اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی زاهدان:

کاهش بارداری‌های ناخواسته و پرخطر اهداف برنامه تنظیم خانواده است

خبرگزاری فارس: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: کاهش بارداری‌های ناخواسته و پرخطر مهمترین اهداف برنامه تنظیم خانواده است.

کاهش بارداری‌های ناخواسته و پرخطر اهداف برنامه تنظیم خانواده است

به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، سید مهدی طباطبایی ضمن گرامیداشت روز جهانی جمعیت اظهار داشت: بارداری در سن زیر 18سال و بالای 35سال مادر، فاصله کمتر از سه سال بین تولد فرزندان و بارداری‌های پنجم و بالاتر را جزء بارداری‌های پرخطر بیان کرده و به عنوان علل مهم مرگ و میر مادران اشاره کرد.

وی بارداری‌های ناخواسته که زمان بارداری به دلخواه زن و شوهر نبوده و یا هردو نفر مخالف بارداری هستند را نیز به دلیل اینکه حمایت خانواده‌ها را به دنبال ندارد تهدیدی برای سلامت مادر و کودک تلقی کرده و از جمله عوامل افزایش مرگ و میر مادران و نوزادان بیان کرد.

وی تصریح کرد: خطر نارسی و کم وزنی در نوزادان حاصل بارداری‌های ناخواسته بیشتر و در دهه‌های بعدی زندگی از شانس بیشتری برای ابتلا به اختلالات روانی و جسمی برخوردار می‌باشند.

رئیس مرکز بهداشت استان در ادامه با اشاره به بررسی موارد مرگ مادر دانشگاه زاهدان از سال 84 لغایت 88 گفت: 20 درصد  مادران متوفی بالای 35 سال و 15 درصد آنان زیر 18سال سن داشته‌اند و با ابراز تأسف گفت: با توجه به تلاش‌های انجام شده متأسفانه آنالیز آمار ماهیانه در سطح دانشگاه نشان دهنده این است که 6/9 درصد مادران مراقبت شده درکلینیک‌های بهداشت خانواده زیر 18سال و 17 درصد آنان بالای 35سال بوده و نیز 27 درصد مادران، بارداری بیش از چهاربار و 46 درصد مادران بارداری با فاصله کمتر از سه سال داشته اند که این خود می‌تواند مهمترین دلیل بالاتر بودن نسبت مرگ مادران دراستان نسبت به کل کشور باشد.

طباطبایی در ادامه افزود: نتایج این بررسی‌ها توجه بیش از پیش به برنامه تنظیم خانواده در افراد پرخطر و همچنین اهمیت دسترسی و بهره مندی از خدمات تنظیم خانواده را نشان می‌دهد و ابراز امیدواری کردند که با افزایش آگاهی عموم مردم و همکاری آنان بتوانیم هرچه سریع تر به وضعیت مطلوب‌تر این شاخص‌ها دست یابیم.

انتهای پیام/غ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول