اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

چوپان‌نژاد کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر کودک رضوی:

ایران پیشینه غنی در نمایش عروسکی و آیینی دارد

خبرگزاری فارس: فریبا چوپان‌نژاد یکی از کارگردانان حاضر در بخش نهایی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی گفت: ایران پیشینه‌ای غنی و قابل توجه در نمایش عروسکی و نمایش‌های آیینی دارد.

ایران پیشینه غنی در نمایش عروسکی و آیینی دارد

فریبا چوپان‌نژاد که کارگردانی نمایش صحنه‌ای "آرزوی نرگس" در این جشنواره را به عهده دارد امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس مستقر در جشنواره در پاسخ به سؤالی پیرامون وضعیت جشنواره‌های تخصصی اظهار داشت: مطمئناً اگر با یک نگرش خاص به این موضوعات نگریسته شود می‌توان نتایج خوب و مطلوبی را گرفت.

وی اضافه کرد: بنده با اینکه تجربه‌ام بیشتر در حوزه عروسکی است باید بگویم که این بخش از نمایش‌ها به دلیل جذابیت‌ها و توانمندی‌ها، تاثیرگذاری بالایی در اذهان کودکان و نوجوانان دارد.

این کارگردان ادامه داد: این در حالی است که متأسفانه در کشور به این بخش از نمایش کمتر در حوزه سیاست‌گذاری‌های کلان توجه می‌شود.

چوپان‌نژاد یادآور شد: نباید فراموش کرد که کشور ما در حوزه نمایش‌های عروسکی از قدمت و سابقه بسیاری برخوردار است که در این راستا می‌توان به وجود عروسک‌هایی همانند "مبارک" اشاره کرد که کماکان از آن در مناسبت‌های ملی و آیینی استفاده می‌شود و جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ ایرانی دارد.

وی با بیان اینکه بسیاری از کشورهایی که امروزه در این حوزه از نمایش حرفی برای گفتن دارند سابقه‌ای کمتر از ایران دارند، اضافه کرد: تکیه بر پیشینه موجود و نگاه منطقی به پیشینه تاریخی نمایش عروسکی در ایران می‌تواند کمک شایانی به توسعه و ترویج این نمایش در کشور بکند.

این کارگردان اظهار امیدواری کرد نمایش آیینی در ایران بتواند در آینده به یکی از حوزه‌های تاثیرگذار فرهنگی هنری تبدیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان مختصری از داستان این نمایش اظهار داشت: این نمایش در واقع قصه دختر بچه معلولی است که در آروزی دیدن حرم امام رضا(ع) لحظه‌شماری می‌کند.

چوپان‌نژاد ادامه داد: این در حالی است که پدر این دختر بچه عزم حرم امام رضا(ع) می‌کند و مادرش قصه ماهی حلقه به گوشی را برای وی بازگویی می‌کند که آرزوها را برآورده می‌کند.

به گفته این کارگردان که بیشتر در کارنامه وی نمایش‌های عروسکی دیده می‌شود، این دختر بچه که نرگس نام دارد در راستای دیدن این ماهی با دوستانش تصمیم به سفر می‌گیرد تا او را ببیند و تحقق آرزویش را از او طلب کند.

چوپان‌نژاد با بیان اینکه این کار کاری از گروه نمایشی "آوا" از استان گلستان است، ادامه داد: بنده در جشنواره‌هایی با محوریت دفاع مقدس و ایثار نیز شرکت داشته‌ام و تجربه حضور در جشنواره فجر را دارم.

انتهای پیام/ی20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول