اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

پایان تصویربرداری مستند «عکاس‌باشی» در مازندران

خبرگزاری فارس: کارگردان مستند عکاس‌باشی در مازندران از اتمام تصویربرداری این مستند خبر داد.

پایان تصویربرداری مستند «عکاس‌باشی» در مازندران

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، مهدی رسول‌پور درباره تهیه مستند عکاس‌باشی اظهار داشت:‌ این فیلم در ‌ارتباط‌‌ با کارهای هنری یک عکاس است.

وی ادامه داد: این مستند در کنار پرداختن به زندگی استاد سید احمد طاهرپور که از عکاسان بزرگ مازندران است، برخی آداب و رسوم و فرهنگ مردم مازندران و به ویژه مردم سوادکوه و لفور را به تصویر می‌کشد.

رسول‌پور با اشاره به اینکه پیش از این 12 مستند دیگر هم در ‌ارتباط‌ با فرهنگ و سنن مازندران تولید کرده‌ام، یادآور شد: تحقیقات و پژوهش این مستندها بر عهده علی حسن‌نژاد بوده است.

تصویربرداری این مستند به اتمام رسیده است

 

وی با بیان اینکه تصویربرداری این مستند به اتمام رسیده است، افزود: تصویربرداری در شهرستان ساری و منطقه بشرت، لفور و آلاشت انجام شده است.

این کارگردان متذکر شد: این مستند از شبکه مازندران پخش می‌شود.

رسول‌پور خاطرنشان کرد:‌ مازندران سرزمینی پر از سوژه‌های مختلف در ‌ارتباط‌‌ با آداب و رسوم است و هرچه کار کنیم باز هم فضا برای پرداختن وجود دارد.

*استاد طاهرپور پدر عکاسی مازندران است

 

 

عکاس خبرگزاری فارس در مازندران نیز ‌گفت:‌ استاد طاهرپور پدر عکاسی مازندران است.

مصطفی کاظمی در حاشیه تصویربرداری از مستند استاد طاهرپور با عنوان "عکاس‌باشی"، اظهار داشت:‌ مستند زندگی استاد طاهرپور باید خیلی زودتر ساخته می‌شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از عکاسان امروز مازندران پرورش یافته استاد طاهرپور هستند، تصریح کرد: استاد طاهرپور نه تنها در روند کار عکاسی و هنری بلکه به عنوان یک راهنما و پدر، همراه شاگردان خود است.

کاظمی با اشاره به اینکه استاد طاهرپور پدر عکاسی مازندران است، متذکر شد:‌ طاهرپور فقط استاد عکاسی نیست بلکه استاد ادب و تربیت است و به ما درس زندگی یاد داده است.

عکاس خبرگزاری فارس در مازندران ادامه داد:‌ درس‌های استاد طاهرپور راه و روش زندگی است و یکی از افرادی است که در زندگی‌ام الگو قرار داده‌ام

کاظمی درباره ایفای نقش در مستند "عکاس‌باشی" خاطرنشان کرد:‌ به دلیل اینکه از شاگردان استاد طاهرپور هستم وقتی که به من پیشنهاد ایفای نقش در این مستند شد پذیرفتم و جزو افتخاراتم است که در فیلمی که مربوط به استاد طاهرپور است حضور داشته باشم.

وی افزود: این کار را به خاطر زحماتی که استاد طاهرپور برای من و جامعه هنر و عکاسی کشیده است، پذیرفتم.

*مستندساز در اختیار طبیعت است

 

یک استاد عکاسی نیز گفت: در فیلم مستند به دلیل اینکه شخص در اختیار طبیعت و موضوع است و بسیار پیش می‌آید که موضوع به تعویق بیفتد و نباید این گونه باشد که مدت زمان محدودی، عوامل و تجهیزات را در اختیار مستندساز قرار دهند.

مهدی رسول‌پور یکی از کارگردانان صداو سیمای مرکز مازندران در حال تهیه مستندی از زندگی استاد عکاسی، سید احمد طاهرپور است.

در این رابطه با سید احمد طاهرپور گفت‌وگو کردیم.

سید احمد طاهرپور درباره ساخت این مستند، گفت:‌ کارگردان این مستند درنظر داشت مستندی در رابطه با فرهنگ عامه تهیه کند اما چون می‌خواست به گونه‌ای متفاوت با سایر کارهای مستند باشد، تصمیم گرفت مستند از دیدگاه یک عکاس باشد و به سراغ من آمد.

وی ادامه داد: این مستند، طبیعت و فرهنگ بومی مازندران از دیدگاه یک عکاس است.

طاهرپور در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه کتاب "آسمان مهربان، دریای بیکران" با مضمون گردشگری در چهار زبان به چاپ رسیده است، تصریح کرد:‌ در صدد تجدید چاپ این کتاب با یک سری اصلاحات هستیم.

وی افزود: عکس‌های جدید و کامل‌تری از فرهنگ عامه و جاذبه‌های گردشگری تهیه شده که به این کتاب اضافه می‌شود.

این استاد عکاسی، متذکر شد:‌ این کتاب احتمالا تا 15 روز آینده منتشر می‌شود.

وی درباره فضای فیلم مستند در استان مازندران اظهار داشت:‌ مسئولان باید برای فیلم‌های مستند ارزش و اعتبار قائل باشند.

طاهرپور با اشاره به اینکه کارهایی که با عجله ساخته می‌شوند از کیفیت کار کاسته می‌شود، گفت: بیشتر کارهای ما نیز شتاب‌زده است.

وی با بیان اینکه مازندران ظرفیت زیادی برای کارهای مستند دارد، افزود:‌ اما کمتر در این ظرفیت، عمیق شده‌ایم و می‌توان گفت که عده‌ای به ظاهر کار پرداخته و فقط می‌خواهند چیزی تولید کنند و کار آنها بر مبنای تحقیقات و پژوهش نیست.

طاهرپور با اشاره به اینکه در حال حاضر نسبت به گذشته فیلم‌سازان زیادی وارد عرصه مستندسازی شده‌اند، تصریح کرد:‌ نقطه نظرات دیگران در فیلم این مستندسازان نیست.

وی گفت:‌ در فیلم مستند، به دلیل اینکه شخصا در اختیار طبیعت و موضوع است و بسیار پیش می‌آید که موضوع به تعویق بیفتد و نباید این گونه باشد که مدت زمان محدودی، عوامل و تجهیزات را در اختیار مستندساز قرار دهند.

انتهای پیام/ش10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول