اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یک استاد ادبیات دانشگاه:

شهریار را از اشعارش می‌توان شناخت

خبرگزاری فارس: یک استاد ادبیات دانشگاه گفت: شرح حال و خاطرات زندگی شهریار در خلال اشعارش خوانده می‌شود و هر نوع تفسیر و تعبیری کـه از آن اشعار برداشت شود به زندگی او نزدیک است.

شهریار را از اشعارش می‌توان شناخت

محمدخلیل برزگر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: بسیاری از خاطرات تلخ و شیرین شهـریار از کودکی تا امروز با مطالعه در هذیان دل، حیدر بابا، مومیایی و افسانه شب مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: شهریار روشن‌بین است و از ابتدای زندگی به وسیله رویا هـدایت می‌شده است و علاقه به آب و خاک وطن را شهریار در غـزل عید خون و قصاید مهمان شهـریور، آذربایـجان، شـیون شهـریور و بالاخره مثـنوی تخـت جـمشـید به زبان شعـر بـیان کرده است.

استاد ادبیات دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: البته با مطالعه این آثـار به مـیزان وطن‌دوستی و ایمان عمیقی که شهـریار به آب و خاک ایران و آرزوی تـرقی و تـعالی آن دارد، می‌توان پی‌برد.

وی تصریح کرد: شهریار نامش سید محمدحسین بهجت‌تبریزی است و در ابتدای شاعری به نام بهجت تخلص می‌کرد و بعد دوباره با فال حافظ تخلص خواست که دو بـیت شاهد از دیوان حافظ آمد و خواجه تخلص او را (شهـریار) تعیین کرد.

این پژوهشگر ادبیات فارسی گفت: تاریخ تولد استاد شهریار 1285 خورشیدی و نام پدرش حاجی میرآقا خشگـنابی است که از سادات خشگـناب (روستای نزدیک قره چـمن) و از وکـلای دادگـستـری تـبـریز بوده است.

وی تصریح کرد: او مردی فاضل، خوش‌گفتار و از خوش‌نویسان دوره خود بوده و در سال 1313 مرحوم و در قم مدفون شده است.

برزگر افزود: شهـریار تحصیلات خود را در مدرسه متحده، فیوضات و متوسطه را در تـبـریز و دارالفنون تهران خوانده است و تا کلاس آخر مـدرسه طب تحصیل کرده و در چـند مریض‌خانه نیز مدارج اکسترنی و انترنی را گـذرانده است اما در سال آخر به عـلل ناراحتی خیال و پـیش‌آمدهای دیگر از ادامه تحصیل محروم شده است.

وی اضافه کرد: با وجود مجاهدت‌هایی که بعد توسط دوستانش به منظور تعقیب و تکمیل این یک سال تحصیل شد، اما شهـریار رغبتی نشان نداد و ناچار شد که وارد خـدمت دولتی شود و چـنـد سالی در اداره ثـبت اسناد نیشابور و مشهـد خـدمت کرد و در سال 1315 به بانک کـشاورزی تهـران وارد شد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: شهـرت شهـریار بی‌سابقه است، تمام کشورهای فارسی زبان و ترک زبان، بلکه هـر جا که ترجـمه یک قـطعـه از اشعار او رفته باشد، هـنر او را می‌ستایـند، منظومه حـیـدربابا نـه تـنـهـا تا کوره‌ده‌های آذربایجان، بلکه به ترکـیه و قـفـقاز نیز رفـته و در ترکیه و جمهوری آذربایجان چند بار چاپ شده است و ممکن نیست ترک‌زبانی منظومه حیدربابا را بشنود و منقلب نـشود.

این پژوهشگر تاریخ ادبیات ادامه داد: سید محمدحسین شهـریار در 27 شهـریـور 1367 خورشیـدی در بـیـمارستان مهـر تهـران بدرود حیات گـفت و بـنا به وصیـتـش در زادگـاه خود در مقـبرةالشعـرا سرخاب تـبـریـز با حضور و احـترام کم‌نظیر دوستدارانش به خاک سپـرده شد.

به گزارش فارس، هر ساله و به مناسبت سالروز درگذشت استاد شهریار، 27 شهریورماه به ‌نام روز شعر و ادب پارسی نام‌گذاری شده است.

انتهای پیام/ز10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول