اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی:

رسانه‌های جمعی ظرفیت‌های گردشگری آذربایجان‌غربی را معرفی کنند

خبرگزاری فارس: قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی گفت: بازارهای قدیمی آذربایجان‌غربی باید با مشارکت رسانه‌های جمعی به گردشگران شناسانده شوند تا از این محل‌ها نیز بازدید به عمل آورند.

رسانه‌های جمعی ظرفیت‌های گردشگری آذربایجان‌غربی را معرفی کنند

حسین امامی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به اینکه بازار قدیمی ارومیه یکی از جلوه‌های بی‌بدیل فرهنگ، سنت و معماری در این خطه است گردشگران را برای بازدید از این محل‌ دعوت کرد و اظهار داشت: این بازار در مجموعه بافت قدیمی و در گوشه جنوب شرقی شهر قرار دارد.

وی تصریح کرد: قدیمی‌ترین بخش آن به دوره صفویه و بعد از آن متعلق است به ویژه حمام‌ها متعلق به دوره زندیه و قاجاریه است به طوری که در بازار ارومیه هر راسته و بخش از سبک و شکل خاص دوره خود پیروی کرده است.

امامی با اشاره به اینکه این بازار نمایانگر هنردوستی مردم این خطه است، اضافه کرد: بقایای به جامانده نشان‌دهنده ذوق معماری دوره‌های مختلف است به طوری که تمام راسته بازار و چهارسوها از آجر انتخاب شده و اغلب فاقد اندود ساده گچ است.

وی یکی از آثار تاریخی معروف ارومیه را سه‌گنبد واقع در خیابان جانبازان این شهرستان عنوان کرد و بیان داشت: مقبره با برج آجری و استوانه‌ای سه‌گنبد به قرن ششم هجری متعلق بوده و در مدخل بنا سه کتیبه به خط کوفی که آن را با سنگ تراشیده‌اند باقی مانده است و در پایان کتیبه تاریخ محرم سال 580 هجری خوانده می‌شود.

قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در این استان علاوه بر مساجد، کلیساهای متعدد نیز وجود دارد خاطرنشان کرد: کلیسای ننه مریم که به نام کلیسای شرق آشور نیز خوانده می‌شود دارای صحن بزرگی بوده، بخش قدیمی و اغلب ساختمان‌های کلیسا در ضلع شرقی واقع شده‌اند به طوری که بنا به استناد منابع قدیمی این کلیسا در گذشته و پیش از اشاعه مسیحیت آتشکده بوده و یکی از پرستش‌گاه‌های زرتشتیان به شمار می‌رفت.

امامی اظهار داشت: سنگ قبر سه موبد زرتشتی تا جنگ جهانی نخست در کلیسا محفوظ بوده که در آن زمان به روسیه برده و اکنون در موزه نگهداری می‌شود به طوری که این کلیسا یکی از مهم‌ترین بناهای قدیمی آشوریان مسیحی و قدیمی‌ترین کلیسای آنها است.

انتهای پیام/ل20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول