اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با همکاری سازمان بهزیستی محقق شد

آغاز ارائه خدمات توانبخشی به معلولین غیرایرانی در خراسان‌رضوی

خبرگزاری فارس: اجرای طرح ارائه خدمات به معلولین غیرایرانی، در مرکز جامع علمی‌کاربردی بهزیستی خراسان‌رضوی آغاز شد.

آغاز ارائه خدمات توانبخشی به معلولین غیرایرانی در خراسان‌رضوی

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد،نخستین دوره‌ آموزش به تسهیلگران غیرایرانی عصر امروز در مرکز جامع علمی کاربردی بهزیستی خراسان‌رضوی، آغاز شد.

مسؤول واحد حقوقی و روابط بین‌الملل اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی خراسان‌رضوی در آغاز این دوره‌ آموزشی گفت: براساس توافق انجام‌شده بین سازمان بهزیستی، نماینده کمیساریای امور پناهندگان سازمان ملل در ایران و وزارت کشور، در این طرح در سال جاری 150 معلول شناسایی و خدمات توانبخشی به آنان ارائه می‌شود.

زهره عرفان‌پور افزود: افرادی که توسط اداره‌کل اتباع به عنوان واجدین شرایط شرکت در این دوره‌ی آموزشی شناسایی شده‌اند فقط در طول مدت شش‌ماهه‌ اجرای طرح، با این برنامه همکاری دارند و پس از آن هیچ‌گونه تعهدی برای دولت یا سازمان‌های ایرانی برای به‌کارگیری آنان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه 15 نفر به عنوان واجد شرایط تسهیل‌گری از بین اتباع خارجی خراسان رضوی انتخاب شده‌اند گفت: از این افراد که به مدت 12 روز آموزش می‌بینند 7 نفر از طریق آزمون برگزیده و برای آغاز مرحله‌ی عملیاتی طرح، به محلات اسکان مهاجرین اعزام می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: در طول شش‌ماهه‌ اجرای طرح، حسب توافق ماهانه مبلغی به عنوان حق‌الزحمه برای تسهیل‌گران در نظر گرفته شده است.

عرفان‌پور اضافه کرد: این تسهیل‌گران باید در طول مدت اجرای برنامه که اواسط بهمن‌ماه به پایان می‌رسد 150 معلول را در محلات اجرای طرح شناسایی و به اداره کل بهزیستی خراسان رضوی معرفی کنند.

وی اظهار داشت: سازمان بهزیستی براساس توافق‌نامه‌ مذکور، معلولین شناسایی شده را برای مدت محدود و در طول اجرای این برنامه تحت پوشش خدماتی خود قرار می‌دهد.

عرفان‌پور تأکید کرد: تسهیل‌گران باید دقت کنند در شناسایی معلولین غیر ایرانی، افرادی را مورد توجه قرار دهند که تاکنون از هیچ‌یک از سازمان‌های خدماتی ایرانی و غیرایرانی، خدمات دریافت نکرده باشند.

کارشناس اتباع خارجی خراسان رضوی تصریح کرد: تنها معلولینی می‌توانند از خدمات این طرح استفاده کنند که کارت آمایش 7 یا 8 و یا مدارک معتبر هویتی داشته باشند.

وی همچنین یادآور شد: قرارداد اداره اتباع با تسهیل‌گران، به صورت ماهانه است و چنانچه تسهیل‌گر عملکرد موفقی نداشته باشد تغییر می‌کند.

عرفان‌پور درارتباط با دلیل بکارگیری تسهیل‌گران غیرایرانی برای اجرای این طرح گفت: دلیل این انتخاب آن است که افراد غیر ایرانی، ارتباط بهتری با هموطنان پناهنده یا مهاجر خود دارند و محل‌های اسکان و زندگی و امکانات آنها را بهتر می‌شناسند.

6 هزار معلول غیر ایرانی در خراسان رضوی

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز در افتتاحیه این دوره آموزشی گفت: براساس آمارهای رسمی، حدود 150 هزار نفر اتباع خارجی ثبت‌شده در خراسان رضوی داریم که طبق نرم‌های جهانی باید حدود 6 هزار نفر از آنها معلول باشند.

 حمیدرضا پوریوسف افزود: این معلولین به خاطر موانع قانونی یا اعتباری، هیچگونه خدماتی از سازمان بهزیستی دریافت نمی‌کنند.

وی با اشاره به وضعیت مهاجرین و پناهندگان در کشورهای مختلف گفت: اگر چه دولت ما اقدامات بسیار خوبی در جهت اسکان و زندگی این افراد انجام داده اما به هر حال شرایط نامناسب اجتماعی، فرهنگی و عمرانی در محلات و مناطق مهاجرنشین در تمام کشورها، زمینه‌های بروز معلولیت در آنها را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به هدف این طرح گفت:‌ هدف از این طرح، توانمندسازی معلولین غیر ایرانی است تا با آمادگی بیشتر به کشورشان بازگردند.

پوریوسف با تأکید بر اینکه آموزش‌ها و خدمات توانبخشی تنها به معلولین رسمی و ثبت شده ارائه می‌شود گفت: اگر معلولینی که توسط تسهیلگران شناسایی می‌شوند شرایط قانونی را نداشته باشند باید با مراجعه به اداره کل اتباع، وضعیت تردد و اقامت خود را مشخص و سپس تحت پوشش خدمات قرار بگیرند.

وی یادآور شد: این طرح به صورت آزمایشی در 5 استان کشور به اجرا درمی‌آید و در صورت موفقیت، احتمال تمدید اجرای آن تا سطح شناسایی و ارائه خدمات به همه‌ معلولین غیرایرانی، از سوی کمیساریای امور پناهندگان وجود دارد.

 پوریوسف تأکید کرد: براساس قوانین جاری، سازمان بهزیستی به طور عادی نمی‌تواند به فرزندان معلولی که در خانواده‌ی دارای پدر یا مادر غیر ایرانی بسر می‌برند خدمات ارائه دهد.

وی افزود: اما معلولین غیر ایرانی که دارای برگه‌های هویتی قانونی هستند می‌توانند به مراکز تحت پوشش بهزیستی مراجعه و از خدمات آنها استفاده کنند اما هزینه‌ این خدمات را باید خودشان بپردازند.

فلسفه اجرای CBR (توانبخشی مبتنی بر جامعه)

کارشناس سی‌بی‌آر بهزیستی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: در این دوره 34 کتابچه‌ آموزشی در اختیار تسهیل‌گران قرار می‌گیرد تا علاوه بر آموزش‌های حضوری، آنها را نیز مطالعه کنند.

وی افزود: آزمونی که در پایان دوره‌ آموزشی برگزار می‌شود از محتویات کلاس‌های حضوری و کتابچه‌های آموزشی خواهد بود و کارت پایان دوره‌ آموزشی سی‌بی‌آر به کسانی داده می‌شود که این آزمون را با موفقیت بگذرانند.

معصومه شهبازی گفت: پس از پایان دوره‌ دوازده روزه‌ آموزش، یک روز برای بازدید میدانی تسهیل‌گران در نظر گرفته شده که از یکی از محلات اجرای طرح سی‌بی‌آر بازدید می‌کنند.

وی افزود: پس از آن تسهیل‌گران منتخب، کار خود را در محلات سکونت اتباع غیرایرانی آغاز و به صورت ماهانه آمار عملکرد خود را از طریق تسهیل‌گر میانی که از بین همین افراد انتخاب می‌شود به کارشناسی سی‌بی‌آر در اداره کل بهزیستی خراسان رضوی ارائه می‌کنند.

وی درباره فلسفه‌ اجرای برنامه‌ سی‌بی‌آر گفت: بر اساس بررسی‌های جهانی، افراد معلول به دلیل انزوای ناشی از معلولیت، از امکانات اجتماعی محروم می‌مانند و برنامه‌ توانبخشی مبتنی بر جامعه از سوی سازمان بهداشت جهانی، یونسکو و سازمان جهانی کار، برای ایجاد فرصت‌های برابر با افراد غیر معلول برای معلولین همه‌ی کشورها، طراحی و اجرا شده است.

وی افزود: در خراسان رضوی، اکنون بیش از 10 سال از اجرای موفق طرح سی‌بی‌آر می‌گذرد و تا کنون هزاران معلول در حاشیه شهرها و نقاط روستایی استان شناسایی شده‌اند.

انتهای پیام/ی20

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول