اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از آخرین وضعیت تالاب زیبای بختگان

تالاب بختگان بخت برگشته در انتظار تخصیص حق‌آبه

خبرگزاری فارس: خشکسالی و نبود آب بخت را از تالاب بختگان گرفته و آن را به بیابانی خشک تبدیل کرده است.

تالاب بختگان بخت برگشته در انتظار تخصیص حق‌آبه
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، امروز دیگر در بختگان فرقی نمی‌کند زمستان باشد یا تابستان، مهم سوت و کور بودن تالاب زیبای بختگان است که زمانی اکوسیستم منحصر به فردش میزبان پرندگان مهاجر در فصل‌های مختلف سال بود، اما  حالا حدود پنج سال است که دیگر خبری از این زیبایی‌ها و شلوغی‌ها در بختگان نیست.
قصه خشک شدن این تالاب زیبا پر غصه است و بیشترین غصه را پرندگان مهاجر می‌خورند که از مناطق مختلف به این تالاب مهاجرت می‌کنند و ناامید برمی‌گردند.
این در حالی است که در سال‌های گذشته که این تالاب پرآب بود یکی از زیباترین تالاب‌های کشور به شمار می‌رفت که سالانه پرندگان مهاجر بسیاری برای گذراندن زمستان یا تابستان به این تالاب مهاجرت می‌کردند.
با این حال خشکسالی‌های پی‌درپی، ساخت سد در بالادست تالاب بختگان و کنترل نکردن روان آب‌ها برای ورود به بختگان باعث خشک شدن این تالاب شد.
 
سدها بلای جان تالاب
 یکی از عوامل خشک شدن تالاب زیبای بختگان ساخت سدها در بالادست این تالاب است. ساخت سدها جان را از بختگان گرفته و به نوعی بخت از بختگان برگشته است.
در سال‌های اخیر وزارت نیرو نیز متعهد به پرداخت حق‌آبه این دریاچه شده بود اما این مهم نیز هنوز محقق نشده و خشک شدن آب دریاچه  تاثیر منفی بر محیط طبیعی اطراف تالاب بختگان گذاشته است.
طوری خشک شدن تالاب بختگان بر محیط اطراف تالاب تاثیر گذاشته که به عقیده کارشناسان جهاد کشاورزی پایین بودن رطوبت باعث کاهش تولید و توان مالی باغداران شده و مبارزه با آفات را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.
بر این اساس این موضوع ثابت می‌شود که تالاب بین‌المللی بختگان مانند سایر تالاب‌های فارس و کشور از اهمیت بسیار بالای محیط زیستی برخوردار است و ضرورت حفاظت از آنها نیز بر هیچ علاقمند به محیط زیستی پنهان نیست، اما خشک شدن بختگان واقعیت تلخی است که باید آن را پذیرفت.
 
پرنده در بختگان پر نمی‌زند
 رئیس پارک ملی بختگان نیز گفت: خشک شدن دریاچه بختگان از سال 85 شروع شد و هر سال سطح آب دریاچه کمتر و کمتر می‌شد تا این‌که امسال به طور کامل خشک شد.
محمد سلطانی افزود: با توجه به خشک شدن آب دریاچه بختگان دیگر از پرندگان مهاجر که از کشورهای مختلف از جمله سیبری در فصول مختلف سال به آن مهاجرت می‌کردند، خبری نیست.
وی ادامه داد: این تالاب محل زندگی 218 گونه از پرندگان، 26 گونه از خزندگان، سه گونه از دوزیستان و 23 گونه از ماهیان بود.
سلطانی ابراز داشت: پارک ملی بختگان علاوه بر این که پناهگاه پرندگان و خزندگان است پناهگاه بسیاری از گونه‌های کمیاب از جمله 46 گونه از رده پستانداران شامل فلامینگو، قوچ، میش، کاراکال، گربه‌های جنگلی، کفچه نوک، هوبره، کبک و تیهو نیز به شمار می‌رود.
وی با اشاره به رسوبات نمکی موجود در تالاب گفت: با وزش باد نمک‌های باقی مانده از رسوبات روی زمین‌های حاصل‌خیز اطراف دریاچه پاشیده می‌شود و محصولات کشاورزان را تخریب می‌کند.
 
ریزگردها و شوره‌ها تهدید کننده زمین‌های کشاورزی اطراف بختگان
 فرماندار شهرستان نی ریز نیز با اشاره به وضعیت تالاب بختگان ابراز داشت: ریزگردها و نمک‌پاشی‌هایی که در هنگام وزش باد باعث پاشیدن آن به زمین‌های کشاورزی اطراف بختگان می‌شود خود تهدیدی بزرگ است.
عباس حسینی بیان داشت: بختگان از تاثیر محیط زیستی بسیار بالایی برخوردار است و باید هرچه زودتر حق‌آبه آن تخصیص یافته تا از این وضعیت بحرانی نجات یابد و بار دیگر شاهد احیای بختگان باشیم.
وی تصریح کرد: با احیای بختگان پارک ملی بختگان و کوه‌ها و زمین‌های کشاورزی اطراف آن جانی دوباره گرفته و درختان نیز از بسیاری آفات در امان می‌مانند.
 
حق‌آبه بختگان زمستان امسال تامین می‌شود 
مدیرکل حفاظت‌ محیط زیست استان فارس اظهار داشت: زمستان امسال با اختصاص حق‌آبه بختگان‌، این تالاب حیاتی دوباره می‌گیرد.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی اظهار داشت: در مجموع باید بیش از 700 میلیون متر مکعب آب در تالاب بختگان جاری شود اما با توجه به محدودیت‌های موجود در مرحله نخست 40 میلیون متر مکعب آب در این تالاب رهاسازی می‌شود.
وی افزود: در حال حاضر تمام کارشناسی‌ها برای احقاق حق‌آبه تالاب‌ بختگان در حال انجام است و باید به این اطمینان برسیم که آب به پایین دست تالاب می‌رسد.
ابراهیمی ادامه داد: امسال بارش‌های خوبی داشتیم و اگر این روند ادامه یابد به طور قطع کانال‌ها سیراب شده و آب بیشتری در بختگان می‌ماند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس ابراز داشت: احقاق حق‌آبه بختگان و رهاسازی آب در آن از برنامه‌های اولویت‌دار اداره کل حفاظت محیط زیست استان فارس است و این نیز با جدیت تمام دنبال می‌شود.
انتهای پیام/خ۱۰
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول