اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فنی اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی:

بیماری‌های مشترک انسان و دام در آذربایجان‌غربی اپیدمی نیست

خبرگزاری فارس: معاون فنی اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به اقدامات پیشگیرانه بیماری‌های مشترک انسان و دام در آذربایجان‌غربی اپیدمی نیست.

بیماری‌های مشترک انسان و دام در آذربایجان‌غربی اپیدمی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، حسین دهقانی ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی برگزار شد، اظهار داشت: تاکنون یک‌هزار و 709 عامل بیماری‌زا در انسان ثبت شده است که از این تعداد 49 درصد معادل 832 عامل به عنوان بیماری مشترک قابل انتقال از حیوان به انسان است.

وی تصریح کرد: از یک‌هزار و 709 عامل بیماری‌زا در انسان 156 عامل نوپدید و بازپدید هستند که از این تعداد 73 درصد مشترک بین انسان و حیوان است.

دهقانی عمده بیماری‌های مشترک انسان و حیوان را تب مالت، سل، سیاه‌زخم، مشمشه، کیست هیداتیک، تب کنگو، تب کریمه و هاری اعلام کرد و افزود: هیچکدام از این بیماری‌ها در استان اپیدمی نبوده و موارد تک گیری این نوع بیماری‌ها را در استان شاهد هستیم.

وی اعلام کرد: در حال حاضر عمده موردی که در استان مورد توجه قرار دارد پیشگیری از بیماری‌های نوپدید از جمله تب کریمه و تب کنگو است که در کشور ما اولین بار در سال 1370 در سطح تشخیص سرمی در خونگیری از جمعیت دامی ثبت شده است.

دهقانی افزود: رخداد این بیماری در کشور در سال 1378 به ثبت رسیده است.

وی در ادامه از واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های مشترک انسان و دام خبر داد و گفت: در سطح استان این اقدام به صورت رایگان انجام می‌گیرد.

معاون فنی اداره کل دامپزشکی آذربایجان‌غربی گفت: یکی از این موارد واکسیناسیون علیه بیماری هاری سگ‌ها و گربه‌سانان است چراکه عمده گزش‌ها توسط سگ‌ها انجام می‌گیرد.

دهقان بر ضرورت داشتن برنامه موثر علیه بیماری مشترک تاکید کرد و افزود: بیماری مشترک بین انسان و حیوان تبعات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی فراوانی دارد که اقدامات پیشگیرانه در این خصوص انجام می‌گیرد.

انتهای پیام/آ20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول