اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

کارگردان شرکت کننده در جشنواره تئاتر ماه:

درخت تئاتر خیابانی ریشه در خاک کشور ایران دارد

خبرگزاری فارس: کارگردان شرکت کننده در جشنواره منطقه‌ای تئاتر ماه گفت: درخت تئاتر خیابانی ریشه در کشور ایران دارد و از گذشته‌های دور در قالب تعزیه که اصیل‌ترین هنر جهانی است در ایران وجود داشته است.

درخت تئاتر خیابانی ریشه در خاک کشور ایران دارد

میثم سرآبادانی در حاشیه برگزاری جشنواره منطقه دو تئاتر ماه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به اینکه با تئاتر خیابانی با نام « تولد» در جشنواره تئاتر منطقه‌ای  ماه پذیرفته شده است، اظهار کرد: فرانسوی‌ها به کمک تئاتر خیابانی انقلاب کردند که نشان‌‌‌دهنده تئاتر خیابانی بر ارکان مختلف جامعه است.

وی افزود: تئاتر خیابانی مانند نمایش‌های صحنه‌ای وارداتی محسوب نمی‌شود و تئاتر میدانی در قالب معرکه‌گیری و تعزیه که اصیل‌ترین هنر جهانی است و در یونسکو ثبت شده است منحصر به ایران است.

این کارگردان تفرشی تاکید کرد: بنابراین مردم ما با این نوع تئاتر بیگانه نیستند و در دوران معاصر نیز با شیوه‌های اجرایی نوین سعی کرده‌ایم که آن را به روز کنیم.

وی ادامه داد: تأثیر این نوع تئاتر منحصربه‌فرد است و تا حدودی به دید کارگران بستگی دارد که دغدغه‌های جامعه را به درستی بشناسد و آنها را به نمایش بگذارد.

سرآبادانی با بیان اینکه تئاتر خیابانی نباید منحصر به نمایش‌های طنز شود، گفت: کارهای خیابانی بدی معضلات جامعه را به نمایش بگذارد اما یکی از راه‌های جذب مخاطب در این نوع تئاتر سرگرم‌کننده بودن آن است بنابراین این نوع نمایش می‌تواند طنز باشد اما نباید در این قالب منحصر شود.

وی درباره نمایش خیابانی« تولد» اظهار کرد: این نمایش با دغدغه کودکان قربانی شده در جنگ شکل گرفته است و از نمادهای انقلابی و کنتراست رنگ‌‌ها برای نشان دادن این موضع استفاده شده است ضمن اینکه رویکرد این نمایش بیشتر درباره انقلاب کشورهای اسلامی است.

کارگردان تئاتر « تولد» با اشاره به اینکه دغدغه کمبود پلاتو و سالن اجرای نمایش منحصر به یک استان نیست، تاکید کرد: در استان مرکزی نیز ما با این مشکل مواجه هستیم اما اهالی تئاتر صبور بار آمده‌اند و از این مشکلات عبور می‌کنند.

وی با بیان اینکه با مسئولان استانی تاکنون به خوبی از تئاتر حمایت کرده‌اند، گفت: گروهی تئاتری رشد خوبی داشته‌اند اما این پیشرفت همگام با رشد سخت‌افزاری نبوده است.

سرآبادانی با بیان اینکه تئاتر می‌تواند نقش ویژه‌ای در ارتقای تئاتر داشته باشد، تاکید کرد: این مثالی معروف در تمام دنیا است که فرهنگ مردم را از میان استقبال آنها از تئاتر بسنجید گرچه این طبیعی است که استقبال خاصی را از تئاترهای ضعیف شاهد نباشیم.

به گزارش فارس، از اصفهان سه تئاتر صحنه‌ای «تنگ‌های خالی» به کارگردانی پویان عطایی، «هفتمین روز آرامش زمین» به کارگردانی محسن عرب‌زاده، «المیرا» به کارگردانی مصطفی جعفری، تئاتر خیابانی «ساخت ایران» به نویسندگی و کارگردانی پویان عطایی و «افسانه‌های لقمان» به کارگردانی محمدرضا وزیری‌فرد در بخش کودک و نوجوان برای شرکت در جشنواره تئاتر ماه که هم اکنون در اصفهان در حال برگزاری است، پذیرفته شده‌اند.

برگزیدگان جشنواره‌های منطقه‌ای مختلف در سطح کشور در جشنواره تئاتر ماه سراسری که در مهرماه برگزار می‌شود شرکت می‌کنند و از هر منطقه به احتمال قوی سه نمایش صحنه‌ای، یک نمایش کودک و یک نمایش خیابانی انتخاب می‌شود.

علاوه بر اصفهان استان‌های مرکزی، گیلان، چهارمحال و بختیاری، یزد و سمنان در جشنواره منطقه‌ دو تئاتر ماه حضور دارند و تئاترهای برگزیده 21 تا 30 مهرماه سال جاری در نهمین جشنواره سراسری تئاتر ماه که با شعار «معنویت، اندیشه و هنر» در تهران برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

انتهای پیام/ح10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول