با دستگاه قضا این هدیه هم نهی شده است.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: علاوه بر این هر کسی در این دستگاه با یک سری ناملایماتی روبه‌رو است که هر روزه در جامعه اتفاق می‌افتد و وی با مطالعه پرونده مربوط به این ناملایمات با مشکل اعصاب مواجه می‌شود.

وی در ادامه در ارتباط با اهمیت بحث استفاده از قضات عادل در دستگاه قضا به بیان خاطره‌ای از امام خمینی (ره) ‌پرداخت و گفت: در زمان مرحوم امام خمینی من از طرف ایشان مسئول مطالعه و بازخوانی حجم زیادی از پرونده‌هایی شدم که به عقیده بنده در آنها عدالت به نحو درستی رعایت نشده بود.

علوی‌گرگانی تصریح کرد: بعد از مطالعه این پرونده‌ها و اعلام گزارش آن به حضرت امام عرض کردم که بیشتر کسانی که الان در مسند قضاوت نشستند از قضاوت هیچ سررشته‌ای ندارند،‌ البته این از آثار رژیم شاهنشاهی بود که برای ما به جا مانده بود.

وی اظهار کرد: امام از این موضوع ابراز نارضایتی کردند و گفتند که ‌من این را می‌دانم اما ما در این زمینه چه کنیم؟ نمی‌توانیم که امور مردم را به همین صورت رها کنیم،‌ ما تا زمان تربیت فقیه عادل مجبور به استفاده از این افراد هستیم.

علوی‌گرگانی گفت: این حرف امام خمینی (ره) برای آن موقع کاملا درست بود و من می‌دیدم که افراد صالح و واجد شرایط در این زمینه بسیار کم هستند.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به فعالیت‌هایی که حوزه علمیه در طول این سال‌ها در زمینه تربیت فقیه کرده است بیان کرد: الان اما شرایط به گونه دیگری است و ما مشکلی از لحاظ کمبود نیرو نداریم.

استاد برجسته حوزه علمیه گفت: امروز حوزه علمیه در هر زمینه‌ای نیروی متخصص و عالم دارد و باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه از جمله توانایی حوزه علمیه،‌ معرفی فقیه عادل و واجد شرایط برای نشستن بر مسند قضا است عنوان کرد: این کار نیاز به یک برنامه‌ریزی دقیق و منظم دارد تا اشخاص مناسب و با توانایی بالا انتخاب و معرفی شوند.

علوی‌گرگانی در ادامه ضمن بیان اینکه مراجع برای همراهی با قوه قضائیه مشکلی ندارند عنوان کرد: در این زمینه بنده با آیت‌الله مکارم‌شیرازی هم گفت‌وگو کردم و ایشان هم مشکلی برای این موضوع نداشتند،‌ حتی ایشان بیان کردند که یک بار شخصا در این زمینه اقداماتی انجام داده‌اند.

وی افزود: اگر مسئولان مشکلی در این زمینه نداشته باشند و همه بخواهند کارها درست شود،‌ بنده هیچ مشکلی نمی‌بینم که جلساتی ولو شده سالی یک بار برگزار شود و‌ مسایل مورد بررسی قرار گیرد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه بیان کرد: آرزوی من این است که روزی چنین اتفاقی بیفتد و ما کاری در زمینه تقویت دستگاه قضا انجام دهیم.

علوی‌گرگانی افزود: این مطمئنا خواسته همه ماست و من امیدوارم که در این راه از مکتب اهل بیت علیهم السلام پیروی شود، قرآن را دستور کار خود قرار دهیم و در راه رضای خدا گام برداریم.

انتهای پیام/ب10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول