اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری شیراز:

بدنه شهرداری، سرمایه‌گذار را فراری می‌داد

خبرگزاری فارس: مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مدیریت پروژه‌های مشارکتی شهرداری شیراز با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در بدنه شهرداری شیراز گفت: رده‌های پایین شهرداری، بخش خصوصی را از سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهری گریزان می‌کردند.

بدنه شهرداری، سرمایه‌گذار را فراری می‌داد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، سید جواد سید بکایی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بعد از تهران دومین شهرداری کشور که دارای سازمان سرمایه‌گذاری مصوب شد شیراز بود و مابقی شهرهای کشور امور سرمایه‌گذاری را در قالب معاونت پیگیری می‌کنند و شهرداری همدان نیز به تازگی این سازمان را تاسیس کرده است.

وی تصریح کرد: سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری با توجه به رویکرد جدید مدیریت ارشد شهرداری، توجه به مقوله سرمایه‌گذاری با تاکید بر منابع درآمدی پایدار، ایجاد اختلالاتی در منابع معمول درآمدی شهرداری از قبیل رکود ساخت و ساز، کاهش عوارض پروانه ساخت و تاکید شورای شهر بر افزایش تراز مالی درآمدها وارد عرصه جدیدی از کار و برنامه‌ریزی شد.

بکایی اضافه کرد: پروژه‌های مشارکتی و فروش اوراق مشارکت به همین دلایل در دستور قرار گرفت و با فعالیت‌های صورت گرفته شهرداری شیراز در فروش اوراق در صدر کشور جای گرفت.

این مسئول شهری افزود: پیش از سال 90 شهرداری شیراز در رتبه‌بندی شهرداری کلان‌شهرها رتبه مناسبی در جذب سرمایه‌گذاری نداشت اما در سال 90 پس از تهران، مشهد و تبریز در جایگاه چهارم قرار گرفت.

وی ادامه داد: حضور سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری شیراز در همایش و نمایشگاه، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در شهرداری‌ها، تقدیرنامه کتبی وزیر کشور را در پی‌داشت که به سبب اقدامات قابل قبول در این حوزه رخ داد.

مدیرعامل سازمان سرمایه‌گذاری و مدیریت پروژه‌های مشارکتی شهرداری شیراز ادامه داد: برای تحقق سرمایه‌گذاری در گام نخست باید نوعی فرهنگ‌سازی در مجموعه شهرداری انجام می‌شد چرا که در برخی موارد سرمایه‌گذار با رایزنی در سطح مدیریت جذب و پس از مدتی به دلیل نوع تعامل بدنه شهرداری دفع می‌شد.

به گفته وی، سازمان سرمایه‌گذاری شهرداری شیراز برای رفع این ناهماهنگی‌ها، دوره‌های آموزشی و توجیهی متعددی را برای کارکنان شهرداری برگزار کرد که نتیجه آن در آمار اعلامی از وزارت کشور مشخص است.

بکایی در پاسخ به سؤال خبرنگاران در مورد سرمایه‌گذاری خارجی در پروژه‌های شهری نیز گفت: در حال حاضر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در شیراز نداریم اما بسیاری از سرمایه‌گذاران، رابطان و شرکایی در خارج از کشور دارند.

وی اضافه کرد: اسفند‌ماه سال گذشته با ابتکار شهرداری مبنی بر 10 درصد عوارض تشویقی، تمام اوراق مشارکت به مبلغ 145 میلیارد تومان به فروش رسید که باعث کسب رتبه نخست در کشور شد.

این مسئول اضافه کرد: پروژه‌های مشارکتی از پراکنش متناسبی در سطح شهر برخوردار هستند و به دلیل اینکه بسیاری از نقاط مرکزی و کمتر توسعه ‌یافته را پوشش می‌دهند به نوعی پیشتاز توسعه تلقی می‌شوند چرا که پس از بهره‌برداری باعث افزایش ارزش افزوده کاربری‌های مجاور خود شده و سرمایه‌گذاری‌های بیشتر را در پی‌خواهند داشت.

این مسئول شهری خاطرنشان کرد: پروژه‌های سرمایه‌گذاری در قالب بسته‌هایی با در نظر گرفتن بدبینانه‌ترین شرایط تحقق سود از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار هستند و نرخ تنزیل محافظه‌کارانه و دوره فروش طولانی‌تر در نظر گرفته می‌شود تا سود در بدترین شرایط تحقق یابد.

وی در مورد پروژه کوه نور نیز گفت: این پروژه از طرح‌های شاخص سال 91 است که در ارتفاعات مشرف به شیراز و منطقه شهر عتیق واقع شده است و پس از آنکه شهرداری زمین آن را برای ایجاد کاربری فضای سبز در قالب قراردادی از منابع طبیعی تحویل گرفت با هزینه سنگینی زیرساخت‌های لازم مانند آب و برق را به آنجا برد و در همین راستا با تعریف کاربری گردشگری سبز، سه درصد از کمربند سبز شهر را برای خود اشغال می‌کند.

این مسئول شهری در مورد شایعاتی که در مورد سهم‌خواهی برخی گروه‌های ذی‌نفوذ در پروژه‌های سرمایه‌گذاری مطرح می‌شود، گفت: سازمان سرمایه‌گذاری قبل از تعریف پروژه با مشاوران و کارشناسان خبره مشورت می‌کند و گرفتن این مشورت به افراد خاصی محدود نشده است و شهرداری به عنوان یک دستگاه رسمی مطابق با قوانین شامل چند مرحله اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها و طرح در کمیسیون‌های مرتبط با حضور دستگاه‌های رسمی پروژه‌های خود را تعریف می‌کند.

وی تصریح کرد: در مباحث فنی سرمایه‌گذاری آمار و عملکرد ما موجود است که نشانگر استفاده از تمام توان و ظرفیت مجموعه بوده اما کسانی که در حوزه سرمایه‌گذاری شبهاتی را مطرح می‌کنند باید پاسخ‌گو باشند که اطلاعات خود را از کدام مراجع معتبرتر از وزارت کشور دریافت می‌کنند.

بکایی تصریح کرد: پروژه‌هایی که قبل از سال 90 دارای قرارداد مشارکت با شهرداری بوده و به دلایل مختلف شروع به کار نکرده بودند با مذاکره و رفع مشکل دوباره شروع به کار کردند.

این مسئول، پروژه‌های تعطیل شده را شامل شش پروژه بین‌الحرمین با کاربری اداری، تجاری، فرهنگی و اقامتی، هلال احمر با کاربری پارکینگ تجاری، مجتمع تجاری زند، تجاری تفریحی پاسارگاد، تجاری درمانی مریم و پروژه تجاری مسکونی نگارستان به ارزش سرمایه‌گذاری 351 میلیارد تومان برشمرد.

وی اضافه کرد: پروژه‌هایی که در سال 90 منجر به انعقاد قرارداد شده شامل پارکینگ بیت‌المقدس، پارکینگ صلاحی، پارکینگ وحدت، مجتمع تجاری سپهر و پارکینگ انوری به ارزش سرمایه‌گذاری 177 میلیارد تومان است.

این مسئول اضافه کرد: بسته‌های سرمایه‌گذاری سال 90 نیز شامل مجتمع تجاری اداری بهشت، مجتمع تجاری اداری سروناز، مجتمع فرهنگی آموزشی سینا، مجتمع تجاری فرهنگی، تفریحی شهید فهمیده، مجتمع تجاری اداری قائم، مجتمع اقامتی تفریحی هجرت و مجتمع ورزشی تجاری پرواز به ارزش کل 135 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

بکایی بسته‌های سرمایه‌گذاری شش ماه نخست سال جاری را نیز شامل مجتمع تجاری تفریحی جبل دراک، مجتمع اقامتی ورزشی فدک، پایانه پارکینگ استقلال، مجتمع تجاری اداری گلستان، مجتمع تجاری اداری پوربیرک و مجتمع فرهنگی ورزشی مسکونی پروین اعتصامی برشمرد و ادامه داد: همچنین مجتمع مسکونی میانرود، مجتمع فرهنگی ورزشی آبیاران، 248 واحدی سعدی، مجتمع تجاری اداری تفریحی فرهنگ، مجتمع مسکونی پرند، مجتمع مسکونی مهر و مجتمع گردشگری شهر عتیق به ارزش کل سرمایه‌گذاری بیش از 838 میلیارد تومان از دیگر پروژه‌ها هستند.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول