اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

25 سال انتظار مادر شهید به تصویر کشیده شد

کارگردان فیلم ماه و نخل: مستند «شهید جلال رئیسی» آماده پخش است

خبرگزاری فارس: نویسنده و کارگردان فیلم مستند ماه و نخل گفت: این مستند با موضوع زندگی شهید جلال رئیسی اکنون آماده پخش است.

کارگردان فیلم ماه و نخل: مستند «شهید جلال رئیسی» آماده پخش است

مجتبی دهقانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در جیرفت با بیان اینکه فیلم مستند ماه و نخل در زمینه زندگی شهید جلال رئیسی ساخته شده است، اظهار داشت: تصویر مادری که بعد از 25 سال پیکر فرزند شهید خود را در آغوش گرفته در پشت یکی از مجله‌ها انگیزه‌ای برای ساخت فیلم زندگی «شهید جلال رئیسی» شد.

وی با بیان اینکه در اوایل اردیبهشت ماه سال‌ جاری با هماهنگی‌هایی که از قبل انجام شده بود، تصویربرداری صحنه‌های مربوط به خانواده شهید در روستای الله‌آباد واقع در 15 کیلومتری جیرفت انجام شده است، افزود: در این فیلم «ماه» نماد مادر و «نخل» نماد شهید است.

 

دهقانی با بیان اینکه «ماه» و «نخل» در جغرافیای طبیعی شهرستان جیرفت نقش کلیدی دارند، افزود: در ادبیات نیز از «نخل» به عنوان نماد مردانگی، ایستادگی و مقاومت و از «ماه» نیز به عنوان نماد زن یاد شده است.

وی تصریح کرد: این فیلم از زمان تحقیق و تصویربرداری در مناطق جیرفت، اهواز، منطقه ابوغریب، منطقه عملیاتی شرهانی، امامزاده عباس در دشت عباس، قرارگاه شهید محمودوند در اهواز، ستاد معراج شهدای مرکز در تهران 9 ماه به طول انجامید.

دهقانی خاطرنشان کرد: حدود دو ماه و نیم کار تدوین و صداگذاری این فیلم زمان برد و اکنون این فیلم مستند با 56 دقیقه و 40 ثانیه آماده پخش است.

وی با بیان اینکه این فیلم مستند به زندگی شهید جلال رئیسی از بدو تولد می‌پردازد، عنوان کرد: در این کار مستند مادر شهید تعریف می‌کند که چگونه با سختی و مرارت جلال را به دنیا آورده و دوره نوجوانی این شهید بزرگوار با چه سختی سپری شده است.

نویسنده و کارگردان فیلم مستند ماه و نخل اظهار داشت: پدر شهید جلال رئیسی در مزرعه فعالیت داشته و جلال با همکاری سایر برادران به پدر کمک ‌می‌کردند تا زمانی که این شهید دوران سربازی را در ژاندارمری می‌گذراند و در سال 63 به عنوان نیروی ژاندارمری وارد جنگ می‌شود.

وی افزود: محل خدمت شهید جلال رئیسی پاسگاه مرزی بوده که در محدوده عملیاتی ابوغریب شرهانی قرار داشته است.

دهقانی گفت: این فیلم را در چند فصل از جمله چگونگی تولد و رزم که شامل گفت‌وگوی مادر، خانواده‌ها و همچنین مصاحبه‌هایی در مورد رزم شهید جلال رئیسی می‌شود، تهیه کرده‌ایم که در این بخش صحنه‌های رزم این شهید نیز بازسازی شده است.

وی ابراز داشت: در منطقه رزمایشی شهرستان جیرفت صحنه‌های رزم شهید جلال رئیسی را بازسازی کرده‌ایم.

دهقانی تصریح کرد: در این فیلم یکی از اعضای خانواده این شهید که شباهت زیادی با شهید جلال رئیسی داشت نقش شهید رئیسی را بازی می‌کرد.

وی با بیان اینکه فصل تفحص شهید در فیلم مدت زمانی زیادی را در بر گرفت، خاطرنشان کرد: با مکاتباتی که در این زمینه صورت گرفت، موفق شدیم آقای علیرضا گل‌محمدی را که مسئول تفحص شهید رئیسی بود را پیدا کنیم و وی در محدوده زمانی فیلم‌برداری به اهواز بیاید و کاملا مراحل تفحص شهید و اینکه چگونه پیکر مطهر این شهید به صورت تصادفی پیدا شده است را تشریح کرد.

دهقانی اظهار داشت: از روی اتکت لباس و کپی شناسنامه‌ای که در جیب لباس این شهید قرار داشته است موفق به شناسایی آن شده‌اند.

وی عنوان کرد: در فیلم مستند ماه و نخل صحنه‌هایی را در تهران و همچنین نحوه انتقال شهید به کرمان را بازسازی کرده‌ایم تا زمانی که پیکر مطهر شهید جلال رئیسی به روستای الله‌آباد شهرستان جیرفت می‌رسد. دهقانی بیان داشت: در تهیه این فیلم مستند نوعی خلق صحنه نیز انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این پروژه علیرضا فخری‌زاده تصویربردار اول، محمدمهدی عرب‌نژاد تصویربردار دوم «پشت صحنه»، منصور سبز‌علی دستیار فنی، حمیدعرب‌نژاد عکاس، علیرضا گل‌محمدی مسئول تفحص پیکر شهید جلال رئیسی و ... همکاری کردند.

دهقانی تصریح کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران استان کرمان حمایت‌های مالی ساخت این فیلم را انجام داده است.

به گزارش فارس، مستند شهید جلال رئیسی به چگونگی زندگی شهید و دوران 25 سال صبر و انتظار مادر شهید از زمان شهادت جلال رئیسی تا زمان پیدا شدن پیکر مطهر شهید می‌پردازد.

انتهای پیام/ب10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول