اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امروز

جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد

خبرگزاری فارس: جلسه شورای سیاستگذاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد.

جلسه شورای سیاستگذاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان،  جلسه شورای سیاستگذاری نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون هنری وزیر، مدیرکل هنرهای نمایشی، جمعی از مسئولان فرهنگی و استاندار همدان و تنی چند از هنرمندان در ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

 

شاه آبادی: حوزه تئاتر کودک و نوجوان از دغدغه‌های جدی وزارت ارشاد است

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در ابتدای این نشست، حمید شاه آبادی از وزیر ارشاد برای برگزاری این جلسه تشکر کرد و گفت: حوزه تئاتر کودک و نوجوان از دغدغه‌های جدی وزارت ارشاد است و ما در کشور با جمعیت زیادی از مخاطبان کودک و نوجوان رو به رو هستیم که این تعداد نیازمند توجه ما به این حوزه است.

وی افزود: امسال برای نخستین بار تئاتر کودک از تئاتر نوجوان جدا شده و بدین ترتیب امسال شاهد برگزاری جشنواره تئاتر کودک و تئاتر نوجوان به صورت جداگانه خواهیم بود و از سال آینده بخش تئاتر خردسال نیز به جشنواره افزوده می‌شود.

 

آشنا: نقش آموزش در تربیت کودکان و نوجوانان؛ شعار جشنواره امسال

در ادامه قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی، با اشاره به شعار جشنواره امسال که نقش آموزش در تربیت کودکان و نوجوانان است، گزارشی از نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ارائه کرد.

وی با اشاره به تاریخ برگزاری جشنواره گفت: نوزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، 16 تا 22 مهرماه در همدان برگزار می‌شود، هفت سالن استان همدان در شهرهای ملایر، تویسرکان، اسدآباد، کبودراهنگ و نهاوند میزبان آثار جشنواره‌اند. همچنین جشنواره امسال در هفت بخش مسابقه تئاتر کودک، مسابقه تئاتر نوجوان، مسابقه نمایشنامه‌نویسی و نمایشنامه‌خوانی، مسابقه تئاتر خیابانی، تئاتر بین‌الملل، تولیدات ویژه و نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی برگزار می‌شود.

مدیرکل هنرهای نمایشی مهم‌ترین ویژگی‌های جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را در تفکیک موضوعی بخش کودک از نوجوان دانست و افزود: برگزاری بخش مسابقه تئاتر خیابانی، چاپ شش عنوان کتاب تخصصی کودک و نوجوان و فعالیت بیش از 40 گروه نمایش کودک و نوجوان در سطح استان میزبان از جمله ویژگی‌های جشنواره امسال است.

قادر آشنا اشاره کرد: 138 نمایش صحنه‌ای، 97 نمایشنامه و 30 نمایش بخش ویژه متقاضی حضور در جشنواره بودند که در نهایت 46 نمایش به بخش‌های مختلف جشنواره راه یافتند. همچنین کشورهای ایتالیا، سوئیس، آفریقای جنوبی، آلمان، هلند و فرانسه شش اجرا در جشنواره خواهند داشت و یک کارگاه آموزشی نیز در طول ایام جشنواره برگزار خواهد شد. این در حالی است که دو مهمان ویژه از آستیج آفریقای جنوبی و مدیر خانه تئاتر فرانکفورت آلمان در جشنواره حضور خواهند یافت.

وی با بیان اینکه 400 هنرمند داخلی و 60 هنرمند خارجی مهمان جشنواره همدان هستند، پیش‌بینی کرد با انجام برنامه‌ریزی‌های مناسب، همدان بتواند میزبانی مناسبی از جشنواره و مهمانان آن داشته باشد.

 

حسینی: همه خود را در برگزاری این جشنواره سهیم بدانند

در ادامه جلسه، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز امیدواری کرد با برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان فضای مناسبی در کل استان ایجاد شود و افزود: باید همه مراقب باشیم تا برنامه‌ها در چارچوب موازین اسلامی و قانونی انجام شود.

وی تصریح کرد: انتظار داریم در سطح استان، فضاسازی مناسبی انجام شود و همه خود را در برگزاری این جشنواره سهیم بدانند. همچنین امیدوارم با وفاقی که ایجاد شده و عزم جزم مسئولان، جشنواره به خوبی برگزار شود.

نماینده استان همدان: باید تلاش کنیم تمام فعالیت‌های هنری هدفمند باشند.

سپس ابراهیم کارخانه‌ای، نماینده استان همدان در مجلس شورای اسلامی، گفت: رعایت شئونات اخلاقی، فرهنگی و ارزشی در راس همه برنامه‌ها و فعالیت‌هاست و این برنامه‌ها هرچه ارزشی‌تر برگزار شود بیشتر در اذهان مردم نهادینه می‌شود. مورد بعدی موضوع اعتبارات این جشنواره است که چون جشنواره‌ای ملی و کشوری است نباید بار مالی آن تنها بر استان همدان تحمیل شود.

وی اضافه کرد: باید تلاش کنیم تمام فعالیت‌های هنری هدفمند باشند و آثاری که در جشنواره اجرا می‌شوند در راستای شعار جشنواره به صحنه بروند.

 

کیانیان: این نخستین بار است که تئاتر کودک و نوجوان تا این اندازه جدی گرفته می‌شود

داود کیانیان، هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر کودک و نوجوان که در این نشست حضور داشت با ابراز خوشحالی از برگزاری این نشست و جدی گرفتن تئاتر کودک و نوجوان توسط مسئولان تصریح کرد: در طی این 30 سال و اندی این نخستین بار است که تئاتر کودک و نوجوان تا این اندازه جدی گرفته می‌شود. دو اتفاق در جشنواره تئاتر کودک می‌تواند رخ دهد که در شکل‌گیری شخصیت کودکان و نوجوانان ایرانی که آینده‌سازان کشورند، موثر باشد. اول وجود بخش نوجوان و تفکیک آن از بخش کودک است و دوم نشر و تألیف کتاب‌هایی است که می‌تواند فرهنگ این هنر را ارتقا بخشد. انتظار ما این است که انتشار کتب تئاتر کودک و نوجوان روز به روز افزایش یابد. همچنین پیشنهاد می‌کنم تریلی تئاتر سیار آثار جشنواره را به روستاهای استان هم ببرد تا روستاییان هم مخاطبان جشنواره باشند.

 

شاه محمدلو: سال آینده بخش خردسال نیز به جشنواره اضافه شود

سپس بهرام شاه محمدلو، دیگر هنرمند عرصه تئاتر کودک و نوجوان با تأکید بر اهمیت مقوله آموزش در تئاتر کودک ابراز امیدواری کرد سال آینده بخش خردسال نیز به صورت منفک دارای جایگاهی در جشنواره باشد.

 

کرمی: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، جشنواره‌ای مخاطب‌محور است

در ادامه شهرام کرمی، دبیر جشنواره، از توجه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون وی، استاندار و نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی برای حضورشان در این نشست تشکر کرد و افزود: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان جشنواره‌ای مخاطب‌محور است و ما با کمک همه دوستان در مرکز هنرهای نمایشی و استان همدان جشنواره پرباری را برگزار خواهیم کرد.

مهدی حاجیان، مسئول دبیرخانه جشنواره‌های مرکز هنرهای نمایشی، علی‌اکبر طرخان، مدیر امور بین‌الملل هنرهای نمایشی، ابراهیم گله‌دارزاده، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، مهدی شفیعی، معاون مالی اداری مرکز هنرهای نمایشی، سید صادق موسوی، رئیس مجموعه تئاترشهر به همراه خجسته، نماینده همدان و رئیس مجمع نمایندگان استان، پورمختار، نماینده کبودراهنگ در مجلس شورای اسلامی، آریایی‌نژاد، نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی، آزاد، استاندار همدان، بیات، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان، سلطانی، نماینده مردم رزن در مجلس شورای اسلامی در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام/ی30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول