اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عبدالحسین‌زاده خبر داد

سبزیجات آلوده عامل انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام

خبرگزاری فارس: مسئول بررسی، آموزش و مراقبت بیماری‌های دامی اداره دامپزشکی استان یزد، سبزیجات آلوده را یکی از عوامل اصلی انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام دانست.

سبزیجات آلوده عامل انتقال بیماری‌های مشترک انسان و دام

محمد عبدالحسین‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: تب مالت، سالک و سل از شایع‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در کشور هستند.

وی افزود: بیش از هزار و 600 نوع بیماری عفونی وجود دارد که نزدیک به 60 درصد آن یعنی 8هزار و 500 مورد بین انسان و دام مشترک است و تعداد کمی از این بیماری‌ها دارای علائم خطرناک و شدید هستند.

عبدالحسین‌زاده عنوان کرد: از شایع‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در کشور و استان یزد، تب مالت، سالک، سل، کیست هیداتید، تب کریمه کنگو، هاری و سیاه زخم است.

وی اظهار داشت: این بیماری‌ها از طریق تماس با دام آلوده و یا مصرف گوشت دام‌هایی منتقل می‌شود که به صورت غیرمجاز وارد استان می‌شوند و یا خارج از کشتارگاه  ذبح شده‌اند.

عبدالحسین‌زاده یادآور شد: برخی از این بیماری‌ها نیز از طریق فرآورده‌های دامی غیر پاستوریزه و مصرف سبزیجات آلوده به انسان منتقل می‌شود.

وی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام توصیه کرد: مردم باید توجه داشته باشند از مصرف گوشت‌های غیر بهداشتی خودداری کنند.

عبدالحسین‌زاده افزود: برای پیشگیری از این بیماری‌ها همچنین باید از لبنیات پاستوریزه استفاده شود و در شست‌وشوی سبزیجات دقت کافی به عمل آید.

وی گفت: برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و پرندگان هم شامل سالمونلوز است که به صورت مسمومیت غذایی در انسان بروز می‌کند همچنین آنفولانزای پرندگان که بیشتر در مناطقی که دارای تالاب هستند شیوع بیشتری دارد و استان یزد تا به حال از ورود این بیماری مصون بوده است.

وی تصریح کرد: برخی بیماری‌های مربوط به پرندگان نیز ویژه پرندگان زینتی است که همراه با علائم تنفسی در انسان ظاهر می‌شوند.

انتهای پیام/خ20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول