اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت مدیره گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

10 درصد ناباروری در ایران به عوامل تغذیه‌ای بر می‌گردد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت مدیره گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در 10 درصد از موارد دلیل ناباروری در زنان و مردان کشور به عوامل تغذیه‌ای بر می‌گردد.

10 درصد ناباروری در ایران به عوامل تغذیه‌ای بر می‌گردد

محمدحسن انتظاری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: رژیم‌های غذایی پرپتاسیم و پر میوه قدرت باروری را در افراد زیاد می‌کند و این در حالی است که مواد متراکم مثل سرخ کردنی‌ها و فرآورده‌های گوشتی همچون سوسیس و کالباس، قدرت باروری را کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه اگر چه عوامل تغذیه‌ای سبب توقف قدرت باروری در زنان و مردان نمی‌شود، اما میزان باروری را در آنها کاهش می‌دهد، ادامه داد: زنان و مردانی که هیچ مشکل جسمی برای باروری ندارند تا حد زیادی می‌توانند با رژیم غذایی مناسب، قدرت باروری خود را افزایش می‌دهند.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اضافه وزن و چاقی را در ناباروری موثر خواند و افزود: در صورتی که حجم توده بدنی BMI افراد به بالای 27 درصد برسد چراغ زرد ناباروری روشن می‌شود و اگر به بالای 30 درصد برسد، چراغ قرمز و خطر ناباروری آنها را تهدید می‌کند.

وی گفت: در 10 درصد از موارد، دلیل ناباروری در زنان و مردان کشور به عوامل تغذیه‌ای بر می‌گردد.

انتظاری با بیان اینکه بهم خوردن سیکل دوران ماهیانه در زنان نخستین نشانه ناباروری در زنان است، تاکید کرد: افرادی که مشکل جسمی در بارداری ندارند اما نازا هستند بهتر است از مواد رنگی در غذاها مثل یخ در بهشت، بستنی‌های رنگی، عطرها و مواد افزودنی در خوراکی‌ها و مصرف مواد پرچربی خودداری کنند.

عضو هیئت علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: انسان‌ها به طور ذاتی و ژنتیکی با مواد طبیعی مثل میوه‌‌ها، غلات، حبوبات سازش یافته‌اند در حالی که طی 40 تا 50 سال قبل تاکنون اگر چه افراد توانستند ذائقه خود را تغییر داده و با مواد غذایی فرآوری شده و آماده سازش یابند، اما از نظر ژنتیکی هنوز بدن آنها پذیرش این نوع غذاها را ندارد.

انتهای پیام/ح20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول