اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار آباده طشک:

آباده طشک در بخش معدن ظرفیت‌های فراوانی دارد

خبرگزاری فارس: فرماندار آباده طشک گفت: صنعت معدن در بخش آباده طشک می‌تواند ظرفیت خوبی برای رونق اشتغال تلقی شود.

آباده طشک در بخش معدن ظرفیت‌های فراوانی دارد

رحیم عزیزی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: آباده طشک در زمینه سنگ چینی، سنگ کروم، خاک سیلیس، سنگ مرمر و منگنز قابلیت ایجاد اشتغال دارد.

وی افزود: در زمینه راهسازی به عنوان زیرساخت توسعه، شبکه راهسازی قابل قبولی در آباده طشک وجود دارد.

عزیزی ادامه داد: شهرستان نی‌ریز یکی از مناطقی بوده که بیشترین مشکلات را به دلیل کمبود بارش متحمل شده است.

وی اضافه کرد: آمار بارندگی بخش آباده طشک از حدود هشت سال پیش سالانه حدود 80 تا 90 میلی‌متر بوده و دریاچه بختگان پنج تا شش سال است که به طور کامل خشک شده، از همین رو خشکسالی خساراتی را به باغات، مزارع و کشتزارها وارد کرده است.

این مسئول تصریح کرد: با این خشکسالی علاوه بر اینکه دریاچه بختگان خشک شده و رطوبت هوا به حداقل رسیده است بادها و طوفان‌های موجود در منطقه نیز باعث می‌شود گرد و خاک و شوره‌زار کف دریاچه به زمین‌های اطراف، باغات و مراتع منتقل شود.

به گفته وی، درصد بسیاری از باغات منطقه به طور کامل خشک شده و درصدی نیز در معرض خشک شدن است؛ همچنین بیش از 70 درصد از حدود 700 چاه موجود در منطقه آباده طشک یا به طور کامل خشک شده و یا شور و غیر‌قابل استفاده است.

عزیزی تصریح کرد: قرار بود که آب سدهای بالا‌دست برای احیای دریاچه استفاده شود اما در مراجعه به سد سیوند مشاهده شد که آبی در سد سیوند برای احیاء وجود ندارد.

وی ادامه داد: سال‌های گذشته برنامه‌هایی برای احداث پروژه‌های گردشگری در دریاچه بختگان داشتیم که به دلیل خشکسالی منتفی شد اما در حومه دریاچه، پارک ملی بختگان با وسعت بسیار بالا و 300 تا 400 گونه گیاهی و حیات وحش متنوع وجود دارد و با احیای دریاچه رونق به منطقه باز می‌گردد.

عزیزی ادامه داد: استفاده از کانال‌های آبرسانی، خطوط انتقال و شبکه‌های آبرسانی قطره‌ای و بارانی برای کاهش اثرات خشکسالی در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: یکی از امکانات زیر‌بنایی که در منطقه علاوه بر کارخانه‌هایی مانند آسفالت، شن و ماسه احداث شد، شهرک صنعتی در حومه آباده طشک با 90 هکتار مساحت بوده که چند واحد تولید لوله پلی‌اتیلن و قطعات الکترونیکی در آن در حال احداث است.

عزیزی خاطرنشان کرد: با توجه به تولید پسته و انار در نی‌ریز و آباده طشک یکی از نیازهای این منطقه احداث صنایع تبدیلی کشاورزی است.

فرماندار آباده طشک گفت: نزدیک به 70 درصد جمعیت منطقه یا از نعمت گاز برخوردار هستند و یا اینکه تا پایان سال 92 از نعمت گاز بهره‌مند می‌شوند.

به گفته وی، بهسازی روستاها، احداث فضای آموزش عالی شامل دانشگاه پیام نور و آزاد و حوزه علمیه خواهران از جمله اقداماتی بوده که در راستای توسعه این منطقه انجام شده است.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول