اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر‌کل موسسه استاندارد تحقیقات صنعتی کرمانشاه:

مهندسی‌سازی در کرمانشاه ضعیف است

خبرگزاری فارس: مدیر‌کل موسسه استاندارد تحقیقات صنعتی کرمانشاه گفت: فرهنگ مهندسی‌سازی در استان کرمانشاه بسیار ضعیف است.

مهندسی‌سازی در کرمانشاه ضعیف است

بهزاد فرسادفر در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، اظهار کرد: مسئولیت و نظارت بیشتر‌، مستلزم اصلاح دیدگاه و تغییر نگرش مهندسان‌، مجریان و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط با صنعت ساختمان است و این قدم اول برای بهبود کیفیت و ارتقای سطح بهره‌وری محسوب می‌شود و نقطه آغازی است که رقابت از آنجا شروع می‌شود.

فرسادفر تصریح کرد: فرهنگ مهندسی‌سازی در استان کرمانشاه بسیار ضعیف است و در حالی‌که کشورهای دنیا در حال رقابت برای نمایش توانمندی‌های صنعتی خود در بخش ساختمان هستند و مدام هر کشوری رکورد کشور دیگر در بلند مرتبه‌سازی و سرعت در ساخت می‌شکند‌، در شهرهای ما شیوه‌های سنتی تولید ساختمان هنوز پارادایم غالب محسوب می‌شوند و صنعتی‌سازی و فناوری‌های نوین بسیار کم‌رنگ و کم‌رمق به نظر می‌رسند و جذابیتی را برای سرمایه‌گذاران در پی نداشته است.

وی عدم انطباق با تحولات صنعت ساختمان جهانی را سرمایه‌گذاری هنگفتی دانست که در دست سنتی‌سازان است و مهندسان فنی که دانش و تجربه و تخصص تولید نوین را دارند، از توان مالی کافی برخودار نیستند.

فرسادفر گفت: عدم وجود یک نظام کارآمد دفاع از حقوق معنوی اختراعات و ابداعات است که باعث می‌شود هر تفکری به راحتی کپی‌برداری شده و انگیزه کارآفرینان خلاق را از بین ببرد.

مدیر‌کل موسسه استاندارد تحقیقات صنعتی کرمانشاه گفت: ضعف نظام حقوقی و قضایی در پیگیری عوامل اصلی حوادثی باعث خسران اقتصادی گروهی می‌شود اما پیگردی برای سازندگان آن صادر نمی‌شود.

وی گفت: ضعف‌های فرهنگی و خلأهای قانونی سیاه چاله‌ای است که ابتکار عمل را از گروه نخبگان متعهد می‌گیرد و فرآیند اصلاح و بهبود را به تعویق می‌اندازد.

فرسادفر با بیان اینکه موسسه استاندارد وظیفه تدوین دستورالعمل‌های استاندارد را برعهده دارد، اما نظارت بر فرآیندهای ساخت‌، وظیفه گروه دیگری است، تصریح کرد: در این زمینه کاستی و خلأهایی قانونی و کمبودهای آئین‌نامه‌ای باز می‌گردد که باید به اصلاح و بازنگری حقوقی و قانونی کوشید و سازمان‌های خود را برای پوشش این ضعف‌های ساختاری و فرآیندی، تجدید مهندسی کنیم.

وی با بیان اینکه نباید منتظر بود تا فاجعه‌ای تلخ ما را به اتخاذ تصمیمی هوشیارانه مجبور کند چراکه تجربه آموختن تلخ‌ترین و گران‌ترین شیوه آموختن است.

مدیر‌کل موسسه استاندارد تحقیقات صنعتی کرمانشاه در ادامه گفت: سازمان‌های متخصصی چون نظام مهندسی ساختمان، در کنار دستگاه‌های اجرایی و نهادهای پشتیبان دولتی پیوندهای ارتباطی خود را استحکام بیشتر ببخشند و از آگاه‌سازی عمومی و توسعه فرهنگ مهندسی برای بهبود هر چه بیشتر کیفیت ساخت و سازها و پیشگیری از رخدادهای فاجعه‌بار غیر‌قابل جبران بهره ببرند.

انتهای پیام/خ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول